Hur länge rasta valp?

P

Ponnytokig

Fick hem våran bäbis i söndags. Nu undrar jag: Det är så himla kallt ute och vått på marken. Kan dem fara illa då? Hur länge ska man rasta valpen varje gång man är ute? Då hon inte är fullvaccinerad förrän vid 12 veckors ålder så håller vi till på gräsmattan på bakgården. Är ute minst 5 gånger om dagen.

Sv: Hur länge rasta valp?

Rasta tills hunden gjort ifrån sig. Så kör jag själv här första veckorna.

Tills den har bajsat och kissat. Sen mycke beröm och in i värmen. Inga långpromenader när den är valp.

Nu är jag inget proffs, så jag går fortfarnade efter rekomendationer från mer erfarna hundmänniskor. :crazy:

Jag har precis avklarat en valpkurs och där sa ledaren att man inte ska rasta en valp mer än 20 min i stöten (nu är detta iofs en väldigt ung valp, så förmodligen lite kortare promenader ändå), detta för att lederna hos hunden kan ta skada av det monotomiska tempot (som det blir när de går kopplade). Däremot skulle det inte vara några problem att ha med valpen på längre promenader om de går okopplade, detta för att de då stannar, kutar, lunkar, hoppar etc = inga monotomiska rörelser.

Sen får du helt enkelt se efter hundens reaktioner, om den blir trött etc kan det vara bättre att ta kortare promenader.

Lycka till! :bow:

Oj, fem gånger bara? Första månaden var jag ute 15-20 gånger om dagen. Fem gånger går jag ut med henne nu när hon är 7 mån.

Men det verkar ju gå bra för dig ändå.

En så liten valp behöver inga promenader egentligen, det räcker med att ta ut den på gräsmattan. Beröm när den gör rätt, ignorera om den försöker busa så den glömmer vad som ska göras.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 701
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 291
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 966
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 821
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka