hur länge och hur mycket?

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon erfaren uppfödare som är vaken?
Min dagsfärska fölunge föddes vid 20-tiden. Jag tryckte i honom ca ½ dl råmjölk ganska omgående och lämnade dem sen i fred. Vid 24-tiden hade han fortfarande inte diat, men jag vet inte om han lyckats ställa sig upp eller inte. Jag mjölkade dock ur stoet och hällde i honom ytterligare 2 dl råmjölk, för att vara på säkra sidan... :p
Ska gå ut och kolla dem nu igen och hoppas att allt är frid o fröjd, men OM det nu är så att han inte tagit sig upp på benen än (han ser väääldigt långbent ut), hur länge är det okej att han fortsätter ligga ner?
Jag kan ju gå ut och mata honom några gånger under natten om det behövs... Räcker det om jag ger 2 dl i taget då?Eller hur mycket bör jag ge? (får väl ta en större nappflaska med mig ut) Och hur ofta bör han äta?

Sv: hur länge och hur mycket?

Kan du inte försöka hjälpa honom upp på benen ?

Kommer han bara upp så hittar han nog mjölkbaren. Vid ett flretal tillfällen men riktigt långbenta krabater så har vi fått hjälpa dem upp.

Jag vet inte hur mkt du ska försöka få i honom per gång, men när lilleman låg på Ultuna förra året så var ju han liggandes i närmare två veckor. :eek: Fast då var han både kopplade till dropp, fick nappflaska och vändes varje timme, så har han inte kommit upp skulle jag iaf vända på honom om han ligger på sidan.

Jag hade nog också försökt hjälpa honom upp till att börja med. När jag hjälper dom gör jag i princip ingenting, jag bara står bakom dom med "deras rumpa i knät" för när dom faller faller dom bakåt. Det blir så att fölen sitter lutandes mot mig i ett mellanting av att ligga/stå upp. Det kan vara den sista lilla hjälpen med balansen och styrkan som behövs för att få fölen att göra den sista knicken till stående!

Han tog sig upp på benen första gången (såg det ut som) medan jag var ute för en timme sen, men rasade ihop i en hög igen efter några sekunder. Sen lägger han sig ner och vilar en stund igen :crazy: En riktig liten latmask :p
Jag tvivlar inte på att han tar sig upp och hittar till mjölkbaren, men frågan är om han gör det i tid för att hinna dia i sig sina antikroppar själv. Hade det inte varit för DEM så hade jag låtit honom hållas till i morgon bitti utan att fundera. Men jag vill ju säkert veta att han HAR fått i sig (så mkt som möjligt) av den antikroppsrika mjölken medan tarmen fortfarande är mottaglig för det...
Hur mkt råmjölk behöver de ha i sig, av det skälet?

Har han fatt i sej 2,5 dl borde det vara tillrackligt for nu. Nagonting liknande hande mej for nagot ar sedan, ocksa en lat hingst, och veterinaren menade pa att sa lange den suger sjalv inom 24 timmar sa ar allting i sin ordning.
Denna veterinaren ar mycket duktig och haller framst pa med fullblod, och de ar ju extra kansliga for sadana saker och ting.

Har äntligen hittat min "att bli med föl" och i den står att
* Har fölet inte börjat dia inom 2 timmar bör man ingripa
* de rekommenderar att om fölet inte diat inom ½-timme efter det så ska man mjölka ur ca 2 dl och ge det.
* när de diar själva så äter de 2-3 dl/gång, 2 ggr/timme.
* Har fölet inte fått mat inom 10 timmar så är chansen till överlevnad sämre.

Jag har totalt fått i honom runt en halvliter nu (ca 0,5 + 2 + 1,5 + 1,5 dl). Han har kommit på hur man gör för att resa sig upp, men har ännu inte diat själv. Jag tror dock att han klarar sig till i morgon bitti nu, så hoppas jag att han har hittat vägen till mjölkbaren själv tills dess :). Annars får jag nog ta fram min egen bröstpump och mjölka ur med och sen fortsätta flaskmata tills han hittar själv. :p

Jag brukar ge dom 1½-2 dl per gång en gång i timmen ungefär 3-4 gånger. Sen gör jag ett uppehåll på 3-4 timmar.
Då anstränger de sig för att komma upp när de blir hungriga, till skillnad om maten "serveras på sängen" hela tiden.
Risken finns ju att de bara ligger och är mätta och belåtna om de får flaska hela tiden.

Sen är det bra om man kan få ut dom istället för att ha dom i box, de har ju bättre fäste ute, och ingen vägg att dunka huvudet i när de stapplar omkring.

Fast nu är din kanske redan uppe? :)

Det är bara att mjölka och mata, när den blir tillräckligt stark och försikommen så kommer den att dia även om den blivit "matad på sängkanten"

Gör inte stoet något för att få upp honom?

Då får jag väl uppdatera er då! :)
Han reste sig upp första gången då han var 5 timmar. Sen har just DET inte varit något större problem.
Däremot har han inte ätit tillräckligt även om han hittat till maten :crazy:. Och han har legat o vilat väääldigt mycket.
Visade sig att han nog hade mekoniumförstoppning, som veterinären varit här och fixat åt oss. Och efter det har han tömt juvret ordentligt, så nu är det nog gott hopp! :)

Vad skönt! :)

Hoppas allt funkar som det ska nu...och grattis förresten! :banana:

Jag antar att detta är "krångeldamens" bäbis?...nästan ett litet "dubbelmirakel" med andra ord. ;) :D

JA, det är krångeldamens bäbis :D. Hon som har LÄNGTAT efter en egen fölunge i hela sitt liv har ÄNTLIGEN fått en egen... (jag har aldrig träffat en så fölkär märr förut... Har till och med forcerat ett staket en gång för att komma in till ett föl.)
Är inte helt säker på att han är helt bra i magen än, för han diar inte ur så mkt som jag - och stoet - skulle önska :crazy:, så jag har bestämt mig för att jag ska gå ut och jaga upp honom en gång i halvtimmen så att han diar lite oftare än han gör självmant... :smirk:
Sen har jag precis kommit på att jag ju faktiskt har en "microlax-kopia" liggande, kan ju trycka i honom den om det verkar behövas, så jag kanske i bästa fall slipper ta ut veterinären en gång till på jourtid..

HEJ
min hingst fick en liknande förstoppning, men han diade en hel del tyckte jag.Vi provade både olika lavemang och såpavatten i ändtarmen men han blev bara sämrelåg och stod mest och krystade Ha koll på tempen, och att han inte blir uttorkad så piggnar han säkert till snart. LYCKA TILL

Ja bättre en extra gång än en gång för lite när det handlar om laxermedel.

Eftersom han var så sen att komma på benen och inte rört sej så mycket...så ställer det nog till en del med mage/tarmar också.

Har märkt det här att de föl som är snabbast på benen och som fortast möjligt kommer ut för att få röra på sej ordentligt...får oftare lättare att bajsa ut.

Har han börjat röra nåt vidare på sej än?Leker,hoppar och skuttar mm...eller är han bara försiktig i sitt sätt ännu?

Hoppas det ordnar sej.

pass upp för magkatarr/sår också...det är nästan 100% att fölis har det då den krånglar redan nu....hästar läker ju ganska så fort, men risken är stor att den redan har fått det.

Idag har de sprungit runt i hagen, både han och hans fångsjuka mamma! Mamman kunde alltså trava nästan helt rent = är MYCKET bättre i sin fång! så nu hålelr jag tummarna (vågar nästan hoppas att inte behöva ta bort henne).
Så ny antar jag att förstoppningsn släppt i alla fall - han fick lilla dosen Microlaxkopia igår kväll..

martha: hur ser man det? varför skulle han ha fått det på några dagar?

Vad skönt nu hoppas jag du kan få lite lugn och ro och bara njuta av fölisen istället för att behöva oroa dej.Håller tummarna för att hans mamma ska få vara bra framöver också.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 697
Senast: Luff
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 372
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 921
Senast: Red_Chili
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 935
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka