Hur länge kommer han att längta?

B

benjamin

Någon som har erfarenhet av häst som blir av med sin kompis.
Vår ena pålle har blivit av med sin trygghet i livet, sin bästa kompis som har lämnat stallet i veckan. De har varit nära varandra jämt i hage och ute o rest under snart tre år. Nu har han ingen matlust är hängig och beter sig allmänt konstigt ex, vänder baken mot mig när jag går in till honom.
Har ni erfarenhet i området?

Sv: Hur länge kommer han att längta?

2-3 veckor är "normalt"...

Se till att han omgående får en ny kompis att gilla...

Fjäska med honom angående maten. Riv morötter och äpplen i kraften, häll lite melass i höet mm...

Det ärhemskt att se sin pålle må så dåligt :cry:

benjamin skrev:
Någon som har erfarenhet av häst som blir av med sin kompis.
Vår ena pålle har blivit av med sin trygghet i livet, sin bästa kompis som har lämnat stallet i veckan. De har varit nära varandra jämt i hage och ute o rest under snart tre år. Nu har han ingen matlust är hängig och beter sig allmänt konstigt ex, vänder baken mot mig när jag går in till honom.
Har ni erfarenhet i området?

Min valack blev av med sin stora trygghet i livet, sin resevmamma, mentor och tillika enda kompis (eftersom jag bara har två hästar). I tre veckor var han djupt deprimerad och bara stod och hängde med huvudet vid knäna, ingen aptit och allmänt håglös. Sen vände det och fjärde veckan kom hans nya kompis och det klickade direkt mellan dem (JAG valde medvetet att inte ta hem den nya kompisen förrän valacken sörjt klart).

Det tog dock över ett år innan han slutade tittade efter stoet när vi red förbi den avlägsna vinterhagen och så.

Senast ändrad:

Vissa hästar sörjer livet ut, andra glömmer på någon vecka. Det brukar bli bättre om hästen får flytta själv till ett nytt ställe eller får en ny kompis. Men som sagt vissa hästar glömmer aldrig en kär kompis.

Tack för era svar! Ja det är hemskt att se sin kära pålle längta. Han har en hyfsat bra kompis som han står bredvid i stallet. Hoppas han kommer över sin bästis snart. Det är så sorgligt så man har gråten i halsen.

Min häst har också precis blivit av med sin bästa vän sen 3 år tillbaka. Det var också trygga gamlingen som var den enda hästen som han faktiskt brydde sig om - ledaren i flocken också. Han gick då fortfarande ute i beteshagen men stog första tiden mest vid grinden. Hästen åkte i början av augusti så det är snart en månad sen. Det har blivit bättre och nu har han istället funnit den lilla ponnyn han går med och blivit lite boss. ;)

Det är ju så även i vilda livet att hästar kommer och går. De mår dåligt precis som vi men de överlever också. Hästar anpassar sig lätt och brukar finna livsglädjen igen även om det kanske tar ett tag.

Fjäska lite extra, umgåd gärna med hästen i hagen ibland, och viktigast av allt - se till att han har en eller fler andra hästar att ty sig till. Hästsällskapet är viktigast av allt.

Min häst blev av med sin bästa kompis och stora trygghet för 4 veckor sedan. Kom 2 nya hästar bara ett par dagar efteråt. Nu har han och en av de nya blivit bra kompisar men han står fortfarande och tittar in i sin gamla kompis box varje gång han kommer in i stallet.

Förra våren när min gamla ridhäst dog blev varmblodet ensam häst och det tog jättehårt. Varje gång hon kom ut i hagen eller in i stallen så höjde hon huvudet och tittade efter sin kompis. Visserligen åt hon men hon tappade i vikt jättesnabbt iallafall, det verkade kvitta vad och hur mycket mat vi stoppade i henne. Efter ca 3 veckor fick jag en varmblodsvallack, stot vände rumpan mot honom och gav honom 3 snabba med båda bak sedan var de kompisar, från första dagen gick de och betade av samma tuva. Det tog nästan 6 mån innan jag såg dem på olika håll i hagen, gissningsvis för att hon började känna sig trygg på att han inte skulle försvinna.
När ridhästen blev sjuk åkte hon till vet där hon togs bort. vbl stot var helt i upplösningstillstånd när vi lastade vallacken i släp och körde iväg med honom till vet. När vi kom körande in på gården igen med släpet sprang hon mot oss genom hagen och ropade, som för att kolla att släpet inte var tomt denna gången också.
Din häst kommer att hitta en kompis igen, skäm bort honom med pyssel och långa skritt-turer tills han hittar tillbaka till sitt glada jag.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 223
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 022
Senast: Wingates
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar