Hur länge kan jag ha motorvärmaren i?

Tja, efter ett par dagar i -35 till -40 startade inte särbons Berlingo trots relativt ny bil med fräscht batteri osv... Flera av deras jobbilar startade inte efter att ha stått still över skiftet (dvs ca 12h). Ibland fick bilarna helt enkelt stå på tomgång i flera timmar eller så startades de med icke konventionella metoder :angel:

I Ojmjakon är det visst inte ovanligt att bilar får stå på tomgång typ alltid eftersom de riskerar att aldrig mer starta annars. Det kan man ju trösta sig med även i kallaste norrland :)
 
Tja, efter ett par dagar i -35 till -40 startade inte särbons Berlingo trots relativt ny bil med fräscht batteri osv... Flera av deras jobbilar startade inte efter att ha stått still över skiftet (dvs ca 12h). Ibland fick bilarna helt enkelt stå på tomgång i flera timmar eller så startades de med icke konventionella metoder :angel:

Diesel? Mer svårstartade i kyla än bensin, speciellt kallstartning. Det brukar gå med små bilar men man får glöda, glöda, glöda och gärna plåga lite med gasen. Större dieselbilar är att ganska meningslöst att ens försöka i sådana temperaturer utan motorvärmare.

Fick dom elda under motorn? Apropå okontroversiella metoder:D
 
Diesel? Mer svårstartade i kyla än bensin, speciellt kallstartning. Det brukar gå med små bilar men man får glöda, glöda, glöda och gärna plåga lite med gasen. Större dieselbilar är att ganska meningslöst att ens försöka i sådana temperaturer utan motorvärmare.

Fick dom elda under motorn? Apropå okontroversiella metoder:D

Japp, alla var diesel och de är ju som sagt inte roliga i de temperaturerna (jag jobbade i Jämtland vintern 2010 och då tyckte vi det var värmebölja vid -25...).

Ja, de eldade, gasolbrännare och dieselkanoner är bra till mycket :D

Vi hade en Ösa som bar ena riggen i Jämtland 2010 och när det var som värst gjorde de ett tält runt den med en presenning och blåste in värme i det med dieselkanonen. Den säsongen är faktiskt det värsta jag varit med om i väderväg när jag jobbat.
 
Jag är helfascinerad av denna tråd. Motorvärmare på i tolv timmar för att slippa skrapa rutor? Ok om en bor där det är mer än -10 hela vintern.
Men ska en ha i motorvärmare en vanlig frostnatt?
Vad för skador uppstår på en bilmotor om en alltid kallstartar en vanlig vinter i Skaraborg?
 
Dags för nån att googla kupévärmare?
Ja eller kupevärmare. Jag är väl medveten om skillnaden.
Tycker också det är jättemärkligt att inte använda timers till både motorvärmare och kupevärmare.
Men att motorn skulle ta stor skada av att kallstarta i milt vinterklimat är jag mest nyfiken på.
 
Ja eller kupevärmare. Jag är väl medveten om skillnaden.
Tycker också det är jättemärkligt att inte använda timers till både motorvärmare och kupevärmare.
Men att motorn skulle ta stor skada av att kallstarta i milt vinterklimat är jag mest nyfiken på.

Det beror givetvis på motorn men det är ju inte bra för den (stor skada kanske är att ta i). Det är ju bara att titta på hur olja beter sig i kyla för att fatta att det inte blir så bra.
 
Det förutsätter ju att man har samma rutin varje dag, annars måste man ju ändra timern varje dag beroende på hur morgondagen ser ut också.

I mitt fall så åker jag antingen kl 07, eller kl 15 dom dagar jag jobbar. När jag åker kl 15 brukar jag sätta i den vid 12-13, beroende på hur kallt det är. Det är när jag åker kl 7 jag har timern på kl 4.
 
Det beror givetvis på motorn men det är ju inte bra för den (stor skada kanske är att ta i). Det är ju bara att titta på hur olja beter sig i kyla för att fatta att det inte blir så bra.

Eller lyssna på bilen när man kallstartar den när det är riktigt kallt.... Jag upplever iallafall ett helt annat ljud när den är kall än när den är varm. (Vilket också påminner mig om att det är dags för oljebyte)
 
Jag är helfascinerad av denna tråd. Motorvärmare på i tolv timmar för att slippa skrapa rutor? Ok om en bor där det är mer än -10 hela vintern.
Men ska en ha i motorvärmare en vanlig frostnatt?
Vad för skador uppstår på en bilmotor om en alltid kallstartar en vanlig vinter i Skaraborg?
Kallstarter är dåliga då det tar lång tid för motorn att bli varm. Innan katalysatorn blir ordentligt varm så släpper bilen ut väldigt mycket onödiga avgaser. Så dels mår motorn inte bra av det, dels är det skadligt för miljön. Men då är 1-3 timmar lämpligt med motorvärmare.
 
Sen får man inte glömma att det ger minskade avgasutsläpp om man startar en varm motor än en kall, plus att bränsleförbrukningen minska! :up:

När jag tog körkort (10 år +) så vill jag minnas att motorvärmare rekommenderades redan från +5. Och att det kunde dra över 1 dl extra bränsle vid varje kallkörning. Det blir ju några kronor på en vinter. Här i Dalarna har vi minusgrader från december-april, och vissa nätter ner mot -30. Snittet ligger kanske på 10-15 minus allt som oftast.
 
Det är enkel fysik.
1) en kall motor får för dålig smörjning eftersom kall olja i motorn rinner sämre. Motorn kan på sikt bli skadad av upprepade kallstarter. En del motortyper är mer känsliga, andra mindre.
Här pratar vi inte starter i +5C utan mer norrlandskallt.

2) dieselmotorer kräver mer av ett batteri än vad en bensinmotor gör vid kall väderlek.

3) hela motorblocket behöver värmas upp för att nå arbetstemperatur. Antingen gör man det med att köra bilen, eller så använder man elektricitet. Den senare metoden är mycket mer ekonomisk, så länge man inte fortsätter att värma efter att det blivit varmt.
Vidare kan man diskutera kvaliteten på förbränningen av bränslet i en motor som arbetar i för låg arbetstemperatur. Dålig förbränning = dålig ekonomi = sämre för miljön.
 
På våra elstolpar är det timer så bara 3 timmar åt gången , om man inte vill gå ut var tredje timme och få mer tid. När jag bodde på landet var det efter behag.
 

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 798
Skola & Jobb Hej alla! I sommar kommer jag behöva hitta ett alternativt sätt att ta mig till jobbet några veckor. Orsaken är en avstängning av...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 948
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp