Jag har läst hela tråden men tydligen missat det, kan inte komma på att någon sagt att det är skadligt.Jo, nån i tråden påstod att mer än en timme kan skada bilen. Sen svarade nån att det inte räcker varpå jag gillade det och svarade
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har läst hela tråden men tydligen missat det, kan inte komma på att någon sagt att det är skadligt.Jo, nån i tråden påstod att mer än en timme kan skada bilen. Sen svarade nån att det inte räcker varpå jag gillade det och svarade
Jag har läst hela tråden men tydligen missat det, kan inte komma på att någon sagt att det är skadligt.
Så om nån annan betalar elen kan motorvärmaren stå på flera timmar? Jag som lärt mig max 1 h annars kan det skada nåt i bilen (oklart vad).
Tja, efter ett par dagar i -35 till -40 startade inte särbons Berlingo trots relativt ny bil med fräscht batteri osv... Flera av deras jobbilar startade inte efter att ha stått still över skiftet (dvs ca 12h). Ibland fick bilarna helt enkelt stå på tomgång i flera timmar eller så startades de med icke konventionella metoder
I Ojmjakon är det visst inte ovanligt att bilar får stå på tomgång typ alltid eftersom de riskerar att aldrig mer starta annars. Det kan man ju trösta sig med även i kallaste norrland
Tja, efter ett par dagar i -35 till -40 startade inte särbons Berlingo trots relativt ny bil med fräscht batteri osv... Flera av deras jobbilar startade inte efter att ha stått still över skiftet (dvs ca 12h). Ibland fick bilarna helt enkelt stå på tomgång i flera timmar eller så startades de med icke konventionella metoder
Diesel? Mer svårstartade i kyla än bensin, speciellt kallstartning. Det brukar gå med små bilar men man får glöda, glöda, glöda och gärna plåga lite med gasen. Större dieselbilar är att ganska meningslöst att ens försöka i sådana temperaturer utan motorvärmare.
Fick dom elda under motorn? Apropå okontroversiella metoder
Dags för nån att googla kupévärmare?Jag är helfascinerad av denna tråd. Motorvärmare på i tolv timmar för att slippa skrapa rutor?
Ja eller kupevärmare. Jag är väl medveten om skillnaden.Dags för nån att googla kupévärmare?
Ja eller kupevärmare. Jag är väl medveten om skillnaden.
Tycker också det är jättemärkligt att inte använda timers till både motorvärmare och kupevärmare.
Men att motorn skulle ta stor skada av att kallstarta i milt vinterklimat är jag mest nyfiken på.
Det förutsätter ju att man har samma rutin varje dag, annars måste man ju ändra timern varje dag beroende på hur morgondagen ser ut också.
Det beror givetvis på motorn men det är ju inte bra för den (stor skada kanske är att ta i). Det är ju bara att titta på hur olja beter sig i kyla för att fatta att det inte blir så bra.
Kallstarter är dåliga då det tar lång tid för motorn att bli varm. Innan katalysatorn blir ordentligt varm så släpper bilen ut väldigt mycket onödiga avgaser. Så dels mår motorn inte bra av det, dels är det skadligt för miljön. Men då är 1-3 timmar lämpligt med motorvärmare.Jag är helfascinerad av denna tråd. Motorvärmare på i tolv timmar för att slippa skrapa rutor? Ok om en bor där det är mer än -10 hela vintern.
Men ska en ha i motorvärmare en vanlig frostnatt?
Vad för skador uppstår på en bilmotor om en alltid kallstartar en vanlig vinter i Skaraborg?