Hur länge kan jag ha motorvärmaren i?

Min timer har pajjat, och i morgon har jag en sjukhusbesök kl 8 på morgonen, måste åka hemifrån senast 06.45. Vi har -11 grader ute. Jag kommer lägga mig ca kl 00.

Är det bättre för bilen att låta motorvärmaren sitta i hela natten, eller att kallstarta den i morgon bitti? Att sätta i den kl 6 när jag kliver upp gissar jag varken gör till eller från i 10-15 minusgrader.

Om jag kan sätta i den redan i natt, kan jag även ha kupéfläkten igång, eller bör jag stänga av den då?
På 45 minuter har i alla fall min bil blivit varm i -11. Vårt bostadsbolag hade dimers där man ställde in tiden man skulle åka, sedan satte de igång motorvärmaren en viss tid innan. Tiden var längre ju kallare det var, men det var nog 30 minuter vid -11.
 
På gården stoppade jag i motorvärmaren när jag passerade förbi på väg in från stallet. Drog ur den på morgonen när jag åkte till stallet. Den satt alltså i hela natten.

har aldrig bränt en motorvärmare. Så länge har jag inte haft bilarna.:D
(kört många tiotusentals mil med flera)

Rekommendationen är nog mest för elförbrukningen. Det behövs inte så många timmar för att få bilen varm.
Med den kupevärmare jag har nu behöver jag 2-3 timmar för att slippa skrapa rutor, om det är mer än 10 grader kallt.
Ok, med min gamla (typ antika) och med min nya från Clas Ohlsson (150kr) så behövdes det bara 30 minuter. Det står iofs i carport. Men innan carporten var 30 minuter fortfarande god hjälp. Men jag föredrar en timma.
 
Har en 22 år gammal mycket omtyckt Volvo combi. Har alltid motorvärmare inkopplad på natten vid ösregn eller snö/frost eftersom den måste stå ute i vinter. Dubbla täcken på natten :) vid frost.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Såklart ska man hushålla med energin, men hur mycket drar en motorvärmare egentligen?
Om det räcker med 1-3 timmar, varför köra den minst 12 timmar? Ser som sagt bara slöseri med det. Som att lämna alla lampor i hela huset igång när man är borta, finns ingen vits med det. Många bäckar små!
 
Såklart ska man hushålla med energin, men hur mycket drar en motorvärmare egentligen?

Brukar stå i instruktionen till bilen, och sen får man plussa på det som eventuell kupévärmare också drar. Jag har 1200 W totalt. 2h anvädning blir alltså 2,4 kWh, 12 h användning 14,4 kWh. Räknat på 147 dagars använding om året blir det 1764 kWh skillnad per år.

Exemplet här är dock rätt mesigt, 400W motorvärmare och 800W kupévärmare. Upplever att många väljer kupévärmare som har fyrsiffrig effekt, det är lite mer ös i sådana. Dock oftast (alltid?) de som släcker en rad seriekopplade motorvärmarstolpar så alla får snorkalla bilar :down:
 
Det var ju frågan om en natt för att det skulle vara till reds dagen därpå! Är grejerna hela så ska det inte vara några problem. Går ju att skippa kupéfläkten med eller dra ner den på lägsta effekt och temperatur.
Sen har väl den dagen det var aktuellt redan passerat med!
 
Så om nån annan betalar elen kan motorvärmaren stå på flera timmar? Jag som lärt mig max 1 h annars kan det skada nåt i bilen (oklart vad).
Max 1h? Du är välkommen upp till Norrland och försöka starta en bil som stått max 1 h i motorvärmare i -30 grader.. Då krävs dygnet runt.. de stolpar med timer jag stött på brukar ha konstant tillförsel av ström när det går under -25..
 
Max 1h? Du är välkommen upp till Norrland och försöka starta en bil som stått max 1 h i motorvärmare i -30 grader.. Då krävs dygnet runt.. de stolpar med timer jag stött på brukar ha konstant tillförsel av ström när det går under -25..

Njaa, beror på bil hur länge den behöver ha värme på:) Min når full värme efter ungefär 4 h, efter det eldar man bara åt kråkorna, även om det är -30. Sen finns det bilar som behöver avsevärt längre tid med värme på redan vid -15.
 
Max 1h? Du är välkommen upp till Norrland och försöka starta en bil som stått max 1 h i motorvärmare i -30 grader.. Då krävs dygnet runt.. de stolpar med timer jag stött på brukar ha konstant tillförsel av ström när det går under -25..
Nej, det behövs inte motorvärmare en hel natt även om det är -30, isf har du väldigt dåligt batteri. Bilar startar utan motorvärmare i de temperaturerna, sen att det är dålig ekonomi och miljöförstöring är en annan sak.
 
Nej, det behövs inte motorvärmare en hel natt även om det är -30, isf har du väldigt dåligt batteri. Bilar startar utan motorvärmare i de temperaturerna, sen att det är dålig ekonomi och miljöförstöring är en annan sak.
@Kivina
Instämmer, det sliter på bilen men det är inget problem att få igång en bil i drygt -30 utan motorvärmare om batteriet är bra och motorn i bra skick. Det behövs absolut ingen motorvärmare en hel natt i dom temperaturerna O_o

Uppväxt så pass långt norrut att det inte varit något konstigt med dom temperaturerna vintertid..enda anledningen till att en av mina föräldrar körde motorvärmaren i 4+ timmar var för att hen älskade att ha typ bastu i bilen på morgonen :angel:
 
Men i -30 hjälper det inte med en timme. Kanske för att få kupén varm, Ja, men inte för att värma motorn tillräckligt. Förr, då det handlade om blockvärmare, hjälpte det med kortare tid, men eftersom man numera främst har slangvärmare behövs det nog typ 3 timmar om det är kallt på riktigt.

Är det någon grad minus kan det hjälpa med en timme kanske.
 
Men i -30 hjälper det inte med en timme. Kanske för att få kupén varm, Ja, men inte för att värma motorn tillräckligt. Förr, då det handlade om blockvärmare, hjälpte det med kortare tid, men eftersom man numera främst har slangvärmare behövs det nog typ 3 timmar om det är kallt på riktigt.

Är det någon grad minus kan det hjälpa med en timme kanske.
Det är stor skillnad på tre timmar och hela natten.
 
Ja? Men att säga att man inte får gå i den längre än en timme är struntprat. Det var det jag vände mig emot. Jag skulle aldrig ha i sladden mer än 3-4 timmar trots -30
Men det är det ju ingen som påstår heller! Rekommendationen är 1 - 3 timmar beroende på hur kallt det är, har man den längre så gör det ingen större nytta avseende motorn.
 
Men det är det ju ingen som påstår heller! Rekommendationen är 1 - 3 timmar beroende på hur kallt det är, har man den längre så gör det ingen större nytta avseende motorn.
Jo, nån i tråden påstod att mer än en timme kan skada bilen. Sen svarade nån att det inte räcker varpå jag gillade det och svarade
 
Max 1h? Du är välkommen upp till Norrland och försöka starta en bil som stått max 1 h i motorvärmare i -30 grader.. Då krävs dygnet runt.. de stolpar med timer jag stött på brukar ha konstant tillförsel av ström när det går under -25..

Jag är uppväxt och har bott många år i Norrland. ;) Och ja, jag har startat bilar i -30 grader. Men efter att ha läst här förstår jag att det hade varit bättre att ha i motorvärmaren längre då. :)
 
Tja, efter ett par dagar i -35 till -40 startade inte särbons Berlingo trots relativt ny bil med fräscht batteri osv... Flera av deras jobbilar startade inte efter att ha stått still över skiftet (dvs ca 12h). Ibland fick bilarna helt enkelt stå på tomgång i flera timmar eller så startades de med icke konventionella metoder :angel:
 

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 798
Skola & Jobb Hej alla! I sommar kommer jag behöva hitta ett alternativt sätt att ta mig till jobbet några veckor. Orsaken är en avstängning av...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 948
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp