Hur länge kan jag ha motorvärmaren i?

Fibusen

Trådstartare
Min timer har pajjat, och i morgon har jag en sjukhusbesök kl 8 på morgonen, måste åka hemifrån senast 06.45. Vi har -11 grader ute. Jag kommer lägga mig ca kl 00.

Är det bättre för bilen att låta motorvärmaren sitta i hela natten, eller att kallstarta den i morgon bitti? Att sätta i den kl 6 när jag kliver upp gissar jag varken gör till eller från i 10-15 minusgrader.

Om jag kan sätta i den redan i natt, kan jag även ha kupéfläkten igång, eller bör jag stänga av den då?

Ska tydligen inte vara bra för värmeelementet? Jag vettetusan, men då kan jag stoppa i den iallafall!

Min timer har pajjat, och i morgon har jag en sjukhusbesök kl 8 på morgonen, måste åka hemifrån senast 06.45. Vi har -11 grader ute. Jag kommer lägga mig ca kl 00.

Är det bättre för bilen att låta motorvärmaren sitta i hela natten, eller att kallstarta den i morgon bitti? Att sätta i den kl 6 när jag kliver upp gissar jag varken gör till eller från i 10-15 minusgrader.

Om jag kan sätta i den redan i natt, kan jag även ha kupéfläkten igång, eller bör jag stänga av den då?
På min förra bil hade jag i motorvärmare + kupéfläkt hela dagen när jag jobbade. Jobbar 10 timmar och det funkade utmärkt. Gjorde det inte så ofta dock.

• Gilla
Reactions: ptr
På gården stoppade jag i motorvärmaren när jag passerade förbi på väg in från stallet. Drog ur den på morgonen när jag åkte till stallet. Den satt alltså i hela natten.

har aldrig bränt en motorvärmare. Så länge har jag inte haft bilarna.:D
(kört många tiotusentals mil med flera)

Rekommendationen är nog mest för elförbrukningen. Det behövs inte så många timmar för att få bilen varm.
Med den kupevärmare jag har nu behöver jag 2-3 timmar för att slippa skrapa rutor, om det är mer än 10 grader kallt.

En timme hinner den värma en hel del. Vist går det att ha i den nattetid.

Fast nu har ju TS gott om tid idag att skaffa en ny timer så hon slipper använda motorvärmaren hela natten till höga kostnader. Beroende på temperatur så räcker det att man använder den 1 - 3 timmar innan man ska iväg. ;)

Fast nu har ju TS gott om tid idag att skaffa en ny timer så hon slipper använda motorvärmaren hela natten till höga kostnader. Beroende på temperatur så räcker det att man använder den 1 - 3 timmar innan man ska iväg. ;)

Ja precis, jag ska köpa en timer idag, men den pajade igår och jag skulle iväg tidigt i morse. Åker inte iväg bara för att köpa timer. (Bilen används inte många dagar i veckan då jag jobbar långa men få pass, när jag är ledig får även bilen stå)

Så om nån annan betalar elen kan motorvärmaren stå på flera timmar? Jag som lärt mig max 1 h annars kan det skada nåt i bilen (oklart vad).

Så om nån annan betalar elen kan motorvärmaren stå på flera timmar? Jag som lärt mig max 1 h annars kan det skada nåt i bilen (oklart vad).
Tror inte det kan skada något .Innan vi byggde garaget på jobbet så satt värmaren i lastbilarna och lastaren alltid då vi inte körde med dom och det hände inget annat än att det alltid var varmt i hytten och fordonet var bara att ta och köra med

Jag jobbar skift och betalar elen själv, jag slår på motorvärmaren när den behövs, skulle aldrig stå med den på dygnet runt. :crazy:

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 798
Skola & Jobb Hej alla! I sommar kommer jag behöva hitta ett alternativt sätt att ta mig till jobbet några veckor. Orsaken är en avstängning av...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 266
Senast: tara
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 948
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama