Hur länge kan hästarna gå ute?

F

froggy

Hur länge kan hästen/hästarna gå ute i kylan innan man ska låta dom stå inne?!
I stallet som jag har min häst i hade dom kvar hästarna inne i 20 graders kyla. Och jag tycker inte det är tillräckligt kallt för att låta hästarna stå inne.
Hästar lär väl vara gjorda för att klara kallare dagar.
Eller vad tycker ni?!
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Jag låter hästarna gå ut varje dag oavsett hur kallt det är..Men däremot rider jag inte om det är kallare än 15 minus..
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

hästarna klarar av att var ute...

i många stall får dock hästarn stå inne pga att vattnet fryser i stallet.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Mina hästar går ut oavsett hur kallt det är, viktigt att dom har o äta då klarar dom kylan utan problem, värre är det om det regnar o blåser. Många kan inte släppa ut hästarna när det är riktigt kallt just för att vattenledningarna fryser.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Våra hästar åker ut runt 06.00 oavsett väder och kommer in ca 16.30. I morse var det 21 minusgrader vid stallet, min häst - som är islänning och ganska långhårig tycker bara det är skönt att komma ut, då han svettas lite inne.

Sedan har vi lite extremt folk i stallet som inte släpper ut sina hästar nu när det är kyligt, de står i sina boxar utan stråfoder, slår & spänner i väggarna och väver, tills ägarna kommer på eftermiddagen och ingenting alls görs med hästarna - de bara står.

Tycker faktiskt det är värre att inte släppa ut hästarna - Jag skulle också bli stirrig av att vara instängd mellan fyra väggar.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Torr kyla har dom inga problem med, snarare när det regnar och snålblåser och bara är sådär någon plusgrad, då kan dom frysa om dom går ute länge utan skydd.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

vi har en köldgräns är det på minus 30 då får hästarna stå inne
annars så är det kring minus 25 och neråt får dom gå ut ett par timmar och tas in till lunch före kl 12.
ska väll tilläggas att jag står uppstallad på en ridskola.
har nu mina hästar kommit in tidigare som dom gjort nu i början av veckan så ser jag till att dom rids ungefär en timme så bryts trisstesen och ser till att dom har grovfoder i boxen
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Mina går ut som vanligt, kl 6 på morgonen tills ca 18.30 under veckan, vi har minus 20 långt in på dagarna.
Men det är ju torr kyla så¨dom mår ju bra.
Vattnet däremot är ju bott fruset men då har dom en bäck som går genom hagen som dom får vatten ifrån plus att dom får extra med hö å knapra på.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Vi har haft våra hästar ute dygnet runt tills för en vecka sedan, då lilla stallet äntligen blev klart!!
De har haft (och har) vindskydd och fri tillgång på hö och vatten, de har inte verkat angelägna om att få "gå in" under hela hösten och vintern hittills. Nu har vi väl iof haft tur med vädret, då det varit milt men regnigt och blåsigt, men de har inte frusit (stått och skakat) mer än en gång, då det regnat konstant i en veckas tid och vi en dag inte hann byta täcken i tid = innan det regnat igenom! När det var som värst gick de faktiskt in i sina vindskydd och åt, annars har de valt att vara ute trots storm och regn! Nu får de gå in några timmar under natten, men de är ivriga att få gå ut när morgonen kommer. Inte står de och "hänger på låset" för att få gå in heller när vi människor tycker att det är dags, trots att det vissa kvällar har varit ner mot -18 grader här!
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

mina går ut vilket väder det än är..hur kallt det än är...vi har haft minus 30till -35 i veckan ...då fick dom obegränsat med mat och sen komma in några timmar tidigare ..Annars går dom ute från 7- 19 varje dag..
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Mina går ute från ca 9 på morgonen till kl 20 på kvällen har ett hbl o ett fbl och det klarar de galant, visst de har täcke på sig och får mkt grovfoder. Vattnet fryser ju tyvärr efter någon timme men vid middag häller jag på varmt vatten så får de vatten igen inne o de har inte haft problem med hårda magar. Mina går ute även om det är 25 minus. Men vid snålblåst o regn vill de komma in tidigare.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

När det är torrt och kallt är det ju inga problem! Värst är när det är runt noll, blåsigt och snöslask - då står mina hästar vid grinden redan vid middagstid och bråkar om vem som ska få gå in först... Men som det är nu, runt -20-25 och vindstilla, är de gärna ute länge. De är normalt ute i hagen ca 6-20, om det inte är blötväder då får de komma in tidigare. Två av tre har tjock päls och har bara täcke om det är regn eller blötsnö, den sista har kläder även om det "bara" är kallt.

I hagen har de uppvärmd vattenbalja, en utmärkt uppfinning! Värre är det i stallet, där vattnar vi med hinkar som fryser efter ett tag.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Eller vad tycker ni?!

Hästar kan gå ute i ner till minus 50 grader. Bara de får tillräckligt med mat och är pälsade så att de kan hålla värmen.
Klippta hästar ska naturligtvis ha täcke. Jag brukar börja ge extra hö och/eller halm om temperaturen understiger -15.

Min häst går på lösdrift och är ute dygnet runt året om.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Hur länge kan hästen/hästarna gå ute i kylan innan man ska låta dom stå inne?!
I stallet som jag har min häst i hade dom kvar hästarna inne i 20 graders kyla. Och jag tycker inte det är tillräckligt kallt för att låta hästarna stå inne.
Hästar lär väl vara gjorda för att klara kallare dagar.
Eller vad tycker ni?!


"vi" har vant hästarna vid bekvämare saker, men det är farligt för hästarn att gå ute en normal dag när det är mer än 15 minus,då får min häst stå ute 4 tim elr nåt:banana: :o
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

"vi" har vant hästarna vid bekvämare saker, men det är farligt för hästarn att gå ute en normal dag när det är mer än 15 minus,då får min häst stå ute 4 tim elr nåt:banana: :o

Varför skulle det vara farligt för hästarna att gå ute om det är under -15 grader? Eller har jag missat nåt?
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Då skulle väll hästarna i norrland vara döda eller stå inne november till mars?
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Mina är ute som vanligt oavsett. Det är bara ihållande regn, runt nollan och blåst alt. snöstorm som får mig att ta in dem tidigare.
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

Våra går ut oavsett väder sen kan dom ju få stå inne lite längre elelr gå in tidigare vid skit väder...
 
Sv: Hur länge kan hästarna gå ute?

"vi" har vant hästarna vid bekvämare saker, men det är farligt för hästarn att gå ute en normal dag när det är mer än 15 minus,då får min häst stå ute 4 tim elr nåt:banana: :o


??????????är jag bara dum eller...kan du ge mig en förklaring på varför det skulle vara farligt??Då skulle min häst varit död för flera år sen eller så..
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
510
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 422
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp