Hur länge kan ett dräktigt sto gå med förra fölet vid sidan?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare 2021
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 667
2

2021

Jag har ofrivilligt hamnat i en diskussion med en granne och ville bara höra lite fler åsikter kring detta.

Hur länge tycker ni att ett föl kan gå kvar vid sidan av stoet om stoet är dräktig igen? Stoet blev dräktig på 30 dagars brunsten. Sto och föl står åtskillda på natten men går tillsammans under dagarna.

Sv: Hur länge kan ett dräktigt sto gå med förra fölet vid sidan?

Jag har varit med om att föl skiljs från mamma helt och hållet redan vid fem månaders ålder och det tycker jag är alldeles för tidigt.

Jag har också varit med om att fölen går kvar i samma hage med mamma tills de är 8-9 månader och fölen står då i egen box på natten.

Min snart tvååring går fortfarande med sin mamma men vid sju månaders ålder stod hon på Djursjukhus i två veckor och när hon kom hem igen fick hon inte dia mer för då hade stoet sinat

Jag tycker gott fölen kan vara hos sin mamma tills de är åtminstone 7-8 månader. Stoet behöver ju mest näring de sista tre månaderna av dräktigheten och då kanske det är dumt om hon ska ge di också.

Om stoet har betäckts på 30 dagars brunsten går hon ju in i högdräktighet när fjolårets föl är 9 månader. Räknade jag rätt nu?

Så när fölet är 9 månader bör det vara helt avvant. Detta är min åsikt

Det beror ju också på stoet. Har hon svårt att hålla hull och kanske tappar nu vid pälsfällning är det klokt att sära på dem.

Tills stoet säger ifrån vilket brukar ske vid så åtta nio månader då det nya fölet börjar kräva sitt av stoet. Då blir det en helt naturlig avvänjning vilket mycket forskning på senare tid pekar på är det bästa för fölet.

Nu har inte mitt sto betäckts varje år men efter en 6-7 månader har hon varit ganska trött på sina avkommlingar. Förra året vandes fölisen av mellan 5-6 månader då han levererades till den nya ägaren ,delvis pga att märren inte höll hullet trots hysteriska mängder mat.
Jag har varit med om en hästägare som ansåg att stoet sköter avvänjningen själv och där nya fölet sparkades sönder och samman av sin ettåriga bror...

min 3 åring går fort farande tillsammans med mamman som nu väntar sitt 2 föl =). dom har varit skillda och 3 åringen är fullt avvand men dom har banden ändå.. dom trivs super ihop. när hon som är 3 år nu. var 8 mån så fick hon börja gå själv i box på natten å med mamma på dagen. när hon var 9 mån gick hon själv i boxen och själv i hagen jämte mamma sen flyttade hon längre och längre bort från mamma tills hon var avvand å hade busat med kompisar på sommar betet då fick hon komma hem igen å sedan dess har hon gått med din mamma och så kallade mormor =) det funkar super

5-8 månader. Inte längre.

Jag skulle inte ha fjolårsfölen kvar när det börjar bli dags för fölning. Mina går kvar än, de är 10 månader nu. De kommer åka på bete ca 1 månad innan beräknad fölning.

*kl*
Mitt nuvarande stoföl avvande jag helt kring 9-10 månader. Hon stod i egen box på natten från ca:7månader. Trodde stoet skulle vänja av mer själv men hon var fortfarande väldigt mammig och både mor och dotter ville helst fortsätta gå ihop. Särade på dem så att stoet skall kunna ta hand om sin nya fölunge.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
919
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 064
Senast: Ketrawzc
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 033
Senast: Karro-Lina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 863
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?