Hur länge kan en hund ligga ute nu?

Jag är skitarg faktiskt, har noll förståelse för ägaren. :banghead: Nu ska jag försöka lugna ner mig och äta min lunch som blev försenad pga allt detta, samla mig och sen ringa länsstyrelsen när jag slutat för dagen.
Huvudsaken är att hunden klarade sig bra dock. Hoppas bara det inte händer igen.

Just det, säg åt Länsstyrelsen att du har bild på hunden ute där också. Kan vara bra för dem att ha/veta :)

Nu måste jag skriva av mig lite. Ägaren kom tyvärr innan polisen och hämtade hunden. Jag påpekade att hunden varit iskall och att jag fixat med täcke, filtar och vatten. Ägaren blev väldigt upprörd och arg och tyckte att det på något sätt var mitt fel och att skolan borde vara öppet för hundar. "Vad ska man göra då? Jag går ju på skolan och måste ju lämna honom här eftersom jag inte får ta in honom"

Jag var på vippen att säga några mindre snälla saker men sade i alla fall att hon enligt lag inte kan lämna hunden sådär, och att man kanske skall fixa någonstans att ha hunden när man inte kan ha den själv, annars kanske man inte skall ha hund.
Hon tjafsade med mig ett tag om hur korkad jag var och jag visste inget om hundar sen gick hon. Jag hoppas reaktionen från hennes sida var för att hon skämdes ihjäl sig, och inte att hon verkligen tycker det är okej att lämna hunden sådär.

Polisen kom tio minuter efter och jag gjorde faktiskt en anmälan med dem (anonym men hon lär väl förstå vem det är i alla fall), Polisen tipsade även om att man kan anmäla detta till länsstyrelsen om man vill. Tror jag skall göra det.

Men lilla voffsen :(:heart SÅ bra gjort av dig! Det är inte alltid så lätt att "lägga sig i" och dessutom hundrädd - fantastisk insats! :bow: Hunden var säkert väldigt glad att du kom.

Ägaren verkar vara ett stolpskott av det svårare slaget. Superbra att du anmält och tänker ringa länsstyrelsen! Sådär FÅR man bara inte göra! :mad: Man får ju såklart inte lämna sin hund bunden nånstans alls, men om man nu "måste" (det måste man inte, men ändå) göra det så får man väl allra minst se till att klä på den ordentligt så den inte fryser. Fy fan för vissa hundägare.

Om jag uppfattat reglerna rätt så får man binda upp (tjudra) en hund i max en timme, om temperaturen är OK för hundens välbefinnande, den skall dock ha tillsyn under tiden, som att man arbetar i trädgården o inte har all uppmärksamhet riktad mot hunden. Fixar man inte det får man lämna hunden hemma eller i bilen (under förutsättning att detta sker lagligt).

Senast ändrad:
Verkligen bra gjort @Hoarfrost !!!:bow:

Jag kan inte låta bli att tänka att ägaren nog är kapabel att göra samma sak igen, men att hon kanske aktar sig för att göra det på samma ställe. Stackars hund.

Vad skulle Länsstyrelsen kunna göra såhär i efterhand?

Verkligen bra gjort @Hoarfrost !!!:bow:
Vad skulle Länsstyrelsen kunna göra såhär i efterhand?

Vet i ärlighetens namn inte, men det verkar som man kan göra orosanmälan.
Vet faktiskt inte vad som hade hänt om polisen tagit hunden heller, jag var för upprörd för att fråga poliserna som var här, men jag antar att de tas någonstans och "förvaras"?

Ägaren saknar uppenbarligen sunt förnuft och lär göra liknande saker igen.
Det går absolut att anmäla till Länsstyrelsen i efterhand.
Ägaren kan förekomma sen tidigare hos LS eller så kan denna anmälan stärka en ny om hon gör bort sig igen.
I bästa fall får hon sig en tankeställare efter ett snack med LS.

TS, otroligt bra gjort av dig!! :up:

Jag sitter i receptionen på mitt jobb och en hund har legat utanför entrén sedan jag kom i morse för ungefär 2,5h sedan. Den fryser uppenbart (skakar och ligger ihoprullad så gott den kan). Den ligger direkt på gruset och det är rätt nära vattnet och blåser.
Hunden är någon slags blandras tror jag, i samma storlek som en schäfer ungefär, pälsen är som på en greyhound alltså väldigt tunn. Är i modellen ganska smal.

Är inte någon hundmänniska så frågar här - borde jag göra något, eller överreagerar jag när jag tycker synd om hunden?
All heder åt dig för att du agerade, jag förstår att den blev tacksam för lite värmande filtar. Att lämna hunden bunden ute på det viset var ju totalt ansvarslöst.

Jättebra jobbat @Hoarfrost!

Synd att inte polisen hann komma och hämta hunden, då hade ägaren varit tvungen att hämta ut den, med skämsfaktorn som det innebär. Men oavsett, jättebra att du fixade filtar och vatten och jättebra att du gör anmälan! Även om det inte är på nivån omhändertagande idag så blir det noterat i systemet, och om ägaren gör något liknande igen så reagerar myndigheterna starkare.

Länsstyrelsen kommer allra minst skicka ett brev till hundägaren om att det inte är ok men antagligen kommer de ringa eller göra en fullständig kontroll i hemmet. Hoppas det ger en tankeställare om hur hen ska hålla sin hund.

En lite fundering dock angående anmälan, vet TS vem det är? Det är ju svårt att anmäla någon om man inte vet vem det är, men all heder till TS. :love:

Men alltså, vem i helvete går till skolan med sin hund och bara binder den utomhus hela dagen, dessutom i NOVEMBER?!?!?! Jag kan bara inte förstå att detta förekommer öht (men jag tror ju dig förstås). Vad sjukt alltså. Har de inget hem att lämna hunden i? För separationsångest mm kan ju knappast vara en oro för den människan.

Absolut har man gjort fel, men enligt min moraliska kompass blir det ändå snäppet bättre.
Jag bor ju till exempel helt själv här och umgås mycket sporadiskt med folk. Om jag skulle råka ut för något i trafiken och hundarna var hemma i lägenheten? Well... Det kunde ta dagar i värsta fall.

Tack och lov finns det vardagshjältar ibland! ^^
Det kanske går att ha en lapp i plånboken/jackan/andra smarta ställen med information om att du har djur i hemmet ifall att du råkar ut för olycka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka