Hur länge kan en hund ligga ute nu?

Hoarfrost

Trådstartare
Jag sitter i receptionen på mitt jobb och en hund har legat utanför entrén sedan jag kom i morse för ungefär 2,5h sedan. Den fryser uppenbart (skakar och ligger ihoprullad så gott den kan). Den ligger direkt på gruset och det är rätt nära vattnet och blåser.
Hunden är någon slags blandras tror jag, i samma storlek som en schäfer ungefär, pälsen är som på en greyhound alltså väldigt tunn. Är i modellen ganska smal.

Är inte någon hundmänniska så frågar här - borde jag göra något, eller överreagerar jag när jag tycker synd om hunden?

Jag sitter i receptionen på mitt jobb och en hund har legat utanför entrén sedan jag kom i morse för ungefär 2,5h sedan. Den fryser uppenbart (skakar och ligger ihoprullad så gott den kan). Den ligger direkt på gruset och det är rätt nära vattnet och blåser.
Hunden är någon slags blandras tror jag, i samma storlek som en schäfer ungefär, pälsen är som på en greyhound alltså väldigt tunn. Är i modellen ganska smal.

Är inte någon hundmänniska så frågar här - borde jag göra något, eller överreagerar jag när jag tycker synd om hunden?
Min spontana reaktion är att inget djur ska uppenbart frysa. Ring länsstyrelsen och prata med dom, bedömer dom att det är fel så kommer dom och tittar på hunden akut.

Du överreagerar inte. Att öht lämna hunden på det viset är oansvarigt och när hunden dessutom tydligt inte mår bra är det riktigt illa. Vet inte alls vad man gör i ett sådant läge (rekommendationen i posten ovan låter vettig) men jag vill tacka dig för att du bryr dig! :heart

Skönt att höra att jag inte oroar mig i onödan.
Jag kan tyvärr inte ta in den eftersom hundar är totalförbjudna inne (skola med många pälsallergiker) Jag har dock ett gammalt täcke och några filtar som ändå ska slängas, är det en bra idé att lägga iordning dem som en bädd till hunden? Jag är hundrädd så vet inte om jag skulle våga hålla på så mycket med den men lägga iordning täcke och filtar vågar jag nog.

Ska även ringa polisen och länsstyrelsen så får vi se vad de säger.

Som exempel sitter jag och min hund ute just nu, hon ligger på en fårfäll eftersom det blir kallt om magen att ligga på marken en längre stund.

Skönt att höra att jag inte oroar mig i onödan.
Jag kan tyvärr inte ta in den eftersom hundar är totalförbjudna inne (skola med många pälsallergiker) Jag har dock ett gammalt täcke och några filtar som ändå ska slängas, är det en bra idé att lägga iordning dem som en bädd till hunden? Jag är hundrädd så vet inte om jag skulle våga hålla på så mycket med den men lägga iordning täcke och filtar vågar jag nog.

Ska även ringa polisen och länsstyrelsen så får vi se vad de säger.
Lägg gärna ut det tills vidare! Täcket att ligga på, och om du törs, filt ovanpå hunden?

Nu ligger hunden på duntäcke med två filtar över sig som den kan bygga om lite som den vill med :):love: Supertrevlig hund som inte var på och hoppade och grejade så jag vågade mig till och med på att klappa en liten stund, stackaren var iskall. Önskar verkligen att jag kunde ta in den :cry:

Vill den ha vatten tro? Typ ljummet vatten för att värma lite extra?

Har ni inte ett högtalarsystem i skolan så att du kan göra ägaren uppmärksam på att det faktiskt är mitten på November därute?

Är också himla glad att se att du bryr dig! Slår vad om att jycken är mer än tacksam. :heart
Bjuda på vatten är aldrig fel.

Nu ligger hunden på duntäcke med två filtar över sig som den kan bygga om lite som den vill med :):love: Supertrevlig hund som inte var på och hoppade och grejade så jag vågade mig till och med på att klappa en liten stund, stackaren var iskall. Önskar verkligen att jag kunde ta in den :cry:

Vill den ha vatten tro? Typ ljummet vatten för att värma lite extra?

Jag hade ringt polisen. Inte okej att lämna en hund själv uppbunden, dessutom utan vatten, i flera timmar. Vilket svin till ägare.

DSC_1233_zpseae0eckk.jpg

Polisen kommer och hämtar förmodligen hunden om en timme eller så (de skulle skicka ut någon iaf), den har fått vatten och vägrar släppa min hand när jag kommer ut för att titta till den :love:
Så himla trevlig hund, till och med jag som är hundrädd tycker inte den är otäck alls. Nu känns den normalvarm under täcket i alla fall. Fan vad förbannad jag blir på idioter som skaffar djur. :mad:

DSC_1233_zpseae0eckk.jpg

Polisen kommer och hämtar förmodligen hunden om en timme eller så (de skulle skicka ut någon iaf), den har fått vatten och vägrar släppa min hand när jag kommer ut för att titta till den :love:
Så himla trevlig hund, till och med jag som är hundrädd tycker inte den är otäck alls. Nu känns den normalvarm under täcket i alla fall. Fan vad förbannad jag blir på idioter som skaffar djur. :mad:

Men lille skrutten. :( Bra att du ringde polisen!

Stackars liten voffe då :( Att ligga still i kallt och blåsigt väder med så pass kort/tunn päls är inte okej någonstans. Bra du ringt efter hjälp :heart

DSC_1233_zpseae0eckk.jpg

Vilken insats du har gjort! Fantastisk!

DSC_1233_zpseae0eckk.jpg

Stackars liten! Vad snäll du är!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka