Hur länge kan en häst klara sig utan vatten?

Sv: Hur länge kan en häst klara sig utan vatten?

Intressant tråd detta.

Mina ponnyer dricker ibland vääldigt sällan. Dom har en sjö som dom föredrar att dricka ur, men när den efter torka (som tex nu) är helt torr kan det gå ett par dagar :eek: innan dom rör annat vatten. Och dom mår bra, magen funkar på dom osv. Har testat att ställa vattenhinkarna/karen på flera olika ställen men sålänge det inte är sjövattnet så duger det inte. Så mitt svar är: iallafal ett par dagar.

Jaha, du tryckte på min svar knapp. I see.

Ett litet tips: varje persons inlägg har svars knappar dom svarar till den personen, så tryck helst på perssonen som du ska svara till eller skriv knapplån.

i see glömmde skriva de .. får be om ursäkt :)

*KL*

En liten undran bara, ni som strikt säger att hästarna ska ha vatten 24timmar/dygn, hur gör ni när ni är ute o rider tex, tar ni med er vatten då eller?

I hagen o i stallet har givetvis alla mina hästar fri tillgång till vatten men inte dricker dom minst en gång i timmen inte.

Delvis knapplån

Hästar klarar lätt att vara utan vatten i flera timmar.
I normalt väder (inte stekhett som nu kanske) räcker det egentligen om hästen kan dricka sej otörstig två gånger/dygn.

Men jag ser till att dom har vatten dygnet runt förutom den stunden jag rider eller sköter hästen. Jag vill ju att hästarna ska mer än överleva och inte bli sjuka. ;)
Jag vill att dom ska få välja själva när och hur mycke dom vill dricka.

När jag hade häst inackorderad i stan för ca :10 år sedan fick hästarna inte ha vatten i hagen när det var fruset, så var det bestämt för då kunde dom få ont i magen. Hästarna var ute 8h/dag.

Nu har mina vatten ute året runt utan magont...

Vi har 2 stora baljor som måste fyllas på minst varannan dag, så nu när det är så himla varmt dricker dom jättemkt! (vi har 2 hästar)

Hästar klarar lätt att vara utan vatten i flera timmar.
I normalt väder (inte stekhett som nu kanske) räcker det egentligen om hästen kan dricka sej otörstig två gånger/dygn.

Men jag ser till att dom har vatten dygnet runt förutom den stunden jag rider eller sköter hästen. Jag vill att dom ska få välja själva när och hur mycke dom vill dricka.

Samma här. Mina hästar har rinnande vatten i sommarhagen, men flödet är inte så stort nu pga torkan. Vi ställer ut, och fyller dagligen på, vattenkar som de gärna dricker ur (ca 150 liter/dygn på fyra hästar).

Immer

Mina får också vatten ute även på vintern.

Immer

lungt det :)

KL

Jag trodde oxå våra hästar drack så mkt som 75 L/dygn.... (2 st hästar) men det visade sig att den ena håller på och skvätter så dant att hälften av vattnet försvinner... nu fyller vi bara på 60 liter vatten, resterande häller vi på den hästen, och då är han nöjd ;)

*knapplån*
Jag tycker hästar ska ha tillgång till fräscht vatten dygnet runt.jag tänker inte exprimentera hur länge de klarar sig utan..:D
Vattnet skall serveras så rent att man själv kan dricka ur vattenkaret.
Bakterier och alger växer fort till i värmen i vattnet och placeringen av vattenstället är viktigt samt rengöringen.

Ställ vattnet i skuggan och byt dagligen.
Förvånande att se ibland hur hästar serveras vatten ur badkar som är slemmigt gröna av alger eller vattnet har blivit jättevarmt i solen..bläh:crazy:
Hästarna har bättre luktsinne än oss och kan rata dåligt vatten läänge..

Det är skitjobbigt att släpa vatten:crazy:,men ett sant nöje att se hästarna dricka svalt rent vatten med nöjd min.;):love:

En sak kan jag reta mig på och det är att de baljor man kan köpa i butik oftast har svart färg..hur smart är det?Svårt att se smutsen ju och svarta plastbaljor blir ju mkt varmare i solen och gör vattnet dåligt fortare.*tänker högt*

Senast ändrad:

haha då kan jag faktiskt tala om för dig...

vi har ett surhål i våran hage, det växer alger och gud vet vad i det hålet... en vanlig sommar går det fräscha vattnet aldrig åt, vi byter 1 gång i veckan bara för att... brukar inte ha hänt mkt...

Jag skojar inte hålet med vatten är riktigt riktigt snuskigt, men där vill de dricka...

nu är det hålet nästan torrt dock så nu går ju vattnet åt (det hålet har aldrig varit torrt förut, det brukar vara sumpmark i halva den hagen :crazy:

en häst i det vilda dricker ju massor åt gången för att slippa gå till vattenhålan så ofta. men en tamhäst dricker nog inte lika mkt, iaf inte min häst . hon dricker kanske ½ hink åt gången .

Mina får också vatten ute även på vintern.

Immer

Det gör jag också. förstår inte varför man inte skulle ge på vintern .
Hästar blir törstiga då också.

Vet inte om detta är rätt forum...men iaf

Undrar hur länge en häst kan klara sig utan vatten när h*n har fri tillgång på gräs och skugga?

Hästarna kan dricka ännu lite mer än vanligt när de äter lättsmält föda som t ex gräs. Det ökade intaget beror på att den höga smältbarheten också höjer hästens metabolism och därmed också värmeutveckling. Men givetvis ska hästen alltid ha tillgång till vatten, vare sig den äter gräs eller ej!

Det är säkert så. Men mina hästar dricker mindre på bete än annars. Jag har trott att det beror på att gräs innehåller mer vatten än hö.

samma här. PÅ vintern kan de dricka i de leriga hålorna eller vattenpölarna, trots tunna, och nu på sommaren har de stannat och velat dricka i ett badkar i en hage vi fn inte använder. Alltså gammalt vatten. Alltid lika förvånande. Men man ser att de dricker ytvattnet på pölarna, när de grumlat sig dricker de inte där längre.
Men bäcken i sommarhagen duger inte.

Normala försomrar brukar de itne dricka så mycket för då räcker vattnet i gräset, men i år när det varit extremt varmt, och även på nätterna, så har de druckit mycket mer.

Jag skulle tippa på ett par dagar iaf! Hur länge den kan klara sig utan att dö lixom:crazy:

Tycker de e trevligast om dom har fri tillgång till friskt vatten i en ren hink/balja;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit