Hur länge halt efter. . . .

KopparbergsEmme

Trådstartare
. . . att ha haft spiktramp eller liknande?

Min snutta hade en ganska rejäl spik i foten i helgen, på kanten. Nu är den urdragen och (tur i oturen) hade tid för hovslagare i måndags. Han kolla på det och kunde inte hitta nått speciellt, hon är varken öm, varm eller någonting i foten/benet men vill inte sätta ner hela hoven ordentligt när hon går (sätter ner det stundvis när hon står stilla)

Så man fråga är väl gentligen, hur länge kan de vara "ömma och halta" efter ett spik tramp. Eller vad är "normalt" ?

Sv: Hur länge halt efter. . . .

mkt. beror på var, hur djupt osv blir ofta bölder där föremålet gått in.

min häst trampade antagligen på en vass sten som skadade sulan och blev tvärhalt. tog kontakt med veterinären direkt som sa åt mig att lägga jodopaxomslag (vilket jag redan hade gjort) åkte in till kliniken så vet. kunde först undersöka med sond och sedan röntga samt ge en stelkrampsspruta.

han fick även butta. han blev bättre på några dagar och helt hältfri på en vecka, under den veckan hade han jodopaxomslag och sjuksko där omslaget byttes 2 ggr/dag. därefter sprutade jag med jodopax in i hålet 2 ggr/dag yttligare några veckor.

ett halvår senare sprutade ändå en böld ut där skadan varit då hovis skodde om. både jag och hovis blev väldigt förvånade eftersom han inte visat några symtom på böld alls...varken hälta, värme eller puls.

ett spiktramp kan vara ganska harmlöst eller riktigt allvarligt, svårt att bedömma "bara så där"

Okej, tack ändå.
Jag upplever henne bättre idag så hon får någon dag till på sig att "bli bra". Är det ingen skillnad efter helgen får vi kolla upp det mer noga :)

Spiktramp ska man ta på allvar, är det inte betydligt bättre efter helgen så hade jag åkt in på klinik. Är det en rejäl spik så kan den ställa till med stor skada i hoven förutom den uppenbara risken för infektion o hovböld.
Att inte vilja stödja på hoven/sätta ner den tyder väl på en rätt rejäl smärtpåverkan tycker jag.

Spiktramp ska man ta på allvar, är det inte betydligt bättre efter helgen så hade jag åkt in på klinik. Är det en rejäl spik så kan den ställa till med stor skada i hoven förutom den uppenbara risken för infektion o hovböld.
Att inte vilja stödja på hoven/sätta ner den tyder väl på en rätt rejäl smärtpåverkan tycker jag.

Jag håller med dig, hade åkt till veterinären om min häst inte ville stå på hoven som var drabbad.

Min gammelgubbe fick en spik i stålfåran för några år sedan, i vild panik så ringde jag min hovis för råd och fick då tipset att ladda upp med en rejält indränkt tuss med jod som jag lade över spiken samtidigt som jag drog ut den, det kom lite blod, sedan så la jag i jod/bomulls och vetwrap runt hela hoven, likadant gjordes dagen efter, han var inte halt alls av detta, men vi ville vara säkra på att det inte blev något skräp som kom in i hålet, därför håll jag på med omslagen ett par dagar extra.

Stelkramp hade han nyligen fått då.

Allt gik bra, tack och lov, men om han hade vart halt, ja, då hade jag åkt in för hjälp, så fort jag kunnat.

. . . att ha haft spiktramp eller liknande?

Så man fråga är väl gentligen, hur länge kan de vara "ömma och halta" efter ett spik tramp. Eller vad är "normalt" ?

Min var inte halt alls efter att jag fått ut spiken, det kom lite blod men i övrigt så var han inte påverkad alls av det, däremot så lade jag jodomslag i flera dagar under hoven samt att han var nyligen vacc för stelkramp.

Spiken satt alldeles i kanten, ungefär som en söm.
Hon gick på hoven fast på tå så att säga. Nu går hon på hela hoven hela tiden efter att hon började springa och "märkte att hoven funka" dock har vi ändå koll på henne och känner igenom benet/hoven varje dag...

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 473
Senast: Robina
·
Hästvård Hej på er! Har ett litet dilemma och jag känner mig väldigt klyven i frågan. Vårt ardennerföl som är 3 månader gammalt visade upp en...
2
Svar
24
· Visningar
5 458
Senast: Ardennern
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 398
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar