Hur länge håller sig hösilage och när fryser det?

the_connemara

Trådstartare
På ett ungefär och hur varierar det med TS och temperatur?

Jag är helt ny på hösilage och försöker fundera på vilken storlek på bal man kan ha och hur länge (dvs hur mycket man kan beställa).

Om en bal blir uppäten på prick 2 dygn tex, hur länge kan man ge det på våren tex? När behöver man gå över till hö?

Och när fryser det? Dvs vid vilket TS behövs det förvara/tinas inne innan fodring på ett ungefär?

Självklart vet jag att man inte kan säga stenhårt någonting, men för en total nybörjare kanske på ett väldigt ungefär?

Detta ska bli min fredagslektyr: http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/Rapport småbalsensileringpdf.pdf

Jag har för tillfället väldigt svårt att lita flera av försäljarna :p

Sv: Hur länge håller sig hösilage och när fryser det?

Om du gör av med en bal på två dygn så behöver du inte gå över till hö alls, då har du en fruktansvärd otur.
Vet faktiskt inte exakt hur låg ts halt man kan ha innan det fryser och blir besvärligt men det är ganska blött.
Ett normalt hästensilage fryser inte så att det blir problem för det är så pass torrt. Däremot har jag haft genomfrusna balar till korna men det var en ts halt på 40% någonstans (tror jag, såg aldrig den analysen)

Vårat silage som hade TS på 65 frös inte i vintras i alla fall. Vi hade väl i alla fall -25 grader ett par gånger.

Mina balar går åt på 3-4 dagar och de fungerar större delen av året. När det är varmare händer det att jag slänger en del i slutet. Gör du av med balarna på två dagar kan du troligtvis använda dem i princip året runt. Däremot kan det ju gå åt mindre om hästarna går på gräs delar av dygnet på sommaren, och då är det nog smidigare med hö.

Jag hade 58 % TS förra vintern och hade inte problem med att det frös.

*kl*

Vilka trevliga svar! Helt plötsligt känns det nästan ok att testa hösilage :p

Hur lätt är det att få tag i vanligt hö framåt våren som fortfarande är i bra kvalite? Man har ju ingen aning om hur det lagrats (om man inte känner sin bonde)? Beror ju såklart på vart man bor men jag tänker lite allmänt om det är ett problem kanske?

Kan inte alls svara på hur lätt eller svårt det är att få tag på hö, det varierar nog en del från år till år också. Men även om du inte vet säkert hur det har lagrats så är det ju rätt enkelt att kontrollera fodrets skick innan du köper det :)

Haha, det är iofs sant - blir ju inte dåligt över en natt pga dålig lagring hela vintern liksom :D

Om du gör av med en bal på 2 dygn kan du ge det dygnet runt.

Du behöver eg inte tina, hästarnas utandningsluft tinar nog.

Jag har BLÖTT silage, 50% TS. Det kan frysa i kakorna när det är riktigt kallt, men det tinar blixtsnabbt av utandningsluften om man bara fluffar det. Det finns dock ingen större risk med att ge fryst silage. När storbalar ställs ut ute fryser fodret med =)

Jag har haft som lägst 40% TS, det är alltså 'dyngsurt' silage. Det blockfrös i kakor när det var under minus 15 ungefär. Lite drygt ha att göra med, jag delar väldigt exakta portioner så man fick stå och slita tussar ibland. Inga problem alls för hästarna.

(Jag fryser med flit silage i frysbox på sommaren när jag har så att en bal inte går åt ett par dygn utan det tar 3-4 dygn. Funkar finfint. Jag ger silage året runt alltså)

Din oro är "typisk" för de som inte fodrat med silage tidigare .
Du har fått ypperliga svar i tråden redan .
Förvarar du silaget inomhus , mörkt och svalt , dvs tex på cementgolv och borta från sol som värmer på så är 2 dagar - inte ens 4 ett problem ....
Ang fruset ska det somsagt verkligen vara svinkallt och dyblött om det ska frysa ...

Kl

Tack för era utförliga svar allihop :)

Hur länge håller sig en bal oöppnad? Gör det något om det "blir över" till hösten liksom, balar man inte öppnat alltså? Eller mår de kanske inte bra av sommarvärmen oavsett (de kommer stå ute här)?

Funderar alltså på om man ska beställa lite i överkant eller i underkant. Skitsvårt att veta hur mycket djuren kommer äta ju (iom inget silage innan och ena är troligtvis en liten en som växer).

Ensilage/hösilage skall lukta gott och inte var kladdigt/slemmigt.
Det behöver inte tina innan utfodring.
Jag har mitt hösliage (små bal) i en fysbox när jag har öppnat balen.
Då mina shettisar äter så lite så balen hade blivit dålig innan den tar slut.

De håller sig oöppnade så länge de processats korrekt , har rätt lager plast , och att plasten inte skadas .
Nackdelen med att få över till bästa säsong typ ett fåtal balar , är att du får ett extra foderbyte om du tex har 6 balar kvar och sen ska på ett nytt årsparti så att säga . Vi har ju stora balar 250 kg balar , och brukar göra så att vi väntar med att ta de få överblivna tills det är smällkalla vintern och massor med minus grader några veckor . Då kör vi dubbelöppnade balar och fodrar de "förra" som hagmat dessa veckor / månader . Så slipper man ett större extra foderbyte ...

Oöppnade håller de sig fint. Jag brukar beställa i överkant eftersom jag då har gott om tid att vänta in andraskördens analyser innan jag köper foder på hösten. Men om du ändå har hö under sommaren kan du ju lika gärna fortsätta med det lite längre för att undvika ännu ett foderbyte som mackan påpekar.

Delvis kl

Era svar underlättar jättemycket! Tack allihopa :)

(för bukes skull får jag väl försvara mig med att jag även pratar med folk irl jag litar på i alla mina funderingar ;) Men det är alltid bra med många åsikter och erfarenheter! :))

Jag ger ju numera silage året om, jag fick nyss hem silage (jag får i poster om ca 500 kg kontinuerligt) och där kommer första balarna från årets skörd. Och det jag beställt av årets skörd beräknas räcka till oktober 2013.

Innan när jag bara tog till lite i överkant för att inte bli utan på våren om betetssläppet blev sent och för att ha extra om någon åkte in på box eller så, då blev det ju bara några balar över ett 'normalår'. Då gjorde jag som Mackan beskriver, sparade på dem och körde dubbelöppnad bal och blandade med det nya.

Jag har aldrig haft problem med det sparade. Som längst har jag gett motsvarande skörd tagen i juni år 1, har jag gett juni år 3. Inga problem. Sålänge plasten är hel håller de oftast.

Jag har två bal ligger som är från typ 2005. De hamnade i skymundan och glömdes av. Någon dag när jag har tråkigt ska jag öppna en av dem bara för att de hur de är. Jag har inte tänkt ge dem till hästarna, men rådjuren kan få dem. Men jag är nyfiken på hur fodret är, bara sådär ändå..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det varierar men jag vill ha ett riktmärke. De 3-5 dagarna jag har hört låter väldigt lite i mina öron. Jag letar efter ett...
Svar
12
· Visningar
11 540
Senast: Linnea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama