Hur länge håller öppnad hundmat?

Hoppelhase

Trådstartare
Torrfoder alltså. Jag insåg att min lilla vovve käkar från samma säck sedan i somras/höstas vilket inte känns helt fräscht. Märker man om det blir "dåligt"? Eller blir det ens dåligt eller blir det bara sämre näringsmässigt? Det luktar inte, hunden äter det, är fin i hullet och verkar må bra... men det känns inte helt ok att fodra med halvåret gammal mat. Iofs har jag säkert flingor och liknande i skafferiet som är äldre än så och som jag käkar utan problem. :D

Sv: Hur länge håller öppnad hundmat?

Jag fick tag på en påse som legat öppnad hos exets föräldrar i sen i våras och den hade blivit dålig på något sätt för hunden blev rejält dålig i magen av fodret från just den påsen. Men mår din hund bra är det nog ingen fara. Jag har för mig att de bara kan garantera vitaminnivån en viss tid men det finns nog bäst före datum på påsen.

Här räcker maten i 4 månader så jag har senast köpt en säck i september. Den äter han av fortfarande + att jag har både utblandningsfoder + högenergi från i somras. Och de börjar jag väl tro är på gränsen till för gammalt men de som finns kvar av fodret från i september fodrar jag med gott samvete :)

När du säger utblandningsfoder kom jag på att hans är utblandat med förra fodret som är ännu äldre...

Visserligen fattade jag att lillvovven inte skulle smälla i sig en 20-kilos säck i månaden som den stora men att det skulle gå åt så himla lite hade jag inte väntat mig. Jag är så snål att jag inte har lust att köpa små säcker (de brukar vara SÅ mycket dyrare! :mad:), men det är ju inte mycket bättre om man måste slänga hälften sedan.

Följdfråga: Hur förvarar ni fodret? Jag har det i en fodertunna av nylon, men jag har svårt att tro att den skulle bidra särskilt mycket till att hålla fodret fräscht. Funderar på om det inte vore bättre att bara ha kvar maten i säcken och stänga med en sådan där jätteklämma.

Jag kan tänka mig att det håller mycket bättre i en fodertunna som håller tätt. Och jag tror inte att de är särskilt dyra :)

Här hemma har vi snarare omvänt problem, fodersäcken tar slut i princip på en gång :p

Säckarna brukar vara datummärkta minst ett år fram i tiden. Till en liten hund varar en 15-18 kilossäck flera månader och det ska inte vara problem. Så det gäller att hålla koll på datum och räkna ut om hunden hinner äta upp innan datum går ut.

men det är ju inte mycket bättre om man måste slänga hälften sedan.

Följdfråga: Hur förvarar ni fodret? Jag har det i en fodertunna av nylon, men jag har svårt att tro att den skulle bidra särskilt mycket till att hålla fodret fräscht. Funderar på om det inte vore bättre att bara ha kvar maten i säcken och stänga med en sådan där jätteklämma.

Du ska inte hälla ut fodret ur säcken, utan ställa säcken i en tunna i stället. Om du häller ut fodret så kommer syre åt allt och härskningsprocessen går fortare.
Ha en mindre hink som du tar ut foder och har foder i för ca en vecka åt gången.

Sen beror hållbarheten på fodret på hur hög fetthalt det har. Högre fetthalt, kortare hållbarhet. Foder med tillsatta fettsyror t.ex. ska man inte köpa för stor säck av.

Vi har lärt oss att man inte bör ge mat från en säck som är 6 mån eller äldre, oavsett om datumet är längre fram i tiden...

Liknande trådar

Äldre Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har...
Svar
6
· Visningar
1 447
Senast: EmmaW
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 063
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka