Jag är verkligen inte foderexpert men blir lite förvirrad är jag läser.
Ska du ha en inackordering där ägarna kanske inte har råd att ge hästen den mat som den behöver? Att komplettera med lucern och halm blir väl inte billigare ens detta konstiga år?
Om B-ponnyn äter 5 kg blir det bara 15 kg kvar till dina hästar. Är den stora ett kallblod eller annan lättfödd typ? Eller kommer du att ge mycket annat (halm, lucern, kraft)?
Oavsett hur du väljer (eller blir hänvisad till) att fodra så måste du ju räkna ut hur mycket hästarna behöver av hö/hösilage, ev halm, ev lucern och ev kraft utifrån grovfodrets analysvärden och hästarnas beräknade behov (och sedan anpassa till individerna eftersom det ofta behövs). Lika lite som någon här kan svara på hur mycket eller vad hästarna behöver lika lite kan du ju i förväg bestämma hur mycket hästarna behöver när du inte ens vet vad du har för foder. Handlar det bara om hur mycket du behöver köpa in och hur du ska försvara, då räcker det förstås med en uppskattad mängd för "räkneövningen", men då skulle i alla fall jag ta till åtgången i överkant för att inte riskera att stå utan till våren.
Sedan är väl frågan om det är lättare att få tag på halm och lucern.
/mamman som alltid haft ponnyerna inackorderade och sluppit jaga grovfoder själv (vilket jag varit tacksam för även normalår).