Hur länge håller fodret?

M

Midnightwalker

Råkade, klantig som jag är köpa in alldeles för mycket foder och fyllde tunnorna som står fulla nu när min häst går på bete. Handlar alltså om kornkross, betfor och pelleterat färdigfoder.

Till min fråga: hur länge håller foder som är väl tillslutet i fodertunnor och fodersäckar, när det hålls i stallet? Vågar man ge det till efter sommarbetet, dvs. om 3 månader?

Sv: Hur länge håller fodret?

Har gjort likadant...
(Har spelat i ett band som hette Ricky and the midnightwalkers!)OT...

När det gäller kronkrosset ska ha man inte ha mer är det som går åt på en vecka, iom att det är krossat så förlorar det i näringsvärde snabbt. Men jag tror inte att det blir dåligt, alltså härsket eller så. Betfor har jag själv haft över sommaren och inte haft några problem med. Pellerterat fodet har jag ingen erfarenhet av, men finns det inget datum på säcken som visar sista förbrukningsdag eller så?

Det ska användas inom 6 månader, i tillsluten fodersäck står det, men vet inte om hur det är när jag har det i fodertunna, blir ju inte riktigt lika tillslutet då.

Kornkross är inte samma som havrekross som näringen snabbt går ur. Det håller betydligt längre. Dock hade jag inte fodrat med det efter tre månader. Allra helst inte nu när det är så varmt. Fettet i kornet kan härskna. Som du skriver brukar betfor aldrig vara något problem. Har haft det i evigheter utan att det blivit dåligt. Pelleterat foder har jag haft som faktiskt möglat över sommaren i och med att det blivit hål i säcken. Men det syntes väl att det var möglat varför allt åkte upp på gödselstacken.

Vet du hur det håller sig när man har det i fodertunna?

Om du menar det pelleterade tror jag att du ser om det blir dåligt. Jag såg i alla fall att mitt hade möglat. Ser det fräscht ut och inte luktar konstigt tror jag nog att du vågar använda det. Jag har haft pelleterat foder i tunnor ganska länge och det har funkat. Lukta på det och försök komma ihåg så du vet om det förändras.

Det pelleterade fodret har nog på säcken en sista förbrukningsdag men även efter denna dag brukar man kunna ge fodret. Det som händer är när man sätter sista förbrukningsdatum är det för att hålla en vitamingaranti på att det som analysen på påsen säger verkligen stämmer. Efter sista förbrukningsdatumen börjar vitamin nivån att sjunka men inte med blixen hastighet. Se bara till att hålla tunnorna torra och stängda så kan du börja fodra med det efter betet. Se till att se även står mörkt så brukar det inte vara någon fara.

Lycka till

Kornkrosset hade jag hällt ut, likaså det pelleterade. Det är svårt att se när möglet börjar smyga sig på.

Betforen brukar klara sig om den står fuktfritt.

Näringen ändras INTE bara för spannmål är krossad. Det är att det härsknar fortare när man krossar. Anledningen till att korn håller sig längre än havre är för att havre är mycket mer fettrikare än korn.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 714
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 644
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Hur länge håller sig - helhavre, kornkross, betfor, vetekli, lusernpellets, edel avel, miner-pellets, foderjäst, e-vitaminpulver...
Svar
5
· Visningar
2 144
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 785
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5