Hur länge håller ensilaget?

N

nixa 324

Finns många trådar om ensilage, men jag hittar inte om det står något ang hur länge balarna håller?

Sv: Hur länge håller ensilaget?

Beror helt på temperatur och förvaring.
Nu har jag inte 100% koll men brukar utgå från 4 dagar som standard, kortare tid om det börjar bli varmt (plusgrader) och lite längre om det är kallt hela perioden.

4-5 dagar är vad jag hört med. Kan visserligen gå längre utan att det är någon fara, bara man är uppmärksam på att ensilaget inte luktar illa eller möglar eller så. Är det kallt håller det också bättre.

En grej jag kom och tänka på nu. Räcker det med "kylskåkskallt" (under +8) eller krävs det kallare för att ensilaget ska hålla längre? har upplevt att om det blir för kallt blir det äckligt, verkar vara idealt runt -1 till +2-3 grader.. Är jag ute och cyklar?

Finns många trådar om ensilage, men jag hittar inte om det står något ang hur länge balarna håller?
Eftersom frågan inte var tydligt ställd så måste jag ge två svar:

Oöppnad bal kan hålla lääänge (1-3 år) om den är hel, välplastad, förvaras rätt och inte flyttas.

Öppnad bal är litet svårare. Jag brukar anse att man bäst jämför med mjölk: svalt, rent och mörkt innebär längre hållbarhet. Ställer man en öppnad bal så hästarna kan trampa i den, fåglar letar frön och förorenar, lerigt och mot en solig vägg så blir den dålig fort!

Ok, tack för svaren. Då har jag en fråga till: Är hållbarheten lika lång för ensilage som för hösilage?

jag har en häst som vägrara äta hö utan han vill bara ha hösilage och de enda hösilaget jag får tag i är sånnt på 300 kilos bal. så det får en häst. dom balarna har en ts på 55 % kanske å alla vi öppnat hittills har hållt sej i nässtan 1 månad. mn känne rju när den börjar ta värme elle rbli dålig då får man slänga de sista som då brukar handla om 10-20 kg bara som tur är =) e så nöjd med de höet riktigt fint hö å de håller länge med. vi har det stående som i en jord källare å det funkar kanon.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 028
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 161
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
660
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation
  • Katthår