Hur länge går era hästar ute sommar/vinter?

Sv: Hur länge går era hästar ute sommar/vinter?

Sommar:
Så snart vi kan släpper vi ut dem dygnet runt, vanligtvis i början på juni. Sen kan vi ju ta in dem när vi vill, på dagarna pga. alla insekter eller på nätterna om det är allt för dåligt väder.
Ibland stödfodras de med mineraler eller så... Brukar köpa en sådan där balja med mineraler, skitbra.

Höst/Vinter:
De får komma in om nätterna när vädret blir kasst, typ september/oktober. I början ganska lite kanske från 20.00 till 06.30 ungefär och går fortfarande på gräs, fast de börjar få lite hö inne och kraftfoder på kvällen.
Allt utökas med tiden tills de kommer in mellan 17-18.00 och ut vid 6.30. De fodras då 3 ggr om dan, hö + kraftfoder morgon och kväll och endast hö till lunch.
Sen på våren trappar man ner på allt succesivt i takt med att gräset och ljuset kommer tillbaka...

min går ute ända tills första frosten kommer då får han gå in under natten kommer att vara ute så mycket som möjligt även under vintern ta in tidigast vid 22 o ut vid 7
fodringar blir väl ca 3 ggr + att han står på halm

SOMMAR: Går ut på bete när gräset är tillräckligt, brukar bli någon gång under maj. Går dock på gräs i vinterhagen innan dess.
Går ute 'dygnet runt' med undantag för att de tas in 4-5 timmar dagtid när/om insektsplågan är för stor. Alternativt (from i år) kan de tas hem till vinterhagen dagtid, där det finns lösdrift. Är insekterna på en acceptabel nivå går de ute dygnet runt minus ett par timmar då de tas in och fodras och rids/tränas.

VINTER: Går ut mellan 05 och 07 på morgonen (beroende på om jag jobbar eller är ledig, jag går INTE upp klockan fem när jag är ledig *s*). Kommer in mellan 22 och 23 ungefär (beror på hur länge jag orkar vara vaken) i normala fall. Vid riktigt RUSKVÄDER går de in 19 - 20 någonting. Stormar det så hårt att jag inte får upp stallportarna står de inne, annars finns det INGET väder som de inte går ut i.

De har fri tillgång på stråfoder dygnet runt. Kraftfoder ges efter behov, dvs allt från inget alls till flera givor/dygn. Oftast ges det en ganska symbolisk kraftfodergiva bara, ges vid intag (dvs vid 22-23).

I år har jag inte bestämt hur jag ska göra, har nämligen lösdrift nu i vinterhagen. Men kommer nog ändå ta in. Sen om jag gör det som innan, eller om jag tar in vid 17 och släpper t vid 22-23 eller om jag kör varannan natt inne, låter vädret styra etc det vet jag som sagt var inte än. Sållänge vädret tillåter går de ute dygnet runt, jag följer INTE almenackan i det fallet. Samma sak på våren, de går ute dygnet runt från när jag anser vädret okej, och det har inget med betessläppeta tt göra utan de kan ha gått ute dygnet runt i en månad redan inför betessläpp.

Sommar (juni till september) går de ute dygnet runt.

Vinter: 07.00 till 18-1900

Lånar knapp.

Sommartid:

Ute dygnet runt i juli, med undantag för nätterna innan tävling, då tar jag in dem. Fodras med kraftfoder ev. hö om de behövs. 3 ggr/dag. Med undantag för juli så går de ut klockan 9.00 och tas in kl. 17.00, fodras då fyra ggr/dag.

Vintertid:

Ut klockan 9.00 och in kl. 17.00. Fodras fyra ggr per dag, en gång endast med hö.

Har end. tävlingshästar.

Mina hästar brukar gå ute dygnet runt Juli-September. Hästarna är i full gång även om dom går ute. Kommer in på dagarna och äter kraftfoder.
På vintern brukar dom vara ute 9.30 - 15.30 är det riktigt dåligt väder kommer dom ut lite senare, finns ingen mening att dom bara skall stå i hagen i riktigt skit väder, själv skulle jag inte vilja vara ute.

På sommaren går det ute dygnet runt, från slutet på maj till mitten på september beroende på vädret.
Även om betet är slut vilket det är nu så går dom ute men jag fodrar med hö.

På vintern går dom ut strax efter 08.00 och när dom kommer in beror lite på om jag ska rida eller ej och när jag rider. Men om jag ska rida på eftermiddagen så ställer jag in dom när jag har ridit klart omkring 16-17 tiden.
Men om jag inte rider (eller rider på förmiddagen) är dom nog ute till 17.00-18.00 under den mörkaste kallaste årstiden men det beror ju helt på vädret också inte står dom ute vid grinden i snöstorm bara för att klockan råkar vara tre, då får dom komma in om dom verkar ha tråkigt.

Mína hästar verkar gilla att vara inne för trots att dom har fri tillgång till hö hela dagarna så vill dom gärna komma in på eftermiddagen.

Låter dem sova ute i vinterhagarna i maj nångång. Sedan bete från nångång i juni, hela sommaren, de kommer gå kvar och stödutfodras med hö en bra bit in på hösten, iaf i år.

På vintern går de oftast ut kring 7, och kommer in vid 21. Kan bli kortare ibland p.ga väder eller att den som har kväll/ morgon släpper in / ut hästarna tidigt/ sent. De får hö tre gånger om dagen, morgon eftermiddag och kväll. Morgon och kväll äter de även kraft.

Fröken_Skåne skrev:
Är lite nyfiken på detta.
Så går de ute dygnet om sommartid? Om inte;
Varför? Och när kommer de ut/in?

Och hur länge går de ute vintertid? När släpps de ut?
Hur många gånger fodras de /dag?
Mina går ute dygnet runt och året runt med undantag vid riktigt dåligt väder. De har på vinterhalvåret fri tillgång till hö samt de får mineraler,vitlök,morötter,kiselgur,äpple och gammel pojken får extra tillskott för senior hästar.Men nu använder jag dom inte regelbundet därav inget kraftfoder.Samt en skvätt rapsolja.

Min häst kom ut förra sommaren 11 maj och kom in i slutet av aug. I år kom hon ut den 25 maj och kommer att komma in när frosten kommer om natten!
Hoppas de kan bli 1 månad till iaf

På vintern kommer de ut mellan 06-07 och kommer in 17-18 på kvällen.
De ha massa hösilage i hagen att mumsa i sig om de vill under vintern träd att ta till som skydd när de blåser, stor härlig gräshage att springa och leka i om dagarna :love:

Hos oss går de ute dygnet runt året runt. Fri tillgång på foder, extra kraftfoder vid behov. Tillgång till lösdrift och stora kuperade hagar med träd. Tar in dem om det är kallt och regnat på tvären flera dagar så att de får torka upp.

Ute dygnet runt året runt... Ligghall + utebox att gå in i (måste ha två utrymmen eftersom shetlandsponyn i regel ställer sig i lösdriften och vägrar släppa in sin 600kg tyngre kompis :smirk: ) Alltid fri tillgång till hö samt kraftfoder 1-2ggr/dag beroende på mängd.

Utevistelse dygnet runt hela året (norrland).
Höslige hela vintern, bete på sommaren och stödutfodring med hö på vår/höst då det är för varmt med hösilaget. Ligghall och nu kommer vi till det bästa! Uppvärmda vattenkoppar (nergrävd isolerad ledning och varm vattenkopp, vattenkoppen går på ca 1000kr) Fryser inte fast det är 25 grader kallt!! Bästa investeringen!! :banana:

Dygnet runt på sommaren.
Går ut tidigt på morgonen (runt 7) - går in sent på kvällen vintertid (har ej exakta klockslag).

Mina hästar går ute dygnet runt sommartid. På höst vinter och tidig vår går dom ute dygnet runt NÄR VÄDRET TILLÅTER DET.

Dvs i regel är dom den dåliga årstiden inne över natten men ute minst en 8-10 timmar om dagen.

Nu har vi hästarna hemma på gården och det händer att vi rusar ut mitt i natten och tar in om det tex börjar regna eller blåsa hårt.

Det har hänt att hästarna varit ute även i december-januari dygnet runt ett par dagar om vädret varit idealiskt för det. Dvs frost -torra hagar, vindstilla och ingen nederbörd. Då lägger vi ut halm för dom att sova i samt extra med hö.

Vi har inte ligghall men eftersom hästarna passas mycket noga om dom är ute dygnet om om vintern så behövs det egentligen inte. (och jag och sambon jobbar ofta olika tider. han på dagen och jag på em, kväll ,natt så det är nästan alltid någon hemma)

Däremot har vi planer på att bygga miniligghallar i varje hage, dvs som stora uteboxar utan dörr.

Nu har vi ponnyer och nordsvensk och dom trivs bäst ute verkar det. Det händer att dom verkligen inte vill vara inne i boxarna, dvs står och rycker i dörrarna etc , så fort deras foder i boxen är slut.

Ska väl säga att våra hästar är ovanligt friska och vi har ett par hästar som blivit mycket gamla. Vilket torde bevisa att vår hästhållning är bra för dom. Har just nu bla en ridbar 27 årig welshponny.

/KT

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 028
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama