Hur länge går era hästar ute på betet utan arbete?

M

My Precious

Jag släppte idag min treåring på bete, tyvärr på uppkom lagom till betesläppet endel problem med henne som vi inte hann ta tag i innan. Nu undrar jag hur länge ni tycker att unghästen behöver ren semester utan arbete. Hon får gå i gräshage hemma (inte alls lika stor tyvärr) med dygnet runt med en stunds träning om dagen. Räcker det att hon får gå Juli ut och att jag tar hem henne i början av augusti tro? Hur gör ni?

Sv: Hur länge går era hästar ute på betet utan arbete?

Vi brukar rida in unghästarna och påbörja utbildningen på våren, låta dem gå på bete hela sommaren, gärna en bit in i september innan vi fortsätter utbildningen.
De de redan lärt sig mognar i skallen unden denna tid tycker jag.
Så gör vi i alla fall.

Jag släppte idag min treåring på bete, tyvärr på uppkom lagom till betesläppet endel problem med henne som vi inte hann ta tag i innan. Nu undrar jag hur länge ni tycker att unghästen behöver ren semester utan arbete. Hon får gå i gräshage hemma (inte alls lika stor tyvärr) med dygnet runt med en stunds träning om dagen. Räcker det att hon får gå Juli ut och att jag tar hem henne i början av augusti tro? Hur gör ni?

hmm, en stunds träning om dagen? då har hon väl inte semester? :confused:
Jag har med en treåring, som släpptes på "bete" efter treårstestet. Eftersom hon endast går med min tävlinghäst så kommer hon än så länge in varje kväll. Men inget arbete förens i slutet av augusti. Då ska magen bort. :) Tyvärr så måste hon gå med gräs reducerare då hon vräker i sig, värre än en ponny..

Du skriver träning, vad menar du då?
Jag tycker din också ska få gå till mitten/ slutet av august.. Är den inte värd det?

Om jag fattat dig rätt är hon nu släppt på bete, med 'semester'? Men du har möjlighet att låta henne gå på gräs dygnet runt hemma med, dock inte så stor hage. Och kan/vill då träna henne en stund varje dag då. Och undrar om det räcker med semesterbete juli ut, sen ta hem henne och fortsätta låta henne gå på betet dygnet runt hemma, men tränas en liten stund varje dag?

Vad menar du för träning, och vad för problem uppstod nu strax innan betet som d vill ta tag i?

Jag är inte på något vis manisk med att unghästar nödvändigtvis måste vila just på sommaren. Tvärtom ger jag dem hellre den där längre vilan vintertid, har dem på betet på sommaren men inte med helavila hela sommaren. Utan att de fortsätter vara i träning, men med upprepade, kortare (2 veckor ungefär) vilor.

Att gå på helbete och ha semester från nu tills sista juli, sen ta hem henne, träna henne en period, och sen ge henne 2 - 3 veckor igen i höst tycker jag är helt okej.

Sen är väl frågan om de där problemen är något som måste lösas 'nu' eller om de inte lika gärna kan vänta tills i höst. De brukar mogna en hel del, och en massa problem 'växer bort' utan att man behöver göra ett dugg liksom?

Så, lite mer information vore bra, men rent generellt så visst går det utmärkt att ge henne två månaders betessemester nu, och sen ta hem henne, ha kvar henne på gräs etc men träna, och ge lite kortare vila senare med att smälta.

Förlåt ska till trådskaparen *skäms igen *
En 3 åring ska gå på bete HELA sommaren utan *lite* träning .

Problem skapar man och jag tycker det låter som din unghäst nu säger ifrån .Lyssna på den och låt den vara så löser sig saker till hösten .
Mia

Senast ändrad:

Det händer massor i kroppen på unghästar under vår / sommar.

Kanhända kom problemen pga det.

Man måste se/ lyssna på hästarna för alla är inte lika.

Det är fullt möjligt att den är en gnutta övertränad o den kommer att vara som ny om den får vila hela sommaren.

Ofta går det t o m bättre sen, när de har fått smälta vad de har lärt sig.

Förlåt ska till trådskaparen *skäms igen *
En 3 åring ska gå på bete HELA sommaren utan *lite* träning .

Problem skapar man och jag tycker det låter som din unghäst nu säger ifrån .Lyssna på den och låt den vara så löser sig saker till hösten .
Mia

Det där beror väldigt mycket på vad treåringen gjort resten av året med, vilket jag inte tycker man ska glömma när man svarar.

Dock så just om det börjar bli problem på våren, brukar det hänga samman med att de helt enkelt behöver vila, mogna, och att då försöka lösa dem brukar vara dömt att misslyckas. Men att låta dem vila då, så kan man på hösten ta samma treåring, problemen är puts väck och det har hänt massor i kroppen.

En treåring som det blir problem med för den t ex är uttråkad för den har stått i hage hela vintern och inte gjort något t ex, den är inte nödvändigtvis i behov av en hel sommar vila..

Därför jag tyckler man måste se till att få information om HELA bilden, vad den gjort innan, vad problemen är, vad 'lite träning' betyder osv, innan man tvärsäkert svarar.

Nu är min fbldonna fyra år, men efter sina jämnåriga polare. Hon kommer inte få någon 'hel sommar vilandes på betet' inte. Helt enkelt för hon har vilat sig genom vintern och våren. Om hon däremot hade gått hela vintern och våren med bara kortare vilor etc, DÅ skulle hon definitivt både behövt och fått en lång sammanhängande sommarvila.

Det jag menar med att man måste ha hela bilden innan man säger att det ska vara si eller så.

ändring av inlägget blev dubbel post ???

Senast ändrad:

Du har helt rätt att det inte går att svara utan ALL fakta på benen men hennes mål har dock varit att kunna visa till 3 årstestet om jag i förstått det rätt genom gamla inlägg av tråskaparen .
När pållen hade reagerat på sadeln vad jag förstått i ett senare skede, vad som hände efter detta vet jag dock ej.;)

Men trådis komer väll snart in och svara på våra frågor :)

Mvh 'Mia

Du har helt rätt att det inte går att svara utan ALL fakta på benen men hennes mål har dock varit att kunna visa till 3 årstestet om jag i förstått det rätt genom gamla inlägg av tråskaparen .
När pållen hade reagerat på sadeln vad jag förstått i ett senare skede, vad som hände efter detta vet jag dock ej.;)

Mvh 'Mia

Okej, jag har inte följt med i gamla trådar. Vi får väl se vad hon säger när hon svarar, är det som du minns det så är det ju helt klart definitivt läge för sommarlov.

Min treåring har jobbat april ut från december-06. Hon släpptes på bete och kommer att gå där hela juli ut. I augusti kommer jag att börja jobba henne vid handen och sen startar ridningen från september igen.:cool:

Min treåring har gjort en del här i vår så nu ska han få sommarlov juni, juli och augusti innan arbetet börjar igen. Det är bra för dom att få vila helt ett tag så dom får tid att mogna.

Min treåring har jobbat sedan januari (med några korta uppehåll på 1-2 veckor) och är riden sedan början på april. Han åker till betet på onsdag och kommer gå där till mitten/slutet på augusti i alla fall, tänkte starta ridningen i slutet på augusti/början på september igen.

Inte alls om det inte händer något oförutsett. Hon måste motionera annars blir hon för tjock. 22 år gammal :D

Hur länge går era hästar ute på betet utan arbete?
Inte alls. Mina är lediga på vintern eftersom att jag inte har ridhus.

Oj oj.. Jag var säkert otydlig men nu menar jag alltså att hon skall gå kvar på betet (släppte henne i lördags) med sina kompisar tills i början på augusti. Då skulle jag ta hem henne och låta henne gå i gräshage hemma och börja träningen lite smått.
-Ja, målet var att visa henne på 3 års testet men av olika andledningar blev det inte så tyvärr, hon var inte redo mentalt bedömde jag. Köpte henne som ohanterad 2,5 åring, vi har jobbat mycket i vinter, vilade gjorde hon hela januari och februari. Sedan satte vi igång i mars, och tyckte då att hon ev. hade fått för mycket och behövde "mental vila"
Så då la jag ner ambitionen om att starta 3 års då, sedan dess har hon bara tränats ytterst lite, någon dag i veckan sådär inget krävande arbete. Tycker nog inte att hon är "övertränad" i den bemärkelsen men självklart skall hon få semester och det blir det ju iaf 2,5 månad utan något arbete alls.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst, som jag haft sedan han var unghäst, har aldrig vilat mer än 1-2 veckor på sommaren. När han var nyinriden (red in i juli!) så fick han istället en lång vila (6-8 veckor) på hösten/vintern, då han gick i flock på lösdrift. Numera (10 år gammal) får han kortare vilor när han verkar behöva det.

Mvh 'Mia

Här kommer hon:-) Ja, precis det stämmer väl, hon fick obehag av sadeln eller sadeltvång. Det var det + att hon var allmänt spänd i kroppen. Nu innan betet efter några månaders vila var hon mycket fräshare. Tyvärr så kanske du läste om hennes problem med sina bakben, det kvarstår och det är främst det jag menar som problem som behöver lösas ganska omgående. Oj vad rörigt det blir,...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst ska på bete där hon ska stå ute dygnet runt nu den 1 juli. Tidigare har jag haft tillgång till gräshage som hon kunnat stå...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 756
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 811
Senast: yamyam
·
Foder & Strö Visste inte var jag skulle lägga tråden, men hoppas det blev rätt! Funderar lite på det här med att "skicka iväg hästen på bete". Dvs...
2
Svar
27
· Visningar
2 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka