Sv: Hur länge går era hästar ute på betet utan arbete?
Om jag fattat dig rätt är hon nu släppt på bete, med 'semester'? Men du har möjlighet att låta henne gå på gräs dygnet runt hemma med, dock inte så stor hage. Och kan/vill då träna henne en stund varje dag då. Och undrar om det räcker med semesterbete juli ut, sen ta hem henne och fortsätta låta henne gå på betet dygnet runt hemma, men tränas en liten stund varje dag?
Vad menar du för träning, och vad för problem uppstod nu strax innan betet som d vill ta tag i?
Jag är inte på något vis manisk med att unghästar nödvändigtvis måste vila just på sommaren. Tvärtom ger jag dem hellre den där längre vilan vintertid, har dem på betet på sommaren men inte med helavila hela sommaren. Utan att de fortsätter vara i träning, men med upprepade, kortare (2 veckor ungefär) vilor.
Att gå på helbete och ha semester från nu tills sista juli, sen ta hem henne, träna henne en period, och sen ge henne 2 - 3 veckor igen i höst tycker jag är helt okej.
Sen är väl frågan om de där problemen är något som måste lösas 'nu' eller om de inte lika gärna kan vänta tills i höst. De brukar mogna en hel del, och en massa problem 'växer bort' utan att man behöver göra ett dugg liksom?
Så, lite mer information vore bra, men rent generellt så visst går det utmärkt att ge henne två månaders betessemester nu, och sen ta hem henne, ha kvar henne på gräs etc men träna, och ge lite kortare vila senare med att smälta.