Hur länge fick era hästar stå efter Borelia?

Sv: Hur länge fick era hästar stå efter Borelia?

Ja, kunde tänka mig att det var så att symptomen kunde dyka upp flera år efter. Kanske kan vara så att om de blir nedsatta av något annat så kan det krypa fram. Frågan är ju då, kan de vara påverkade utan att man märker det. Numera, så fort vi får problem med återkommande hältor, så tar vi prover på dem för att från början utesluta borelia/ehrlichia.
Vi hade ett sto på hältutredning hos en omdiskuterad veterinär i södra sverige där han av någon anledning misstänkte borelia. Vi berättade för honom att prov redan var taget och analyserat helt rent i Skara. Han var dock mycket skeptisk till deras analyssätt eller hur man ska säga och ville ta ett nytt prov och lämna, i Halmstad tror jag det var, då de hade ett annat sätt att analysera som var säkrare enligt honom. Detta är flera år sedan så jag kommer inte riktigt ihåg men han menade att de vanliga proverna inte gav säkra resultat. Kanske kan ligga något i det med tanke på det du skriver. Dock visade dessa prover han tog också noll.

Behandlade ni alla hästarna?

Nej det gjorde vi inte, men samtliga hästar ur vissa distrikt bar på antikroppar..ska faktiskt kolla om jag hittar provsvaren och vad hästarna gjort efter det ( hästarna stod ju hos mig på konvalecens)
Detta var 99 eller 2000.

Nu har jag ju flytta ett par ggr och dom pärmarna står nog kvar på "gamla" gården så det kan ju ta ett tag innan jag hittar dom :D Men jag kommer att flytta tillbaka nu inom det närmaste så jag får se om den dyker upp.
2 st märrar vet jag iallfall att dom inte kom till start och det var Three Mile Smile och Country Road....dom gick sen till aveln.

Jag vet inte vad dom mäter nu på fästingrelaterade sjukdomar men då så mätte man på titrar och det var det "bruna" röret och inte det man tar HB o vita på som gällde.

Det togs ett Borelia/Erlichiaprov på min häst idag, det var ett grönt rör.

Ska ta rent Borelia/Erlichiaprov om 2 veckor om problemen kvarstår efter träningspass, allt enligt vad vet. rekommenderat.

Det kanske kan vara olika färger på rören beroende på tillverkare. Som jag förstått så är skillnaden mellan de båda rören att i det man tar vita och HB med finns det en tillsats i som gör att blodet inte koagulerar. Det röda dröjer dock inte länge förrän blodet stelnat i. Blev lite orolig första gången jag skulle köra ett prov till labbet och fick se att blodet hade delat sig i ett gulaktigt, och ett stelnat rött lager. Men det skulle visst vara så.

Det är olika färger på rören beroende på vad som finns i dem, t ex det lila innehåller EDTA. Man tar ju olika beroende på vilka analyser som ska göras. Jag tror det gröna innehåller Heparin.

Det skiljer inte mellan olika tillverkare, det skulle skapa förvirring :D

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 489
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 797
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har om man tittar på honom exteriört en något "underdimensionerad" bakkärra i förhållande till övriga kroppen :meh: Han är 6 år...
Svar
18
· Visningar
3 841
Senast: Wembley
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 024
Senast: terrific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka