Hur länge får en häst gå utan mat

pelhamtygel

Trådstartare
Tänkte fråga om någon vet om det finns notiser, lagar eller stadgar om hur länge en häst får gå utan mat?

Hörde någonstans ifrån att det inte skulle gå mer än 4 timmar mellan fodringar då magproblem annars kan uppstå?

Sv: Hur länge får en häst gå utan mat

Finns inga lagar eller regler om sådant. Och nej det är inte 4 timmar utan 12 timmar en häst inte skall vara utan mat för att det kan ställa till problem i systemet. 4 timmar hade varit lite svårlöst under natten för hästar som behöver lite stramare fodergivor.

Det där med fyra timmar kommer från att man sett på hästar i det vilda aldrig har längre ätuppehåll än fyra timmar!

Som Gylle skriver så är det efter 12 timmar som det kan bli problem, då börjar mikroberna i systemet dö!

Okej, då förstår jag lite bättre :)
Varit lite orolig för en ponny som gått upp emot 11 timmar utan mat.

*delvis knapp*

Hästar i frihet betar mellan 14 och 18 h/dygn
Det är likadant för uppstallade hästar med fri tillgång
Dom äter i ca 10 perioder per dygn med längsta uppehåll på ca 4 timmar och 90% av alla uppehåll i ätandet är kortare än 2h

Man måste skilja på tiden mellan utfodringarna och tiden mellan måltiderna. Mina hästar t ex utfodras ca en gång i veckan. Dom har nämnligen fri tillgång på grovfoder och vi behöver fylla på mellan var femte till var sjunde dag.
Det man ska titta på är hur lång tid det går mellan det att hästen slutat ät tills att den äter igen. Det är detta upphålle som i det fria aldrig är längre än fyra timmar. Så att ha tolv timmar mellan utfodringen är inte samma sak som att hästen är utan foder i tolv timmar.

Då känns det som min betvivlan är lite besvarad. Ponnyn fodras på stall och har därför ingen mat i hagen där den kan gå mellan 10-11 timmar :crazy:

Det är djurplågeri, stackars ponny :(

Tycker det är riktigt illa med hästar som står utan mat hela natten också pga snål kvällsgiva. Då får man se till att ordna hönät eller så, så att det kan räcka nästan hela natten.

Då känns det som min betvivlan är lite besvarad. Ponnyn fodras på stall och har därför ingen mat i hagen där den kan gå mellan 10-11 timmar :crazy:

Fattar inte varför folk inte fodrar åtminstone ett mål i hagen. Samma gäller vatten :confused:

Det finns inga direkta lagar men det finns ju fakta om hur länge hästen kan stå utan något att tugga på utan att få problem av olika slag, tex magsår och andra magproblem eller sterotypa beteendestörningar.

Det är som Masse säger inte just tiden mellan fodringarna som är avgörande, en del fodrar ju sina hästar 1 gång i veckan men då med en storbal så hästarna har mat hela tiden. Det viktiga är just hur länge hästen står utan.
4, max 5 timmar är det ideala förutom att hästen har fri tillgång till något att tugga i sig.
Men det behöver (i många fall bör) inte vara högvärdigt grovfoder hela tiden. Buskar, grenar, löv osv fyller samma funktion i mångt och mycket.

Precis, har slowfeeding till mina hästar men det blir ändå ett litet glapp när den maten tar slut och det är dags för kvällsfodring. Mina hästar går i en skogshage där dom dagligen tuggar i sig granris och buskar :)

Usch, det är jätteelakt och absolut inte bra för ponnyn. Minst ett mål mitt på dagen behöver den.

Våra är ute många timmar och får rejält på morgonen och sen lunch efter halva dagen. Men då får de så mycket att varje mål mat räcker ca 2h.

Mvh Domino_s

Kl
I 4 kap 1§ i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna DFS 2007:6 råd om hästhållning står följande:
Hästar ska utfodras enligt följande:
1. med individuellt anpassad och välbalanserad fodergiva,
2. med daglig tillräcklig tillgång till grovfoder för att tillgodose behovet av
växtfiber och sysselsättning,
3. så att deras behov av långa ättider tillgodoses, samt
4. så att de inte blir över- eller underviktiga i förhållande till sitt användningsområde.

Källa: http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000913/DFS_2007-06.pdf

Det finns alltså inga uttryckliga tidangivelser eller mått i lagen (precis som wangler nämnt), utan det blir en bedömningsfråga om huruvida hästen får foder så dennes behov tillgodogörs. Sett till en fackkunnig (hästmänniska) skulle nog inte den här hästen få tillräckligt långa ättider och sysselsättning från grovfodret under hagvistelsen, men hur ser det ut resten av dygnet?
Om vi bortser från lagstiftning och istället ser till god och sund hästhållning är det absolut inte bra att hästen står som den gör utan att få sitt tuggbehov tillgodosett (antar att det inte finns grenar, löv, buskar m.m i hagen?), det är som gjort för att utveckla beteendestörningar och mag-tarmproblem.

Vad är det för hage ponnyn går i då ? Så länge det inte bara är en liten grushage eller lersörja så brukar de ju ha en hel del att tugga på pilla med i hagen. Att tillgodogöra deras tuggbehov behöver inte innebära näringsrik mat som hö om de inte har behov av det utan får i sig tillräckligt på övriga fodringar. Som nämnts tidigare grenar och sly och gammalt halvtrist gräs fyller utan problem den funktionen också även om det inte ger någon näring.

Hörde någonstans ifrån att det inte skulle gå mer än 4 timmar mellan fodringar då magproblem annars kan uppstå?

Det vore konstigt då det gick flera dagar mellan mina fodringar. Frågan är väl i sådana fall hur lång det får lov att gå från det att fodret tar slut tills det att nästa fodringstillfälle sker?

Jag fodrar mina 3 ggr/dag. På morgonen ca kl 8 får de ca 6 kg hö/häst i hagen, det räcker ca till kl 14, sedan kommer de in vid kl 17 och får kraftfoder och 3-4 kg hö/häst som brukar räcka till sista givan kl 21 då de får 5 kg hö/häst. Jag vill alltid ha dåliga näringsvärden i mitt hö så jag kan ge dem mkt, sedan kompenserar jag med lusern, mineraler och krafft groov 125. Alla mina fjordhästar är fina i hullet, de som inte tränas så mkt brukar få en liten mage, men brukar försvinna rätt så snabbt när de sätts igång.

Ponnyn går i grushage :/ Det är svårt när man själv inte äger ponnyn, men försöker att sticka till små tips lite då och då utan att klampa in på personens teritorum. Alla har ju rätt till att få sköta sin häst som den själv vill om de följer lagarna, därför jag ville kolla upp lite vad dom sa. Nu kan man ju bara komma med råd :/

Det finns hästar som löser det genom att äta upp allt bajs. i synnerhet när det är fruset eller så tar de stolp.

När man plugga anatomin på hästen så gick det upp för en att hästar likaså ex råttor inte har någon gallblåsa.

Iomd så tillverkar de galla hela tiden eller kör igång det när maten börjar komma = galla går igenom systemt när maten redan passerat samt maten börjar gå igenom systemet innan gallan kickat igång - om man ger hästen "mål". ie. en häst borde äta ca var 15-30 min (beror på hur snabbt den låter maten passera (beror på foder antar jag). En häst i "vilt" sover sällan långa stunder så det är inget problem där.

Galla i systemet utan att ha nått att fräta på = magsår

Nått att tänka på kanske?

Säkert, men produktionen torde vara låg då hästars kost innehåller väldigt lite fett, varav inget behov av gallblåsa.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 460
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄