Hur länge får du tävla ponny- om du är vuxen?

V

Vildvittran

Är det någon som har erfarenhet av detta?
Jag äger en fjording som är född-2003 och mätt till 138 cm. Ryttaren som skall tävla han är 22 år gammal. Hur länge räknas ponnyn som unghäst?
Får hon tävla han året ut i ponnyklasser tills han fyller 6 år? eller hela 2009, året då han fyller 6? Jag är tacksam för alla svar. Eller berätta hur ni har gjort.

Sv: Hur länge får du tävla ponny- om du är vuxen?

Ponnyn räknas som ungponny tom det år den fyller 6 (det året ut) och får då tävla på ponnytävling i avd. B med överårig ryttare.

Fast ändrade dom inte avd B (rätta mig om det bara gällde hoppning!) så att avd B är öppen för överåriga ryttare på alla ponnyer, oavsett ålder?

Fast ändrade dom inte avd B (rätta mig om det bara gällde hoppning!) så att avd B är öppen för överåriga ryttare på alla ponnyer, oavsett ålder?

Ponnyn räknas som ungponny tom det år den fyller 6 (det året ut) och får då tävla på ponnytävling i avd. B med överårig ryttare.

Avd B är väl borttagen i dressyr?
Överårig ryttare startar utom tävlan.

Ok, det har jag missat. Vet bara att det var så förra året.
Men man får väl bara som överårig ryttare starta på ponnytävling utom tävlan om ponnyn är ungponny? Så har jag fattat det iaf för jag rider en C ponny som ska ut i höst o bara få lite rutin och som jag fattat det så får jag, som ej är ponnyryttare endast starta honom bland hästar.
Rätta mig gärna om jag har fel?:confused:

Det stämmer. Enl mom 220 TR II får överårig ryttare endast rida ungponny utom tävlan upp till och med att ponnyn är sex år.

Som sagt, vet inte om det bara är i hoppningen, men där vet jag att överårig ryttare får starta utom tävlan oavsett ålder på ponnyn.

det är nog annorlunda i hoppningen för som jag tolkat TR så får man bara ridutom tävlan i ponnyklasser så länge det är en ungponny. Så lilla Pållen på 1,35 får väl gå några Lb bland dom stora djuren:D Han ska ju bara som sagt få lite tävlingsrutin.

Du o din ponnihäst är ju ett alldeles utmärkt exempel på att det kan gå hur bra som helst!:):banana:

Men är ändå ganska säker på att det ändrades till i år??
Dubbelkollat med mitt "levande TR" som är tävlingsansvarig i Blekinge, och så har iaf hon tolkat ändringen :confused:
Men har inte sett ändringen själv, så jag får väl hålla tyst så länge ;)

Nu har jag försökt klura i TR och har jag förstått det hela så får du i hoppning starta utom tävlan oavsett ålder på ryttare och ponny men i dressyr endast så länge ponnyn räknas som ungponny...
Knasigt tycker jag...:confused:

Njae jag tror att sista året jag tävlade ponny fanns ingen avd. B längre...är inte 100 men känns som att det funnits länge.

tackar för alla svar. Detta verkar inte lätt...
Men om jag nu löst ponnylicens till han, hur blir det då framöver. Kan jag tävla han ändå på stor häst tävlingar eller endast anlitd unga ryttare under 18?

Du måste bara meddela Ridsportsförbundet att han tävlar som häst så fryser de ponnylicensen. Sen from reg. tävling så får du skaffa hästlicens.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka