Hur länge bör skulltorkat hö ligga......

A

Anneli 07

.....innan man bör ge hästarna det?
Är det någon fara att ge hö som legat inne i tre veckor?
Vet att bonden kör med höfläkten så mycket han kan, han slog en omgång innan midsommar och en andra skörd för tre veckor sedan och det höet han tog in för tre veckor sedan ligger ju överst så det är ju det vi får när vi köper.
Finns det risker med att ge hö som inte legat tillräckligt länge?

Sv: Hur länge bör skulltorkat hö ligga......

Du kan ge det så snart det är torrt vilket i de flesta fall är när du kör in det från fältet! Varifrån idén om att man inte kan fodra nyskördat hö kommit vet jag inte - kanske samma människor som säger att man drunknar om man badar inom en timme efter maten...

Du kan fodra med det så fort det kommit in från åkern

Vad bra :) Jag har hört någonstans att det skulle ligga 6-8 veckor innan hästen bör äta det........bara skrönor då kanske?

Det har jag också hört förut, men det ligger nog inte så mycket tanke bakom det påståendet.
Herregud, vi ger till och med hästarna av direktslaget "hö" som inte ens är torrt , och de smaskar i sig gladeligen. Så gräs eller hö, så länge det inte luktar illa eller har jäst kan du ge hästen.

Vad bra :) Jag har hört någonstans att det skulle ligga 6-8 veckor innan hästen bör äta det........bara skrönor då kanske?
Många gör saker mer komplicerade än de är och okunskap föder "skrönor".

Det här med gräs, hö och hösilage blir kanske enklare att förstå om man översätter till den verklighet vi har kring oss hemma i köket:

* Gräs är som salladen - godast färsk.

* Hö är som knäckebröd - nybakat är bäst men det håller länge bara det förvaras torrt. Däremot sjunker vissa näringsämnen med tiden. Blir det fuktigt eller mögligt så kastar vi det.

* Hösilage när balen är öppnad - som mjölk, öppnad förpackning ska förvaras rent, mörkt och svalt. Bäst före datum brukar vara 3-4 dagar men kan vara avsevärt längre beroende på temperatur och hygien.

Jag har också hört att det ska ligga några veckor innan man fodrar med det. Måste vara något "gammalt" för de flesta äldre säger så, kommer inte ihåg varför bara.
Men jag har fodrat med nyskördat hö och inte märkt något på hästarna.

.....ska hämta hö nu på söndag, så jag hoppas inte det är någon fara att fodra med det:crazy:
Kan ju inte låta hästarna gå hungriga! Konstigt bete i år, de brukar vara mätta långt in i september:)

Kanske är denna "skröna" förknippad med ensilage som helst ska "ensilera" i några veckor innan man öppnar balen eller silon.
Torr hö är bara bättre ju "färskare" det är.
Allt foder är ju färskvara, skullhö har tappat ganska mycket i näring på ett år.. Men om det förvaras så optimalt som möjligt är det nog ju helt ok.

Däremot blir man lite rädd, när man ser köpesannonser på torrhö, där de gärna vill ha tag på fjolåretsfjolårshö... Om ni förstår min kassa svenska...

När jag bodde i England sa de alltid att man inte skulle börja fodra med årets hö förrän efter jul. Fick aldrig något svar på varför?

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 026
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
1 000
Senast: mandalaki
·
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 644
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka