Hur länge är matlådan fräsch?

Jag låter alltid maten svalna på diskbänken innan den åker in i kylen. Att ställa in en gryta varm mat i kylen och värma upp hela kylen med allt som finns där i är ingen höjdare. Har aldrig blivit sjuk av mat som stått framme, gäller att värma det ordentligt och inte köra det 1 min i micron bara.

Jag har en maxgräns på tre dagar.
Det sägs ju att man ska lukta och smaka för att se om det är okej, men längre än tre dagar på matlåda hade jag inbillat mig äcklig smak och doft vilket fall.
En vecka som många skrivit låter väldigt länge :o

Blev alldeles för mycket mat lagat idag så blev två matlådor över, jag jobbar i morgon torsdag och fredag, bör jag frysa in fredagens matlåda, eller kan jag förvara den i kylen tills dess? Maten gjordes i eftermiddags och den ena ska ätas fredag lunch.. Är kyckling i, vilket gör att jag nojjar lite.
Ät på du :).

Om man vill ha en tumregel så funkar max 5 dagar fint om maten är kyld till under 10 grader på max 3 timmar och kylskåpet håller 5 grader :). Ris och spenat ska inte sparas längre än till dagen efter. Man kan inte slippa alla bekymmer endast genom att värma upp maten ordentligt senare, eftersom de stora banditerna vid magsjuka bildar sporer som inte försvinner vid ny uppvärmning.

De farliga kycklingbakterierna dör vid 75 grader och bildar inga sporer så du behöver inte vara orolig på grund av att maten innehåller just det :).

Om man vill ha en tumregel så funkar max 5 dagar fint om maten är kyld till under 10 grader på max 3 timmar och kylskåpet håller 5 grader :). Ris och spenat ska inte sparas längre än till dagen efter. Man kan inte slippa alla bekymmer endast genom att värma upp maten ordentligt senare, eftersom de stora banditerna vid magsjuka bildar sporer som inte försvinner vid ny uppvärmning.

De farliga kycklingbakterierna dör vid 75 grader och bildar inga sporer så du behöver inte vara orolig på grund av att maten innehåller just det :).
Bara nyfiken: Vad är det med ris som gör det dåligt att spara?

Bara nyfiken: Vad är det med ris som gör det dåligt att spara?

Eftersom att ris alltid innehåller sporbildande bakterier (växer i jord/vatten) i viss mängd och det är i princip omöjligt att skölja bort allihop :). Därför måste t.ex. ris till färdigrätter produceras med speciella metoder där man extremt snabbt kyler ner det. Sporbakterierna växer bäst mellan 10 och 65 grader :).

Mina storkok brukar vara färdiga vid 22-tiden på kvällen, och då orkar jag helt enkelt inte sätta igång med kallvattenbad och greja. Att ställa in en het gryta i kylen så att temperaturen där inne går upp och förstör alla kylvaror är ju inte heller någon höjdare ut livsmedelssäkerhetsynpunkt.
Egentligen borde man väl sätta igång med matlagningen tidigare så att man orkar ägna sig åt nedkylning före läggdags, men det kräver mer planeringsförmåga och självdisciplin än vad jag besitter. :angel:
Glömmer ibland att jag är så lyckligt lottad att jag har en trappa upp till vinden som håller ca 5 plus grader hela vintern.

Perfekt nedkylnings ställe! :D

Eftersom att ris alltid innehåller sporbildande bakterier (växer i jord/vatten) i viss mängd och det är i princip omöjligt att skölja bort allihop :). Därför måste t.ex. ris till färdigrätter produceras med speciella metoder där man extremt snabbt kyler ner det. Sporbakterierna växer bäst mellan 10 och 65 grader :).

EUGH!
Nu vet jag varför riset efter 3 dagar alltid luktar lite... unket... :yuck:

EUGH!
Nu vet jag varför riset efter 3 dagar alltid luktar lite... unket... :yuck:
Bakterier som ger lukt är oftast ofarliga mjölksyrebakterier eller andra
förruttnelsebakterier som sällan är sjukdomsframkallande :). De riktigt obehagliga kan man varken lukta eller smaka. Förr i tiden hade man inte dagens moderna förpackningsmetoder och då blev maten oätlig innan den blev farlig. Idag funkar det gamla husmorsknepet med att smaka och lukta sig fram tyvärr inte lika bra eftersom förruttnelsebakterierna blir hämmade av förpackningar med modifierad luft och de sjukdomsframkallande bakterier som inte påverkas av sådan inpackninga slipper istället konkurrens :crazy:.

Bakterier som ger lukt är oftast ofarliga mjölksyrebakterier eller andra
förruttnelsebakterier som sällan är sjukdomsframkallande :). De riktigt obehagliga kan man varken lukta eller smaka. Förr i tiden hade man inte dagens moderna förpackningsmetoder och då blev maten oätlig innan den blev farlig. Idag funkar det gamla husmorsknepet tyvärr inte lika bra eftersom förruttnelsebakterierna blir hämmade av förpackningar med modifierad luft och de sjukdomsframkallande bakterier som inte påverkas av sådan inpackninga slipper istället konkurrens :crazy:.
Åh hjälp vad äckligt :nailbiting:

Med sunt förnuft, sköljda grönsaker, god hygien i köket, uppvärmning till minst 75 grader, snabb nerkylning och kallt i kylskåpet kommer man långt :D.
Hur får man egentligen snabb nerkylning? Jag har en kall trappa ca 5grader på vintern, men på sommarn... vad gör man?

Hur får man egentligen snabb nerkylning? Jag har en kall trappa ca 5grader på vintern, men på sommarn... vad gör man?
Det viktiga är att portionerna är tillräckligt små och det bästa är att kyla ner i låga platta kärl som ger stor yta mot luften, istället för t.ex. en gryta, där det yttre isolerar innehållet i mitten :). Man kan ju vara ambitiös och hålla på med vattenbad och sånt, men så kinkig är inte ens jag, som ändå måste anses som ganska arbetsskadad :D.

Det viktiga är att portionerna är tillräckligt små och det bästa är att kyla ner i låga platta kärl som ger stor yta mot luften, istället för t.ex. en gryta, där det yttre isolerar innehållet i mitten :). Man kan ju vara ambitiös och hålla på med vattenbad och sånt, men så kinkig är inte ens jag, som ändå måste anses som ganska arbetsskadad :D.
Åh tack, nu gav du mig en anledning att köpa de fina platta matlådorna i affären :angel::D

Är det av samma anledning för spenaten som för riset? Även om tex har stuvat den?

Men... Det var ju ris! Finns det risk att jag blir sjuk nu? :crazy:

Jag äter tills typ en vecka. Men jag är ju sån som äter saker efter bäst före-datum också. Igår öppnade jag en gräddfil som gick ut den 9:e. inga problem att äta.

Men... Det var ju ris! Finns det risk att jag blir sjuk nu? :crazy:
Det tror jag inte. Jag äter saker långt längre än rekomenderat, kyler inte enligt ordning osv jag är typ aldrig magsjuk. Sista gången var i Iran där jag gjorde precis som hemma, slarvade med handtvätt och använde aldrig handsprit. Innan dess minns jag inte mer än att det är väldigt många år sedan. Nu är jag lite av en slasktratt men det du beskriver kan inte vara i närheten av farligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 523
Senast: iNTOHiMO
·
Mat Varit sugen på en korv och potatisgryta jättelänge, tog fram en korv i går morse för planen var att jag skulle äta det till middag i...
Svar
12
· Visningar
3 482
Senast: Blyger
·
Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 068
Senast: Korven
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 262
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama