Hur länge är kaniner dräktiga??

Ela

Trådstartare
Mina barn har lyckats att släppa ihop sina kaniner :crazy: en hane och en hona...
Tror nog det har hänt ett par gånger innan jag kom på dem :angel:

Så nu funderar jag på om det kan vara så att det blir bäbisar...

Hur länge är de dräktiga?
Hur märker jag om hon är dräktig?
Vad ska jag tänka på?

Hon bara cirka 8 mån men om jag fattat det rätt är de väl könsmogna ändå?? Kan förlossningen bli mer komplicerad när hon är så ung??

Sv: Hur länge är kaniner dräktiga??

Mitt tips är att kastrera hanen så händer det inte igen ;)

8 mån är en jättebra ålder för kaniner att få ungar så det är inga problem, dock kan det ju bli komplikationer bara för att det är första kullen, men de flesta klarar det bara bra :)

Kaniner är dräktiga i 28-34 dagar, de kan gå över tiden, men om de gör det så bör man hålla koll på dem så de inte går för långt över tiden, för då kan ungarna bli för stora=blir svårt att få ut dem.

Du borde märka ganska fort om hon har blivit dräktig, då de brukar förändras i betendet lite, snälla honor kan bli griniga och tvärtom :) Dock så ska man inte luras då det kan ske även om det blir skendräktiga. Bygger hon ett bo, med både päls och halm/hö efter ca 20 dagar och smalnar av dagen efter så är det ett tecken på att bara var skendräktighet, vet dock honor som har byggt det så de inte behöver göra något sen väl ungarna kommer.

Öka inte maten förräns ungarna är födda, annars kan det bli komplikationer. Se även till så att hon har en bolåda(lägg in den ca 14 dagar in i dräktigheten) som hon kan lägga ungarna i om hon vill, vissa honor bestämmer sig dock för att bolådan inte är passande och tycker att ungarna ska ligga utanför. Botten på en atlas 10a brukar fungera bra om man kan se till att den låga kanten i främre änden blir tillstängd.

Hoppas det hjälpte något :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 546
Senast: Blyger
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 423
Senast: monster1
·
Övr. Katt Har en hona som är dräktig sedan 14 dagar cirka. Hanen 8 mån lite vild som kattungar är men han respekterar inte när hon säger ifrån...
Svar
1
· Visningar
620
Senast: Sassy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 358
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama