Hur länge är en hingst "duglig"?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stormhatt1980
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 475
S

stormhatt1980

Ja, som frågan i rubriken lyder... Hur länge brukar en hingst normalt kunna betäcka ston och få dem dräktiga?
Finns det någon slags praxis när man brukar säga att en hingst är "för gammal" för att det ska vara värt att fortsätta försöka betäcka med honom eller är de fertila livet ut...? (Ursäkta okunnig, men hingstar har jag inte mycket koll på i dessa sammanhang...)

Med andra ord, är det någon idé att betäcka sitt sto med en etablerad avelshingst som har några år på nacken (20-25 år) men som är fräsch i både kropp och huvud?

Tacksam för svar!

Sv: Hur länge är en hingst "duglig"?

Ja det kan absolut vara idé. Som praxis brukar man säga att fertiliteten avtar vid ca 20 års ålder, men det är mycket individuellt. Det finns unga hingstar som inte fungerar alls i avel och så finns det de hingstar som är uppåt 30 år (Maraton tex) som betäcker och får dräktigt.

Kolla upp hingstens dräktighet föregående år. Vilken ras är det?
Sen brukar man rekommendera unga hingstar med bra fertilitet till ston som är svåra att få dräktiga. Men har du ett "normalt" sto ska det inte vara något problem.

Sv: Hur länge är en hingst "duglig"?

Du kanske inte ska vara årets första sto hos hingsten ifråga, utan se till att några har fått dräktigt innan dig, innan du åker dit - OM du av någon anledning är orolig för fertiliteten.

Det finns hingstar som blivit sterila vid 15 och det finns en NF-hingst som fortfarande är fertil några år efter 30 - om jag bara kunde minnas vad han hette...

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 330
Senast: ginnies
·
Avel Kom till stallet idag, och noterade då att mitt sto vad som en tunna ( om man får säga så :D ), tog in henne i stallet men hade inte en...
2
Svar
28
· Visningar
11 859
Avel Jag har kollat runt lite på internet och försökt söka mig till någon slags medelålder eller dylikt på hur länge en hingst är verksam i...
Svar
7
· Visningar
1 381
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Ja son rubriken lyder. Jag behöver få höra hur ni andra har klarat er igenom det jag går igenom nu. Den 25/4 bestämde jag mig för att...
2
Svar
30
· Visningar
5 643
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka