Hur länge är det okej att han hostar?

Sv: Hur länge är det okej att han hostar?

Okej, ja det kan ju tydligen hänga i såpass länge, skönt att din pålle blev bra till slut:)

ja han är väldigt ordentligt avmaskad då han hade stor blodmask när han kom i min ägo så han har verkligen avmaskats ordentligt efter veterinärs rekommendationer.

jaha okej, ja så kan man ju också göra. Jag har bytt till Torv nu och tycker inte det dammar alls så som spån gör:) Dock ser de ju så mörkt och trist ut:eek: Men hoppas kunna byta tillbaks till spån längre fram:)

Han äter Hösilage sedan i början på oktober. Hösilaget är så vitt jag kan se och bedöma av bra kvalité. Det förekommer jästprickar här och var men det har ja jag ju fått höra att det är någon jäst/svamp som ska vara helt ofarlig.
.

En fråga till alla angående ditt citat. Vad är jästprickar? Vi har hösilage i småbalar. Vi gör åt en sådan på ca 5-6 dagar, men redan efter kanske 3 dagar har det kommit vita prickar i! Vilket vi har tolkat som mögel och att vädret har vart för varmt, drygt 10 grader. Är kan det bara ha varit dom där jästprickarna du pratar om? Hösilage ska väl hålla längre än då? Har 58% i TS.

Nu är jag ingen expert på hösilage men mögel har jag fått höra att det är lite mer ludet som spindelväv? Någon som är mer kunnig på området får gärna rätta mig om jag fattat fel.Mögel kan säkert se ut på andra sätt också.

Jag har småbalar hösilage med ca 50 kg i varje och dom prickarna som kan dyka upp finns från början. Är alltså inget som kommer i efterhand eller har ökat med tiden. Visserligen varar en bal bara 1,5 dygn hos oss.

Är du osäker kan man säkerligen lämna in en hygienanalys.

Precis sånna prickar är det som det är på översta bilden i din länk, fast de är mycket färre! Det är en prick här och där! Kan det bara vara jäst då? Får ta fram förstoringsglaset!

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 814
Senast: Capybara
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 866
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 733
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar