Hur länge är det okej att han hostar?

S

Spaderdam

Min åring har vart förkyld i 3 veckor nu. Det började med vit snor som har pendalt mellan vitt,grått och väldigt ljus gult.

Hans allmäntillstånd har aldrig vart påverkat och han har heller inte haft någon feber.

De gula snoret är borta sedan 4 dagar och de är enligt samtal med veterinären bra.

Nu är det de lite olika dagar men vissa dagar är det genomskinligt snor lite grand bara, och idag var det ljusgrått.

Hans hosta sitter fortfarande i. Det är några enstaka hostningar om dagen. Men hur länge kan man räkna med att hostan sitter i?

Vad är era erfarenheter?

Jag hade en tanke om att om inte hostan ger med sig snart så får ja be veterinären titta på honom. Jag har alltså inte haft uppe veterinären utan har endast haft telefonkontakt under förkylningstiden.

Sv: Hur länge är det okej att han hostar?

3 veckor, då skulle jag kolla hästen. Dessutom verkar det ju inte handla om en infektion utan snarare en reaktion på något. Har du sett över stallmiljö, vad fodrar du med, vad står hästen på för strö osv.

jag har också funderat lite på det.. men kan inte komma på vad de skulle kunna vara.. Han går på lösdrift och har gjort sedan han föddes så ingenting i stallmiljön är ändrad.

Han äter Hösilage sedan i början på oktober. Hösilaget är så vitt jag kan se och bedöma av bra kvalité. Det förekommer jästprickar här och var men det har ja jag ju fått höra att det är någon jäst/svamp som ska vara helt ofarlig.

Jag upplever också att det luktar både gott och fräscht.. Kan på så vis inte hitta vad det är som han skulle reagera på.. ? Han har gått i vinterhagen sedan mitten på sept.

Jag skulle ha tagit ut veterinären efter ngn vecka eller åkt til klinik för ordentligt undersökning. Hade inte väntat i tre veckor, men det är ju jag.

Jag har hållt mig väldigt lugn eftersom jag pratat med veterinären vid sammanlagt tre tillfällen under förkylningsperioden.

Jag utgår ju därmed att utifrån vad jag berättat för veterinären att han gör en bedömning utefter det om han behöver kika på honom eller inte.

Nu oroar jag mig dock eftersom att hostan och snoret inte helt gett med sig och jag tycker att 3 veckor är ganska lång tid för en "vanlig" förkylning.

Visst finns de det. Det är en veterinärstation jag vart i kontakt med, där det arbetar sammanlagt 4 veterinärer.

Ja då får du väl helt enkelt säga att du är orolig o vill att de kommer ut o tittar på hästen.

Ja var ute efter lite egna hästägarerfarenheter. Inte vad jag ska säga till veterinären när jag ringer honom.

Be vetten komma ut och ta prover för odling, det kan ju vara något som måste botas med penicillin. Eller så kan det utvecklas till andra saker. Det kan vara mögelsporer i silaget, eller allergi. Jag hade aldrig väntat tre veckor. Sen hade jag nog stallat in eller täckat hästen, den kanske inte klarar att återhämta sig själv ute på lösdrift.

jag tror också att det är en klok idé att sätta odling på det hela.

Han går kvar på lösdrift men han har ena delen av hallen som "utebox" därav valde jag heller inte att täcka honom eftersom han står där. Det är dessutom ca 30 kvadrat i den delen han står så han har möjligheten att röra på sig.

Hade de vart en vanlig boxyta hade jag däremot valt att även täcka för där tvingas han ju stå still mer.

ska bli intressant att se vad provsvaren visar.

funderar lite kring eventuella mögelsporer i grovfodret. Skulle inte de visa sig på mina andra hästar också då? Eller kan det vara så att vissa individer är mer mottagliga än andra?

när min var förkyld så tog det 3½ vecka innan han slutade hosta och snora (vet kollade i halsen och såg inget konstigt så var bara vanlig förkylning)

Unghästen och gammelhästen har i varsin omgång varit dunderförkylda. Snoret försvann efter ca en vecka men hostan höll i sig någon vecka till. Så vänta lite till och försvinner det inte så prata med vet.

Jag ringde veterinären nu på morgonen och dom tycker att jag kan avvakta över helgen och blir de inte bättre så kikar dom ut på Måndag:)

På helgen hinner man ju umgås mer med honom så då blir de förhoppningsvis lätt att bilda sig en slutgiltlig uppfattning. Hörde dock honom inte hosta en enda gång igår, men de kan man ju aldrig veta eftersom jag inte sover hos hästarna:laugh:

efterom han gjort ett par enstaka hostningar under helgen plus att han fortfarande är rinnig i näsborrarna (genomskinligt) å kontaktade jag veterinären i går morse. Jag hade en tanke om att det behövdes tas prover och lyssnas på honom.

Dock tyckte veterinären att efter att av min utförliga förklaring om hans symtom så ansåg han att han inte behövde komma ut och kika på honom. Istället fick jag råd om att byta ut spånet mot torv och blötlägga höet och ha honom ute så mycket som möjligt. Dvs inte stänga in honom i ligghallen som jag gjort.

Han menar att han har ju förmodligen haft en förkylning och nu är han troligtvis så uppretad i slemhinnorna att det är sk efterdyningar och dom kan retas av att ge kruttorrt hö samt stå på spån.

Så nu ska jag testa detta i någon vecka så får vi se om det blir bra till slut. Hoppas det:laugh: annars får jag höra av mig igen till dom på veterinärstationen.

min ena hästs mamma var halshäst, min häst hostar när det är sånt här väder = fuktigt, han har alltid någon period på kanske en vecka vår och höst där han kan fara och hosta lite, nu har den dock hållit i sig lite längre, men det är ingenting jag oroar mig för, han äter och är precis som vanligt, det ända som är annorlunda är att han tränas inte just under hostperioden.

Avmaskad mot spolmask?...
Annars hade jag hållit koll på febern och sett över miljön.

Min ena som är dammkänslig hjälps ibland av att man vattnar ströet. Kanske kan vara värt att göra så han inte retas i onödan? Har dragit in vattenslang med väääääldigt tunna och spridda strålar så det är lite blomspruteeffekt på det, bara för att det dammigaste ska lägga sig. Jag tycker att det har funkat bra. Hon kan även ha liknande symptom som din när det är dammig miljö där hon är.

KL

Ge honom ett kosttillskott som du hittar i vilken affär som helst med hästfoder som heter något med honey och c-vitamin. Vi gav det till vår herre som hostat i flera veckor och snorat som fasen utan att vara allmänpåverkad. Veterinär sa att det var en förkylning.

En kompis i stallet hade detta kosttillskott och efter tre dagar med det blev han bra :eek:. Behövde bara lite c-vitamin som hjälpte immunförsvaret :D

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 814
Senast: Capybara
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 423
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 866
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Min häst står på boxvila i sex veckor efter en operation av griffelbenet i förra veckan. För några dagar sedan började han hosta då och...
2
Svar
23
· Visningar
2 733
Senast: emptyrings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar