Hur långa turer? Hur många gånger i veckan?

A

Annki

Hej alla bukemänniskor. Jag sitter och funderar på hur långa ridturer ni gör med era hästar när ni rider ut.
Rider ni 30-60 minuter, 1 timma eller längre än en timma? Hur lång tid tar en långtur för er?
Å så sista frågan, hur ofta rider du din häst, alltså gånger/vecka? Hur många gånger av uteturerna rider du i form?

E lite frågvis så här på kvällskvisten :angel:

Sv: Hur långa turer? Hur många gånger i veckan?

Jag försöker rida, eller göra något annat med min häst sex-sju dagar i veckan.

Eftersom jag inte har tillgång till ridhus, utan "bara" får låna en paddock ett par hundra meter från stallet hur mkt jag vill, så varierar jag uteridning och paddockridning. Paddock 1-2 ggr/veckan och uteritt resten. Vilodagar brukar jag "lufsa ut" en halvtimme. Men annars om jag rider ut, varierar turerna mellan en och två och en halv timme ungefär.

Min dam är 23 år ung. Vid uteritterna försöker jag rida i form, på grund av att min prilliga tös har en förmåga att slå upp huvudet, sänka ryggen och bara rinna iväg annars. Något som i längden kan leda till skador och andra problem. :bow:

Hej alla bukemänniskor. Jag sitter och funderar på hur långa ridturer ni gör med era hästar när ni rider ut.
Rider ni 30-60 minuter, 1 timma eller längre än en timma? Hur lång tid tar en långtur för er?
Å så sista frågan, hur ofta rider du din häst, alltså gånger/vecka? Hur många gånger av uteturerna rider du i form?

Brukar rida runt 1 timme. Rider nästan aldrig några långturer men dom "brukar" väl vara runt 2-3 timmar, red långturer mkt förr med ponnyn.
Jag rider ca 6 ggr/vecka. Rider ut ca 1-3 gånger per vecka.

Hejsan!

Red ut senst idag, jag och Lillasyster på våra två hästar. Vi var ute i ca 4h. :) Men det skulle man nog kunna kalla en långtur för vi red och badade med hästarna, badade kanske ½ h. och fikade dvs vilade kanske ½h.
mest Skritt och trav då vi red barbacka med packning, men även lite galopp. Hästarna rids i form (dock inte samlad å så utan en bra grundform) när tyglarna är kortade.
En vanlig ridtur ligger väl på 1-2h. Som vanligast på ca 1,5 h. Men kortare om det ska ta det lite lugnt eller så. Rider ofta ca 20 min på banan å sen 30-40 minuter ut.

Mina hästar har båda rätt så bra kondition, den jag haft i ett par år kan man omöjligt trava trött. Hon travar lätt 2 mil utan att ens bli lite svett, lägger man in galopp blir hon dock avsevärt mycket tröttare. En långtur för mej är när man rider 3-4 h.

Rider väl ut 3-4 ggr i veckan eller mer. Hästarna motioneras 6 ggr / veckan

// Maria

Jag rider inte pållen just för tillfället men jag brukar undvika att rida i padocken mer än 3 dagar i veckan. Det blir lite för mycekt.

1 dag blir en skritt tur och resten uteridning.
Hur jag rider ut beror på vilken kondition hon är i och hur träningsveckan ser ut i övrigt men det brukar väl bli mellan 30-70 minuter ungefär.
När jag har tid på mig kan det bli längtre sträckor men det är pga att man måste skritta på asfalt i hundra år innan man kommer ut på en vettig ridväg,.

Jag rider henne inte i form ute, mer än ibland. Dels för att jag rider ut på hack (vill inte ha den formen på henne) och dels för att hon inte är så överförtjust i det.
Dressyrarbetet jobbar jag med på banan. Försöker styrka henne på andra sätt ute genom att ex rida mitt ute i skogen och sånt.

Jag kör min häst (travare) varannan dag. Hur lång tid det tar beror ju helt på hur snabbt hon ska gå, men vi kör alltid minst 1 mil. Utöver det rider jag oftast en, ibland två gånger, oftast lugna turer på 45-60 minuter. Långturer är jag aldrig ute på, har inte tålamod och lust för sådant.
Rider aldrig i form, hästen är öht. inte tränad för det.

Jag brukar rida ut 1h-1½h. En långtur är väl på ca 2-2½h.

Jag rider ungefär 6 dagar i veckan, rider ut ungefär 3-4 ggr i veckan. brukar inte rida min ponny i form i skogen, han brukar inte vara så arbetsvillig när man rider ut, jag låter honom mest gå som han vill. ;)

Jag brukar skritta ut i skogen i ca 30-40 minuter i stället för att ge hästen en vilodag, hon blir så knepig om hon vilar helt. Så hon går 7 dagar i veckan oftast.

Sen brukar vi rida ut i alla gångarter en gång i veckan i ca en timma.

Jag rider i stort sett alltid ut :) har inget ridhus och bara en liiiiten liten paddock. Dessutom så tycker både jag och pållen att det är jättetråkigt att harva runt på en ridbana :p
Jag försöker rida varje dag.. inte alltid det lyckas dock.. händer ju ibland att det kommer andra saker mellan och ibland är ju vädret som det är :crazy: men det blir iaf minst 4 ggr i veckan. Och vi brukar oftast vara ute i över en timme, kan ibland bli både två och tre timmar :D

Det är väldigt olika beroende på hur vi ligger i "planeringen".
Ett konditionspass kan ligga på 45-50 minuter iom att det blir så intensivt. En vanlig uteritt ligger mellan 45 minuter och 1,5 timme.
Jag rider min häst 6 dagar i veckan, och ut i naturen 2-3 av dem.
Hon går i form varje pass, men ofta lägre och längre i formen på uteritterna. Visst får hon skritta på långa tyglar och sträcka ut i busgalopp ibland, men annars är det på tygeln som gäller... för att hon ska hålla! :)

När jag rider ut varierar det ganska mycket.
Är det fint väder och jag har gått om tid kan det ta upp över 60 minuter, men normalt ligger det på 40 minuter.
Med unghästen är jag oftast ute och rider runt skogen kring stallet och det tar ungefär 30 minuter.
En långtur är 120 minuter för mig. :D

Min äldre häst rider jag mellan 4-6 ggr i veckan, i form kan vara kanske 2 ggr?
Unghästen rider jag 4 ggr i veckan varav 1-2 av dem ska han jobba i någorlunda form, självklart arbetar jag dem varje gång.
Men det är inga krav på att gå jätte bra jämnt..

Rider ni 30-60 minuter, 1 timma eller längre än en timma?
Unghästen har hittills inte gått längre än upp till 1 timma men oftast ca 30/40 minuter...Äldre (över 4 år) blir passen från 1 timme och uppåt.

Hur lång tid tar en långtur för er?
En hel dag;)... Det är från ca 2,5 timme och uppåt beroende på var jag ska rida och vad målet är. Långturer i Hälsingeskogarna blir heldagar med fika...här i Småland blir det inte så länge, tyvärr:smirk:

Å så sista frågan, hur ofta rider du din häst, alltså gånger/vecka?
3-åringen går ca 3-4 ggr i veckan. Äldre hästar 4-5 ggr i veckan.

Hur många gånger av uteturerna rider du i form?
Oavsett vad jag gör ska hästen gå med bärighet.

Rider sällan mindre än en timme utan oftast 1-2 timmar. Rider på bana 2-3 g/vecka.
En långtur är väl iaf 3-4 timmar, det blir någon gång ibland.
Rider väl 5-6 g/vecka totalt varav en skrittdag (minst en timme).
Rider alltid i form (förutom när monstren anfaller, då är det "periskop upp" som gäller :D) och framförallt i balans.

jag rider min tävlingshäst 5-7 dagar i veckan. Hur länge jag rider är svårt att säga, jag slutar alltid när det går som bäst och det kan ta allt från 25-60 minuter eller ännu längre....har för tillfället ingen egen ridbana utan har 15 minuters skrittavstånd...det brukar bli 2-3 pass på ridbanan, 1 hoppass för tränare (vi åker iväg) och resten uteridning....

Jag rider 5-6 dagar i veckan varav en är en skritt dag. En dag vilar min kille helt, då är det bara pyssel som gäller :) Rider jag 5 dagar ordentligt så vilar han2 dagar helt.
Min e under inskolning och ny köpt så just för tillfället rider vi inte på banan över huvudtaget utan kör markarbete ute i skog och mark för att han ska stärka och bygga upp sig. Annars 1-3 dar i veckan på banan.
När jag rider ut varierar det mellan 40 min upp till 1,5-2 timmar :angel: Beroende på vad vi tränar just för dagen (kondition, klättring eller bara myser och lullar runt :angel:) självklart arbetar vi i form när vi gör något, för att han behöver öva på det och för att han ska hålla så länge som möjligt :)

Tack för alla svar :idea:
Skönt att höra att det är så många som rider längre och mer än vad jag gör ;) Nu när jag har fått möjligheten över sommaren att rida längre än 1 timma så känns det plötsligt som jag sliter ut hästen, han är låååångt ifrån trött men ändå känns det ovant :smirk: Nu skall jag ut och rida i ösregnet :banana:

jag rider 6, oftast 7 gånger i veckan på min. rider mellan 40-70 min ca.
försöker jobba igenom henne så hon är lösgjord varje dag även om vi rider ut. så hon inte blir stel!
långtur brukar jag aldrig vara ute på :p

Tack för alla svar :idea:
Skönt att höra att det är så många som rider längre och mer än vad jag gör ;) Nu när jag har fått möjligheten över sommaren att rida längre än 1 timma så känns det plötsligt som jag sliter ut hästen, han är låååångt ifrån trött men ändå känns det ovant :smirk: Nu skall jag ut och rida i ösregnet :banana:

Jag rider sex dagar i veckan. Jag har inte någon ridbana hemma utan får gå en bit och låna en. Där försöker jag rida två av dagarna. Resten av veckan rider jag ut ca en timme varje gång. Gärna en längre tur på 2-3 timmar. Det har inte riktigt blivit så den senaste tiden på grund av vädret. När det regnar rider jag bara i skogen hemma en timme. Det är inte så kul i regnet även om det går.

Jag rider medryttarhästen två gånger i veckan, övervägande av gångerna är det uteritt. Och övriga två-tre gångerna hon rids är det också ut. Så mycket uteritter blir det!
Det varierar mkt hur länge jag rider. Allt från 20 minuter till 4 timmar. Men oftast 1 - 2 timmar.
Jag rider ofta skritten på helt lång tygel, men i traven arbetar jag mycket med formen. I galoppen får hon mest rejsa, men alltid under en liten stund i galoppen arbetar jag med formen också.
En långtur är 4-5 timmar för mig. Men 3 är ganska mycket också... ;)

Rider ni 30-60 minuter, 1 timma eller längre än en timma?
1-2 timmar i normala fall.

Hur lång tid tar en långtur för er?
3-5 timmar, med MKT skritt

Å så NÄST sista frågan, hur ofta rider du din häst, alltså gånger/vecka?
5-6 dagar i veckan, vilodgen/arna bestrår av kel, kärlek och borstning :love: villket uppskattas, denna vecka har han haft tapp sko så det har vart sommar lov eller vila hela veckan beroende på hur man ser det :D *uppskattat iallfall*

Hur många gånger av uteturerna rider du i form?
Alla, om det så bara är en kort stund så är vi och smakar på att vara lösgjord, men i skogen är det lite friare.. men åkrarna ska han vara lösgjord på iallfall i skritten och traven.. galoppen är vi inte klara för ännun :):love:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 943
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama