Hur långa ska skaklarna vara?

MaRomer

Trådstartare
Till en minishettis?? Eller räcker det om vagnen är i balans??

Hur ser era vagnar och små vänner ut??
In med bilder.

Sv: Hur långa ska skaklarna vara?

Det räcker faktiskt att vagnen är i balans, men det blir väldigt svårt att få draglinorna och pisken att räcka fram om ni väljer att ha 2 meter skaklar. Jag skulle gissa på någonstans mellan 120-150 cm. beroende på hur rockarden ser ut.

jo, men det är ingen risk på minishettis, så små vagnar måste vara gjorda för getter :)

Skackeln kan såklart vara för kort för vilken häst som helst, om det finns risk att den slår i korgen eller närmsta delen på vagn/rockart i galopp.
Till en stor häst rekommenderas att det är 50 cm mellan hasen och närmsta delen på vagnen (det kan ju vara svängeln då som är närmast) och det kan man ju korta lite för en liten shettis.

Lotta

Här är mitt ekipage, Nelly är 93 cm:

SL270486.jpg

hejsan
gulligt ekipage. vad är det för vagn du har, den ser väldigt trevlig ut, lagom stor.. är den tung att dra?. jag kör med liten häst så vagnen får ju helst inte vara för tung.

läste inte att din nellie bara var 93 cm:rofl:. min lille är 1.10. vagnen ser nätt ut. var har du köpt den.?

Precis.. Hos Jäboruder.
Vagnen väger 60 kg och är mycket lättdragen. Kommer passa perfekt för din på 1.10.

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 056
Senast: EZMK
·
Körning Hej, jag Håller på att sy ett kuskförkläde men saknar mönster och har aldrig sett ett irl. Har sytt flera kjolar dock så har utgåt från...
Svar
1
· Visningar
1 011
Körning Hur kortar man enklast av skaklar på en gammal rockard? Går det ens på ett bra sätt? Vi har en rockard som passar bra till större...
Svar
0
· Visningar
1 640
Senast: Kilauea
·
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
586
Senast: Tonto
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka