Hur långa pass rider ni?

G

Gisburne

Jag slutar oftast ett ridpass (dressyr/hopp/terräng) när det känns som bäst, i princip oavsett hur lång eller kort tid som har förflutit sen vi började. Men hur gör ni som tävlar FT? Om allt stämmer och känns kanonbra efter 30 minuter, bryter ni då och går hem eller måste ni fortsätta ett tag till för motionens skull, så att hästarna orkar på tävlingarna? Det var bara nåt som slog mig idag, efter ett kort men intensivt och lyckat hopp-pass.

Kort sagt, hur gör ni?

Sv: Hur långa pass rider ni?

Gisburne ser fram emot priset för Dummaste Frågan på Buke.
:banana: :banana: :banana:

Eftersom man alltid har en tränare med sig så brukar jag komma överrens med denne om h*n tycker att det räcker för dagen eller om h*n vill att vi skall träna någonting mer. :)

När jag rider hemma slutar jag när det känns bra, och känns det för jävligt brukar jag också sluta för ibland kommer man bara inte ur det liksom. Men vi brukar oftast va ute nån timme då vi skrittar fram och tillbaka till ridbanan. Hoppträning för tränare är 1½ timme och dressyrträning 45 min. Skogsturer ca 45 min. Ibland rider vi på stranden och då brukar vi galoppträna, vi brukar rida ca 1 timme med framridning och avskrittning.

Jag slutar oftast när det känns bra, eller att hästen lugnat sig. Har en het häst :) Jag motionsrider mycket längs vägarna och det blir allt från minst 6km-15km. Varvar mellan skritt, trav & galopp. Oftast blir det mest trav i raskt tempo och jobbar givetvis hästen i form och gör en eller två skänkelvikningar. Galopperar jag så blir det långsam arbetsgalopp. Hoppning max en gång per vecka, undantag för två dagars hoppkurser. Har inget behov av att nöta hoppningen plus att min häst snart blir pensionär så ja sparar på henne. :)

Rider du alltid med instruktör? I terrängen kan jag förstå att man har en med sig av förklarliga skäl och på "riktiga" dressyr- och hoppträningar, men personligen så tränar jag inte för instruktör särskilt ofta alls. Kör egna pass i ridhus 2 gånger/vecka som det är nu och rider ut i skogen 2-3 gånger/vecka.

Så min tanke var; om allt stämmer med t.ex. hoppningen efter 30-40 minuter, är det klokt att rida ut en sväng i skogen direkt efter för att förlänga passet, så att hästens kondis inte blir lidande för att ridpassen blir för korta annars? Eller jämnar det ut sig med den övriga ridningen ni gör?

Det var som sagt bara en fundering som dök uppi min lilla knopp i början på veckan, när jag var iväg och hoppade och hästen gick som en klocka efter 25 minuter exkl. framskrittning och övningen jag ville träna på var avklarad med guldstjärna. Det fanns liksom inget mer att putsa på i själva hoppningen eller dressyren den dagen, så jag skrittade av och åkte hem. (Var i ridhuset.) Började då fundera på om det är så värst smart att rida så korta pass med tanke på att jag vill få upp henne i kondis så att hon pallar med FT-kursen i maj och kanske, kanske en 0.90-fälttävlan senare under säsongen.

Nej, bara instruktör i terrängen, trodde frågan avsette terrängträningspass. :)

Jag tycker inte alls att man "måste" fortsätta när allt går klockrent. Varför? Om man vill fila på kondisen kan man ta det nästa dag tex. Eller hur? Jag anser att kvaliteten på ridningen är viktigare än antalet minuter eller timmar. :)

Jag har aldrig sagt att man måste fortsätta när allt går klockrent. Antar att inlägget ej var riktat till mig?

Jag tycker inte alls att man "måste" fortsätta när allt går klockrent. Varför? Om man vill fila på kondisen kan man ta det nästa dag tex. Eller hur? Jag anser att kvaliteten på ridningen är viktigare än antalet minuter eller timmar. :)
Nej, jag håller med. Men det var precis det jag undrade - räcker det verkligen att öva kondis dagen efter? Enklaste sättet att öva upp en stark hoppkondition är ju att hoppa, som exempel. Då räcker det inte att hoppa 10 språng och sen vara nöjd, om vi ser det ur ett konditionskrävande perspektiv.

Nej, bara instruktör i terrängen, trodde frågan avsette terrängträningspass. :)
Nej, det var därför jag skrev "dressyr/hopp/terräng" i första inlägget. ;) Men shit the same, jag förstår vad du menar.

Det missade jag. ;)
När det gäller konditionsbiten brukar jag mest träna kondition vid intervallträning. Rider man bara lätta klasser så brukar man inte behöva någon direkt konditionsträning, de vanliga träningspassen räcker långt.
Men jag tycker det är himla bra att vara ute och galoppera, dels för konditionen och dels för att min häst behöver det för bjudningen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 101
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 123
Senast: malumbub
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 888
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 018
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar