Sv: Hur långa pass rider ni?
Rider du alltid med instruktör? I terrängen kan jag förstå att man har en med sig av förklarliga skäl och på "riktiga" dressyr- och hoppträningar, men personligen så tränar jag inte för instruktör särskilt ofta alls. Kör egna pass i ridhus 2 gånger/vecka som det är nu och rider ut i skogen 2-3 gånger/vecka.
Så min tanke var; om allt stämmer med t.ex. hoppningen efter 30-40 minuter, är det klokt att rida ut en sväng i skogen direkt efter för att förlänga passet, så att hästens kondis inte blir lidande för att ridpassen blir för korta annars? Eller jämnar det ut sig med den övriga ridningen ni gör?
Det var som sagt bara en fundering som dök uppi min lilla knopp i början på veckan, när jag var iväg och hoppade och hästen gick som en klocka efter 25 minuter exkl. framskrittning och övningen jag ville träna på var avklarad med guldstjärna. Det fanns liksom inget mer att putsa på i själva hoppningen eller dressyren den dagen, så jag skrittade av och åkte hem. (Var i ridhuset.) Började då fundera på om det är så värst smart att rida så korta pass med tanke på att jag vill få upp henne i kondis så att hon pallar med FT-kursen i maj och kanske, kanske en 0.90-fälttävlan senare under säsongen.