Hur lång vila efter vrickning?

P

ponnypulka

I vintras när jag longerade min häst (islandshäst, 20 år) i trav så snubblade hon till och blev halt. :( Jag tror att hon vrickade sig/vred kotan eller benet på något sätt. Hon blev varm i benet, men inte svullen.

Först fick hon vila (bara gå i hagen) i fyra veckor, men när hon efter det fortfarande var halt tog jag veterinär. Veterinären gjorde en massa böjprov, men hittade ingen hälta (!) och hästen fick äta metacam i fem dagar, samt "ute boxvila" i en liten hage i två veckor. Efter dessa två veckor skulle jag börja promenera med henne i skritt 10 min/dag i en vecka.

En kompis gav mig tips på att gå 10 min i två veckor, sedan 15 min, 20 min och 30 min/vecka, så jag gjorde det. Det har alltså nu gått 11 veckor (nästan tre månader) sedan hon blev halt. Efter ett tips från en annan kompis började jag rida henne i skritt på långa tyglar i lördags (16 maj).

MEN på onsdag blev hon halt igen! Jag märkte det när jag skrittade henne, först när hon blev halt hade hon bara visat hältan i trav. Hon fick vila igår och idag promenerade jag med henne, ingen hälta i skritt, men efter 20 min promenad började jag springa lite med henne i trav och hon haltade då också! :cry:

Den första kompisen tycker att jag ska låta hästen gå i hagen hela sommaren, eftersom såna här skador tar länge att läka (om de ens blir bra igen). Den andra säger att jag ska promenera med henne några dagar och sedan börja skritta (rida) igen. Vem ska jag lyssna på?

Har någon ett annat förslag? Hur jag än gör verkar hon ju inte bli bättre. :confused:

Sv: Hur lång vila efter vrickning?

Har dina kompisar ngn veterinärutbidlning eller liknande? Jag skuller, för länge sedan, ta hästen till en klinik för ordentlig utredning och framförallt röntgen.

Har dina kompisar ngn veterinärutbidlning eller liknande? Jag skuller, för länge sedan, ta hästen till en klinik för ordentlig utredning och framförallt röntgen.

Ärligt, en 20 år gammal häst? Vad kommer det att bli av det förutom en massa kostnader?

Jag tycker du ska ringa den vetrinär du hade ute från början igen, berätta att det ni gjort inte hjälpt och fråga vad hen tycker att nästa steg är. Personligen hade jag inte tränat hästen på ett par månader då gamla djur tar tid på sig att läka, och sedan skrittat igång som du gjort innan. Om det inte fungerar så är det nog så att hon inte håller som ridhäst framöver.

Självklart ska hästen undersökas. Om inte annat för att lagen stipulerar att hästar ska under veterinärvård när det behövs.

Detta är uppenbarligen en häst som ska/kommer att ridas, då är det ju helt självskrivet att så fort som möjligt få den frisk - varför ska den gå och ha ont? Ofta behövs en liten boost av ledvätskan efter en vrickning, och det kan vara skönt att se en plåt att det inte finns något annat som ställer till det.

20 år är väl ingen ålder? Är hästen i övrigt frisk är det som jag ser det inget problem. Alla hästar har rätt att få vård när de behöver det, vill man inte lägga den energin och den ekonomin bör man ta bort hästen. Den ska inte behöva gå och ha ont - varken i hage eller under ryttare.

Ärligt, en 20 år gammal häst? Vad kommer det att bli av det förutom en massa kostnader?

Jag tycker du ska ringa den vetrinär du hade ute från början igen, berätta att det ni gjort inte hjälpt och fråga vad hen tycker att nästa steg är. Personligen hade jag inte tränat hästen på ett par månader då gamla djur tar tid på sig att läka, och sedan skrittat igång som du gjort innan. Om det inte fungerar så är det nog så att hon inte håller som ridhäst framöver.

Ne, men då kan man väl likaväl avliva alla skadade 20 åringar på en gång :grin:
Oavsett om det kostar pengar och hur gamal hästen än är, så ska det väl självklart få veterinärvård om den har ont.

Om hästen inte har blivit bra på ett halvår är det för mig obegripligt att man inte redan har gjort en klinikundersökning. Böjprov kanske inte ger ngt, men röntgen åtminstonde.

Min häst vrickade sig när hon var 18 år och högdräktig, det tog också tid att få det bra. Nu är hon 24 år och rids fortfarande utan problem. En häst är inte slut för att den råkar vara lite äldre, bara det att den kanske behöver längre rehab än en unghäst.

Jag tycker TS ska åka till klinik med hästen, hältor är inget man tar ut veterinär på hemmaplan för. De har ju knappast röntgenblick eller UL i fingrarna.

Åk till klinik nu direkt.
Risken finns ju att det redan är "för sent" eftersom du har väntat så länge.

Förstår inte att du lät det gå så långt som fyra veckor innan du ens tog ut veterinär. :crazy:
Fyra veckor är en lång tid.

Så - du ska absolut inte lyssna på någon av dina (Okunniga?) kompisar och definitivt inte på något sätt motionera hästen förrän hältan är utredd på klinik!
Böjprov är bara ett steg i hältutredning. Hittas ingenting där så krävs röntgen och ev ultraljud!

:eek:

Även om du inte tycker att det är värt att kosta på en äldre häst rätt vård, så finns faktiskt de människorna som ser samma värde i en 5 kronors häst som en häst som kostade 1.5 miljoner kronor eller en häst som är 4 år eller 28 år.

I och med att hästen har haft strul en längre tid, så är det som många andra säger bättre att ta till klinik, där rätt utrustning finns från början. För även om man tar ut ordinarie veterinär och betalar ett par hundra för det, så kommer denne att hänvisa vidare till klinik och då blir det ytterligare kostnad. Så bäst och billigast är ju faktiskt klinik på en gång.

Mina kompisar körde sin

21-åriga häst till klinik och öppnade hovböld och hade frisk häst, inom 10 dagar
22-åriga häst till klinik och öppnade hovböld och hade frisk häst, inom 10 dagar

När hästen var 24 år kontaktades hovslagare och veterinär efter snedtrampning med hälta och skapligt varm/svullen sena höger fram, som följd i skogen. Hovslagaren samrådde m veterinär och satte gipsskena över senan höger fram, eftersom han just den dagen ändå VAR ute. Veterinär kom dagen därpå och sen fick hästen 4 veckors vila i liten hage och blev helt OK.

När hästen var 25 år kördes den till klinik för hovböld

även som 26-åring

Och nu i april kördes han 28 år gammal till kliniken pga en envis hälta som inte ville gå över, trots vila en vecka. Det visade sig vara ett utslitet gaffelband.

Hästen fick en sista helg i gräshage och åka iväg till ridhuset, nyborstad, tvättad och benlindad med vita lindor samt ren snyggt "träningstäcke" och vinka av sina ridskolehästkompisar, givetvis utan ridning. Då han de senaste 15 åren åkt till ridskola och gått "gubblektion" med hoppning var femte vecka tillsammans med husse.

Sen på måndagen, kördes han till klinik en sista gång för att få vila från onda ben, lungproblem och problemmage (lungor och mage hade han haft strul med sen 10 års ålder)

Min dam är idag 25 år UNG, piggare och fräschare än många andra hästar i vår omgivning. Och hon är då banne mig inte mindre värd veterinär- eller klinikvård vid behöv än någon annan häst.

Så det så! :love:

Senast ändrad:

Jag tycker det är underbart att man älskar sina djur och vill satsa på att de ska må bra, och självklart ska de inte ha ont!!!

Men jag tycker inte man ska behandla till varje pris.

Nu är det ju våra försäkringsbolag som betalar och det är ju bra och vi ska ju utnyttja att vi betalar dem pengar, men en del trådar här gör mig ledsen. Hästar som åker in och ut på kliniker, sprutas med än det ena än det andra och ändå inte håller för ridning. Det handlar iofs ofta om yngre hästar, men när ger man upp för hästens skull?

Sen på måndagen, kördes han till klinik en sista gång för att få vila från onda ben, lungproblem och problemmage (lungor och mage hade han haft strul med sen 10 års ålder) Att han haft ett antal hovbölder på senare år är ju inte ens värt att nämna, det är ju behandlingsbart på alla sätt och vis!

Jag ska inte kapa ts tråd mer med den här debatten, men vi har ett ansvar mot våra djur att säga stopp också. Just ts häst hoppas jag givetvis ska bli bättre och att det bara är en enveten vrickning.

Jag tycker det är underbart att man älskar sina djur och vill satsa på att de ska må bra, och självklart ska de inte ha ont!!!

Nu är det ju våra försäkringsbolag som betalar och det är ju bra och vi ska ju utnyttja att vi betalar dem pengar, men en del trådar här gör mig ledsen. Hästar som åker in och ut på kliniker, sprutas med än det ena än det andra och ändå inte håller för ridning. Det handlar iofs ofta om yngre hästar, men när ger man upp för hästens skull?

Jag ska inte kapa ts tråd mer med den här debatten, men vi har ett ansvar mot våra djur att säga stopp också. Just ts häst hoppas jag givetvis ska bli bättre och att det bara är en enveten vrickning.

Men alltså, anledning till att du inte tycker TS ska åka till veterinären är för att hästen ska slippa behandlas med diverse olika preparat? Antar att det kanske inte är exakt så du menar, men det låter lite så och i mina öron låter det jättekonstigt.
En häst som är skada, speciellt en skada som denna som faktiskt inte gått över på ett halvår, den åker man till veterinären med. Där kollas hästen igenom (i detta fall känns ju röntgen som en självklarhet) och sedan avgör veterinären om det finns ngt att göra eller om det är kört.
En icke utbildad person kan ju ha väldigt svårt att avgöra vad som är allvarligt eller inte. Denna hästen kanske har ont och det är ett allvarligt fel som aldrig kommer bli bra. Då har ju hästen gått väldigt länge i onödan, istället för att kollas upp på en gång och kanske slippa flera månader av lidande.

Sen på måndagen, kördes han till klinik en sista gång för att få vila från onda ben, lungproblem och problemmage (lungor och mage hade han haft strul med sen 10 års ålder) Att han haft ett antal hovbölder på senare år är ju inte ens värt att nämna, det är ju behandlingsbart på alla sätt och vis!

Det kanske lät lite tokigt ja :D. Men mage och lungor var något som "husveterinären", vi stallkompisar och hästägarna höll i schack, då vi var medvetna om vad det var som utlöste de problemen och därför kunde undvika och förekomma de utlösande faktorerna med hjälp av;

• Daglig motion
  • Så lång utevistelse som möjligt i hage, när det inte var pollen o insektsäsong
  • God ventilation i stallet
  • Noga utvalt foder, ej hårt bröd eller pelletrerat foder (skyltar fanns vid hagen och grannarna var tillsagda att frukt och grönt var helt OK, men inte hårt bröd och liknande.)
  • Medicinering vid behov

osv.

Allt detta daltande ledde till att han höll sig pigg o kry för det mesta, när inget annat inträffade.

Men som du säger, nu ska vi inte kapa tråden längre utan inrikta oss på att även TS häst får den hjälp den behöver. :bow:

Senast ändrad:

Vi har en olycksfågel i stallet, många trippar till veterinären blir det. Hittills har EN av många gått på försäkringen. Resten har gått under självriskbeloppet.

Oavsett plånbok ska man ju självklart UTREDA hästen och ta reda på vad som gör ont. Om man sedan väljer att behandla eller avvliva (att bara strunta i det och åka hem och låtsas som inget har hänt tar jag inte ens upp som ett alternativ) är ju ett val ägaren gör utifrån diagnos och prognos - HOPPAS jag!

Men att bara sticka huvudet i sanden och inte ge hästen en chans utan fortsätta rida och försöka få igång den tycker jag är ruttet och snudd på vanvård.

Jag tycker nog inte att man har gjort det i det här fallet, behandlat till varje pris. Snarare tvärtom, själv hade jag aldrig låtit hästen gå så länge utan att bli undersökt på klinik så det är väl att rekommendera i det här fallet.

Ska tänka på det nästa gång vår farbror på 23 år ev blir dålig, skjut han i pannan istället för att kolla om det går att åtgärda det kostar pengar.;)

Kanske kan det vara en fraktur???? Röntgen plåtar verkar vara enda rätta...

I fjol blev min 19-årige isisvalack halt av en trolig vrickning, metacam 2 veckor+boxvila 1 mån, 1 mån liten hage så han inte skulle bli knäpp, sen större hage men ensam, 1 mån skritt och han blev bra på 3 månader alltså. Blev också undersökt 2 ggr av veterinär.
Så i ditt fall skulle jag göra en bättre utredning, det kanske inte bara är en vrickning.
Lycka till.

Hej!
Mitt 17 åriga halvblod vrickade sig också i vintras, vi tog ut veterinär som ordinerade boxvila, (vet misstänkte fång) då hältan inte gick över så fick vi rådet att åka in till kliniken.
Där gjordes böjprov, togs röntgen plåtar och bedövades leder.
Det visade sig att han vrickat kotan och han blev behandlad med cortison.
Då han inte var jätte halt fick han gå i paddocken några veckor och skrittas ca 10 min/dag.
Det tod ganska lång tid innan han var helt ren (ca 1 ½ mån).
Satte sedan igång honom VÄLDIGT långsamt.

Skulle råda dig att åka in till en klinik eftersom ni haft problemet länge!

Lycka till!!:laugh:

Ta av skorna och släpp hästen på bete och låt hästen gå där tills oktober gör nada med hästen...
Äldre hästar tar mycket längre tid på sig att läka dessvärre

Men innan så åka in och ta plåtar på benen och kolla så det inte är någe spricka eller sånt...

Tack för era svar! :bow:

Hästen har inte vilat i ett halvår, utan i tre månader.

När hon blev halt, såg jag hältan och när veterinären var 4 veckor senare såg hon ingen hälta, alltså hade det ju blivit bättre, trodde ju jag i alla fall. Veterinären sa till mig att hästen skulle vila i två veckor till och sedan skulle jag börja leda henne och om hon INTE blivit bättre, skulle jag ringa igen för röntken.

Men hon blev ju bättre, hon haltade inte under de följande veckorna. Det var först när jag började rida henne igen som hon började halta.

Alltså har jag inte avsiktligt låtit henne stå och vara HALT, det blev hon igen den 20 maj (om hon nu inte varit halt hela tiden utan att varken veterinären eller jag sett detta).

Eftersom det inte är jag som äger hästen (är bara fodervärd) pratade jag med ägaren om detta, om jag skulle ta hästen till klinik eller om jag skulle låta henne vila hela sommaren. Hon svarade att hon vill ta hem hästen.

Alltså, en resa på 40 mil, vila i "jag vet inte hur länge" och utan vidare undersökning med röntken osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 055
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
980
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"