Hur lång tid...

A

Ameli

:confused:...ska man ge det när nya hästar släpps ihop?
Flyttade min hbl valack till ett nytt stall för ca 1,5 månad sen. I det nya stallet stod sen tidigare 2 hästar(1 sto och 1 val) så de blev sammanlagt 3 med min. Från första början har det bara varit bråk, den andra valacken har attackerat min hela tiden och nu det senaste har stoet börjat göra likadant. Min häst har blivit som en hack-kyckling. T.o.m när jag ska hämta min häst i hagen attackerar de honom. Han ser hemsk ut med alla spark och bitmärken. :cry:Tyvärr vill inte stallägaren dela upp hagarna utan han vill ha det så att alla hästarna går tillsammans.
Men frågan är nu hur lång tid ska jag ge det? Det börjar bli en allt mer stressad pålle jag hittar i hagen och jag är rädd att det snart ska hända ngt allvarligt. Min häst har aldrig innan varit ranghög men han har aldrig varit så här låg i rang.
Hur ska jag göra? Det kanske blir att jag måste flytta honom igen, men det känns ju oxå som en stressfaktor... :confused:

Sv: Hur lång tid...

jag skulle ta bort min häst från den hagen omgående,. innan den skadas riktigt allvarligt!

fråga stallägaren om denne betalar för dom skador som uppstår om du inte får släppa i egen hage. är hästen fortfarande så angripen i hagen så blir det troligen inte bättre, hästar med bra "hästsätt" attackerar inte en häst som har gett upp ;) föreslå åtminstonde att dela av en bit av befintlig hage (med snabbstolpar är det ju lätt att göra och ändra)

går inte stallägaren med på det så är det troligtvis betydligt mindre stressande för hästen att flytta ;)

Byt stall omgående innan det händer något allvarligt! Jag tror oxå att det är mindre stressande för hästen att byta stall.

Jag skulle flyttat, funkar det inte nu lär det inte bli bättre. Jag tycker man nästan ser på en gång om det kommer att funka. Såklart tar det ett par veckor innan ordningen är återställd, men det du beskriver låter inte bra.

Flytta hästen, den behöver ha kompisar att gå med.

När vi släppte ihop våra 3 hästar (2 val, 1 sto) tog det bara timmar innan de var sams. Under de första veckorna var det lite hovar som flög och tänder som visades men inget som träffade. Jag skulle flytta hästen eller kräva uppdelad hage om jag var du.

Lycka till och hoppas pålle får det lugnare.

Jag säger som de andra, flytta genast! Jag har en jäkla fighter som ständigt åker på storstryk. Hon har precis rehabiliterats från en allvarlig senskada och en griffelbensfraktur och jag har bestämt mig för att aldrig mer släppa ihop henne med andra hästar än mina egna som hon funkar med.

Andra dagen min kompis hade sin häst i det nya stallet skulle han få träffa sina nya kompisar, han vart så illa sparkad, lillponnyn fick in en rejäl spark på hans ben, så att veterinären fick akutbulta honom...

Som någon annan se, man ser nästan direkt hur det ska gå. Lite bråk just när man släpper ihop är ok, bara de har plats att komma undan. Sen brukar det ta allt från några timmar till någon vecka innan lugnet lägger sig.

Flytta hästen om stallägaren inte har förståelse för problemet.

Lycka till!

Idag flyttar pållen till ett nytt stall :) med mååånga hagar där jag själv kan välja om han ska gå själv eller inte. En stor klump i magen som försvunnit. Förhoppningsvis en gladare pålle oxå, sista veckan nu har han varit så ledsen så det gjort ont i hjärtat på mig.

Sköt om er alla Bukefalister och tack för alla svar:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: jemeni
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 742
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 058
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama