Hur lång tid?

S

Sweet

Fick hem ett magert fullblod i slutet av oktober, revbenen stack ut och hennes flanker var uppdragna. Jag satte henne på en foderstat med en kvot på drygt 7 och MJ på drygt 100 (inte allt på en gång förståss utan långsam tillvänjning). Fortfarande är hon tunn, man kan fortfarande se hennes revben men inte så mycket som när jag fick henne.

Hur lång tid får man räkna med innan ett magert fullblod återfår normalhull?
 
Sv: Hur lång tid?

Du borde få resultat snabbt, kanske öka maten ännu mer. Har hon fri tillgång på hö? Min såg nästan normal ut efter 2 mån.
 
Sv: Hur lång tid?

Om hon får den mat hon behöver men har magkatarr eller annat som hämmar henne så kanske man inte ser resultat lika snabbt, eller vad tror du?
 
Sv: Hur lång tid?

För mitt magra varmblod tog det 6-7 månader att få upp henne i hull samt hålla henne där.
 
Sv: Hur lång tid?

Min magra arab-dam tog ungefär ett halvår på sig att bli normal i hullet.
Numera är hon nästan lite åt det runda hållet, men det vill jag att hon ska vara eftersom hon är dräktig! :)
 
Sv: Hur lång tid?

Jag har haft fullblod i ganska många år nu, och hade det varit min häst hade jag lagt henne på ca 110-120 Mj, sen är det bara till att vänta o se. Bra att du har en kvot på över 6, många fullblod kräver ofta en kvot på minst 7 för att se ok ut.
 
Sv: Hur lång tid?

Fullblod är generellt svåra att föda upp. Mitt fullblod har det gått över 6 månader för att få honom att se någonlunda skaplig ut.
 
Sv: Hur lång tid?

Tack för alla svar!

Detta är mitt första fullblod och jag är inte van vid svårfödda hästar. Hon går ju upp i vikt om än ganska långsamt, hon är blank och fin i pälsen och pigg och glad. Veterinär har kollat tänderna och såg inga fel. Hon rids inte då jag inte vill motionera bort hennes energi som hon behöver för att sätta hull, går dock ute dygnet runt och trivs utmärkt med det, är täckad så att hon inte ska behöva ta på hullet för att hålla värmen.

Jag ska sätta henne på fri tillgång på hö så fort det blir mjukare i marken, jag måste nämligen dela hagen i två då för jag har även en varmblodstravare som är minst sagt lättfödd och dessutom lite för tjock + att hon vräker i sig allt vad hö heter i ett naffs medan fullblodet gillar att småäta lite då och då... De har gräs kvar i hagen som de äter av.
 
Sv: Hur lång tid?

Du behöver inte bo på en annan planet för att ha ätbart gräs ;) Det räcker med att flytta söderut :D
 
Sv: Hur lång tid?

Jodå, i min hage finns det gräs som dessutom fortfarande är grönt på sina ställen! Har ju knappt haft minusgrader förrän de sista två veckorna nu i december. Snö har vi knappt sett röken av.
 
Sv: Hur lång tid?

när mitt fullblod föll ur tog det 1,5-2månader att få henne rund igen.

Som magdalena säger, mer mat är lösningen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 274
Senast: lovehorses
·
Hästvård För att göra en relativt lång historia kort. Var in med häst till klinik hösten-17, halt på alla fyra. Mest h.f och v.b. Hög hälta bak...
Svar
15
· Visningar
2 408
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 771
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 245
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp