Hur lång tid?

LaMaya

Trådstartare
Någon som vet hur lång tid försäkringsbolagen behöver för att döma ifall en häst behöver tas bort eller inte?
(så att man får ut försäkringspengarna)

är ju så att våran lider av svårt spatt och behöver ganska snart tas bort eftersom hon har väldigt ont.
Vi skickade in papprena för ca en vecka sen.
Kan man räkna med att det tar några veckor eller tar det månader? :confused:

Har du inte en kontaktperson på bolaget i fråga? Det känns ju som att man skulle kunna få ett besked omgående om hästen lider, speciellt om en veterinär tycker att hästen ska tas bort.

Usch, vad sorgligt! :cry:

/Krocket

När min hsät blev utdömd så ringde veterinären förs bolaget och fick svar direkt. Han var här på fm och på em var det klart.

Joo, veterinären sa att hästen led av det hon hade.
men i papprena så skrev hon att smärtan inte är överdriven.
men eftersom jag ser henne varje dag så ser jag ju att hon inte kan göra som dom andra hästarna och står ofta för sig själv och ser ut att ha ont :(.

jag vet inte riktigt vad som sades, eftersom jag gick iväg när vi fick beskedet och hörde inte allt, men enligt mamma och en annan som var med så kommer det ta upp till i höst innan vi kan göra nåt. Dom ska visst gå igenom olika sätt för ev. botning och sen vad hon i så fall kan användas till, men vad jag vet finns det inget att göra mot spatt..

Känns så röringt allt, så det skulle vara skönt ifall hon fick tas bort genast. :cry:

Men, skrev du inte fråm början att hon var utslagen redan? Nu skriver du att ni har blivit tillsagda att försöka med nya behandlingar etc. Är hästen utdömd eller ej? Om veterinären dömt ut hästen brukar det inte ta mer än max tio dagar innan man får OK från bolaget. Ring dem annars!

Jag var i precis samma sits som du för, på dagen, tre veckor sen (även där spatt :( ).
Ring försäkringsbolaget och be dem ringa upp sin vet., så kan du få besked omgående! Har det gått en vecka borde du dock ha fått svar tycker jag..? Kan vara så att papperna är på väg till dig, men då finns ju svaret hos dem redan - ring imorgon!

Får du inte tag i dem så ta bort hästen ändå, pengarna spelar egentligen ingen större roll...antingen får du dem eller inte, det enda du behöver OM du får pengarna är kvittot från avlivningen...som ska skickas in till försäkringsbolaget (detta hade jag ingen aning om när jag tog bort min, hade gjort det omgående annars eftersom hon fick mer och mer ont för varje dag!)

När unghästen togs bort så led hon såpass att det fanns inte tid för någon pappersexcersis. På måndagen ringde jag min vet och vi beslöt att det vardags att ge upp nu. Min vet ringde Agrias veterinär och han gav tillstånd till omedelbar nödslakt av djurskyddsskäl. Så där tog svaret den tid det tog att få tag i Agrias veterinär. Sen fyllde jag & vet i papper och skickade in och pengarna kom efter 10 dagar.

Nu med Vision så tog det fyra arbetsdagar från det att de fick papprena tills jag hade beslutet i min brevlåda.

De försöker behandla livskadeanmälningar så fort de någonsin kan, så svaret borde vara påväg till dig.

Men jag fattar eg inte vad du väntar på, hästen lider så svårt att du inte står ut med att se den/tycker den ska lida så. Om nu bolaget säger nej så tas ju hästen bort i alla fall eller hur? Så vad väntar du egentligen på?

Det du riskerar med att ta bort nu är att det mot all förmodan blir tjafs med bolaget om att kvittot på avlivningen är daterat någon/några dagar innan beslut. Men risken är liten att de ska trassla om det. Men ring dem och stöt på om du inte har svar i brevlådan vid det här laget? De kan kolla i datorn om de hunnit fatta beslut.

Du kan få kriga hur länge som helst.
Därför att försäkringsbolagen har glömt något som heter djurskydd.
Bedrövligt!!
Lika bedrövligt som när veterinärer säger att hästen skall tas bort men hästägaren låter kraken gå i alla fall.

Vet inte vad som är värst.
Försäkringsbolag som krånglar eller hästägare som inte avlivar.

Hoppas du får ett besked snart.
Lycka till...om man nu kan säga så i ditt sammanhang.

AM

du får inte ut några pengar från försäkringsbolaget o inte vet. ansett att hästen e så svårt sjuk att den blir utdömd.

för mig tog det 2 dagar att få pengarna.. men inte det som räknades utan at tmin polle slapp ha ont..

Jag kan inte svara på hur man vet att hästen blir utbömd eller inte eftersom jag aldrig dömt ut/fått en häst utslagen. Men enligt henne (vet.) så kommer hon aldrig kunna användas som ridhäst UTAN till sälskaps häst.
Och på papprena så står det att hon har 2,5 i smärtgräns (vet nu inte vad max är) men enligt dom jag frågat så kommer dom gå efter det, och det ska vara högt.

:confused:

Mena inte så att vi INTE vill ta bort henne.
men eftersom hon nu går på en stor hage men ganska bra underlag så klarar hon sig, visst är det svårt att se henne, men jag vet vad som kommer hända. Har fått en bra tid att ta farväll. Lika så om vi får negativt så kommer vi ta bort henne ändå..

Är ju det man måste räkna med när man är hästägare,
Att det en dag kommer ta slut.

Måste bara skriva det att våran vet. tyckte vi skulle vänta på försäkringsbolagets godkännande och det är därför vi har henne fortfarade i liv.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar