Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

Babe

Trådstartare
Ja som rubriken säger, hur lång tid tog det för er.
Jag flyttade hästen första helgen i april ( snart tre veckor sen). Allt har gått kanonbra, hästen trivs, jag trivs, ridningen funkar, har hittat en kompis att rida ut med några dagar/vecka.

Men likt förbannat sitter jag här varje kväll och oroar mig och väntar på samtal att något är på tok......

En kväll ringde stallägaren strax efter 21, hjärtat höll på att stanna på mig, men han ville bara kolla ifall det var ok för mig att ta utsläpp lör+ sön när jag var såpass ny i stallet.

Hur länge håller ni på och nojar er? Är jag extrem?

/B som snart vågar gå och lägga sig då dom kvällsfodrar strax efter 21.
 
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

Vad skulle vara på tok menar du, vad är det du är orolig för?

Jag var inte orolig alls efter stallbyte, lite förvirrad kanske tills man fått in nya rutinerna, men orolig... Nej. Känns inte nya stallet bra?
 
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

Tog hem min nya häst i december. Hon fann sig ganska så fort både med stallet och rutinerna. Märkte inte av någon stress eller oro
 
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

Jag är likadan, fast jag får alltid halvt panik varje gång någon ringer från stallet. Det går aldrig riktigt över. Annars så ser jag ingen större skillnad på stallbyten, jag väljer ju stallet för att jag tycker om stallet och rutinerna. Fast för säkerhets skull så är jag alltid i stallet och släpper ut och tar in själv första veckan innan jag vågar lita på att allt fungerar.

Min häst tar däremot stallbyten med ganska stor ro, lite extra uppmärksam på allt dom första två tre dagarna innan han förstått rutinerna.
 
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

Vad är det som gör dig orolig ? Dåliga Erf sen tidigare eller att du inte riktigt känner dig trygg med dit du flyttat ?

Försök analysera anledningen till din oro . Låter som allt är bra i övrigt och hästen är okomplicerad och rutinerna och folket bra osv ?

Jag personligen tycker att det ska kännas bra och tryggt rätt direkt när man flyttat om man som sagt flyttat till ngt som känns bra och hästen tar det med ro osv ! I yngre år har jag Bytt stall flera gånger och tycker det känns direkt om det är"rätt" osv , eller ej .
Är stall ansvarig på samma ställe sen mååånga år nu och är alltid lika mån om att så ska det kännas för nya inackorderingar i fråga om atmosfär och att hästen ses om hand till 200 procent ! Som ny ska man aldrig behöva oroa sig över sin hästs status - lika lite som etablerade inackorderingar .

Vi har som policy att man tänker till innan man ringer precis vid insläpp tex om det inte är ngt som har hänt . Folk blir oroliga ;) särskilt som det inte rings så mkt rent allmänt eftersom allt funkar så bra ! Folk brukar messa eller ringer nån säger man direkt att " det har inte hänt ngt " :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

Nej, alltid vid nytt stall har jag bara känt en lättnad då tidigare stallen visat sig varit skit.

Är det hästen du oroar dig över eller att du ska göra fel på något sätt i ditt nya stall?

I övrigt håller jag med ifall någon ringer från stallet, då får jag också smått panik då jag alltid tänker att det hänt något..men det brukar ofta vara frågor om tex stallpass - fjantigt egentligen men det kommer nog aldrig gå över..speciellt med en klant till häst så hinner man ju tänka "vad har han nu gjort"..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

Jag har inte oroat mig ett dugg vid stallbyte. Min häst är en väldigt snäll häst och ihopsläpp har alltid gått problemfritt. Däremot så tar det ett par månader innan hästen blir helt hemmastadd och avslappnad.
 
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

jag bytte stall förra torsdagen, var väldigt orolig inför flytten främst för transport och hopsläpp. Hade sådan tur att transporten gick toppen, hästen fick stå i boxen och äta lite hö en stund och sen kom hopsläppet som gick bra därefter började jag kunna andas igen. Nu är lilla madame drottning i hagen, hon går med två valacker och allt är jättebra för henne. Jag har dock inte kommit in i alla rutiner än och vet inte var allt finns osv, men det kommer. Känner mig helt lugn nu.

Hade min första lunchfodring idag och det gick jättebra, tror faktist att jag hittat mitt drömstall :) äntligen
 
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

För min del är jag egentligen bara orolig för själv ihopsläppet med nya hästar då mitt sto kan vara riktigt hemsk, har hon skött sig ett par dagar så kan jag slappna av och sen rullar livet på. Hästen i sig reagerar in nämvärt på att flytta utan finner sig ganska snabbt på nya ställen.

Förr ökade alltid pulsen lite om någon i stallet ringde/smsade sent på kvällen, men i stallet jag står nu smsas det hejvilt ofta sent på kvällarna om inte alltid så viktiga grejer så det där har jag helt släppt. :p
 
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

Ja som rubriken säger, hur lång tid tog det för er.
Jag flyttade hästen första helgen i april ( snart tre veckor sen). Allt har gått kanonbra, hästen trivs, jag trivs, ridningen funkar, har hittat en kompis att rida ut med några dagar/vecka.

Men likt förbannat sitter jag här varje kväll och oroar mig och väntar på samtal att något är på tok......

En kväll ringde stallägaren strax efter 21, hjärtat höll på att stanna på mig, men han ville bara kolla ifall det var ok för mig att ta utsläpp lör+ sön när jag var såpass ny i stallet.

Hur länge håller ni på och nojar er? Är jag extrem?

/B som snart vågar gå och lägga sig då dom kvällsfodrar strax efter 21.


Med tanke på hur jag och Timsan haft det senaste åren, med olika mysko ställen... så har jag inte vågat slappna av på allvar förrän typ... NU (efter ett halvår).

När jag äntligen känner att den vita fått må bra igen, är piggare än på tre år, äter som en häst (får äta), ligga och sova på torrt underlag om nätterna (hon blev sällan/aldrig insläppt av isisarna och ponnysarna i ligghallen på lösdriften. Ledarstoet och valacken stod i stort sett alltid på tvären i portöppningen och Tima hängde utanför) och hon tappar vinterpälsen FÖRE midsommar...

Och här har stallfolket ringt om det varit något som sett knepigt ut. Men själva gjort en första bedömning. Och jag känner mig trygg med stallägarna, vi har ett gott samråd. :love:
 
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

KL
Lite svar till er alla.
Egentligen vet jag inte vad jag oroar mig för.
Det är mer en känsla, tog jag rätt beslut, tänk om hon mår dåligt inte trivs får kolik osv.....

Fast innerst inne vet jag att hon trivs, och jag TRIVS och känner mig trygg med stallägaren och övriga inackorderade.

Direkt dålig erfarenhet sen tidigare har jag väl inte, även om det inte funkade på de senaste stället på slutet. Vi trivdes, men det funkade inte i hagarna m.m och man vägrade ändra på det. Skillnaden på stallen är enorm, här i det nya stallet ser man hästar som individer och är noga med att det skall funka i hagar m.m. I det gamla stallet var det inte alls så alla skulle kunna gå med alla och det skulle vara så lite arbete som möjligt.

Jag är väl bara en nojfia, som får skärpa till mig.

/B
 
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

?

Jag personligen tycker att det ska kännas bra och tryggt rätt direkt när man flyttat om man som sagt flyttat till ngt som känns bra och hästen tar det med ro osv ! I yngre år har jag Bytt stall flera gånger och tycker det känns direkt om det är"rätt" osv , eller ej .
Är stall ansvarig på samma ställe sen mååånga år nu och är alltid lika mån om att så ska det kännas för nya inackorderingar i fråga om atmosfär och att hästen ses om hand till 200 procent ! Som ny ska man aldrig behöva oroa sig över sin hästs status - lika lite som etablerade inackorderingar .

Vad bra det låter hos er!
Den känslan som du beskriver kände jag direkt, trygghet, här är folk som vet vad dom sysslar med. Så jag får väl helt enkelt lära mig att slappna av lite.

/B
 
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

Har nog aldrig tänkt som du :D på gott och ont. Jag har kånkat runt på mina kusar över halva Sverige (och även utomlands) och stallat upp så många gånger på olika stall (temporära och permanenta) på tävlingsplatser att jag mer utgått från att det ska funka. Sen är det alltid lite nervös vid första ihopsläpp men med åren har den oron dämpats betydligt. Hästar löser det mesta om de får lite plats att röra sig på och hästar är inte elaka eller beräknande.

Det jag vill ha sagt är, slappna av, det hjälper inte att oroa sig :D säger Hunter som är helt nojig över sitt sto som gått över beräknad föl-tid :angel:
 
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

Låter som du hittat ett riktigt bra ställe ! Njut och försök koppla av :)

Tack - ang mitt stall :) jag är jätteglad över det och hur det drivs , känns som vi lyckats :)
 
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

Jag är inte så orolig över hur ponnyerna tar det med miljöbyte eller flytten i sig, är mer orolig för foderbyte, ihopsläpp i hagen och nu när gräset kommer. Den ena ponnyn har haft fång en gång och det räcker mer än väl. Den andra ponnyn förstår inte språket speciellt bra och har nu blivit skadad pga spark från elak ponny i hagen.

Dessa orosmoment har jag alltid.. Fång, skador, kolik, hälta. Men de fodras 6 gånger/dag, innan kl 7 på morgonen första gången och runt 23:30 på kvällen sista gången. I detta stallet ringer dom om det är någonting, som när ponnyn blev sparkad i hagen. Det har dom inte gjort i något annat stall (fångponnyn blev släppt i hagen med akut fånganfall, jag fick inte ens veta att han varit dålig innan jag var i stallet och hade turen att någon mer var i stallet då..). Så nu kan jag slappna av mer än innan och det känns väldigt skönt. :)

I detta stallet leker ponnyerna, den yngsta ponnyn får igång den andra, och han är väldigt svårflörtad till lek. Och så ligger dom ner båda två och vilar i hagen. Så dom trivs i alla fall!
 
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

Hej!

För mig är det snarare tvärt om. Ju mer jag inser att hästen inte alls tas om hand om på rätt sätt, desto mer orolig blir jag.

Nu håller jag på att lära mig att andas några andetag längre och inse att det perfekta stallet nog inte finns och jag man får leva med vissa smärre problem, varav de flesta går att lösa- lyckligtvis.

/Lavinia, som gång på gång blir chockad när stall inte alls är lika bra som det utlovats..
 
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

jag nojar inget alls. går det åt helvete så gör det det "i alla fall" så att säga... lev livet istället och ha kul! :)
 
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

Jag flyttade mina hästar 1 mars, så jag har stått i stallet i två månader. Första dagarna var jag lite nojig över ihopsläppet, mina hästar är ganska ranghöga (särskilt treåringen som inte verkar fatta att hon ska ha respekt för de vuxna hästarna), och i det förra stallet gick mina själva i en egen hage. Här skulle de gå med tre andra. Men efter en vecka kunde jag släppa det.

På mitt förra stall ringde de inte ens om hästen var halt. Här kan hon som är ansvarig för stallet ringa bara för att prata om vi inte setts på ett par dagar, vilket givetvis är jätteroligt, men i början fick jag hjärtat i halsgropen när hon ringde. Jag var helt enkelt inte van vid att folk ringde från stallet för att vara trevliga.
 
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

Grattis ! Det är ju så ett bra stall ska vara , är som vilken chefs roll som helst - man måste ha kontakt och stämma av med sina inackorderingar om man vill skapa bra relationer och en bra miljö .

Vi kollar alla hästar vid insläpp , är det ngt skavank å det minsta , och inkl tappsko ringer /messar man direkt . Regeln är att hör du inget är din häst kollad och mår bra ! Samma vid fordringar man kollar att alla är vakna, pigga, beter sig normalt och äter .... Det tar ingen extra tid öht och är SÅ värt det .
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lång tid tog det för er efter stallbyte att slappna av?

För mig handlar det inte om stallbyte... :crazy:
Jag har stått i samma stall i flera år, men jag är ändå ständigt orolig. Nu har jag haft extrem otur senaste året med skadade/sjuka hästar, så jag kanske är lite extrastörd. Men jag hoppar alltid till och får hjärtat i halsgropen om någon från stallet ringer eller messar. Alltid :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 175
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 392
Hästvård Vad är det egentligen som kostar på kliniken? Min häst står på strömsholm sedan i söndags. Han hade kolik på lördagsmorgonen med hög...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
12 012
Senast: Montéryttare
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 537
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp