Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Hej!
Super kul att han är hemma igen och mår bra! :banana: :banana: :banana: :banana:
Mvh. Camilla
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Oh vad roligt!!!! :)
Hoppas nu att hästen blir friskare och friskare och du får föda ditt barn i lugn och ro.
Lycka till!
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Jadu det kan man gott undra, mitt buköppnade fullblod gick på 75 000kr på två och en halv dag och han överlevde inte!!

Åkte på en dyr räkning att betala över vad försäkringen tog och blev i samma veva av med hästen
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Nä, vad trist! Det är ju skräckscenariot, man ger allt och sen räcker det ändå inte.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Vad skönt för dig att du äntligen fått hem din pålle! Hoppas konvalecenttiden funkar bra och att pållen blir helt återställd.

/Lizzie
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Vad skönt att din häst fått komma hem igen :) :banana:
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Tjohej. Ska komma ihåg att ringa F och ändra till dubbel, hade det på min förra men inte på fjordisen men vi har haft en häst på U med läskiga saker i halsen och DET har kostat pengar... Rinner iväg fort även utan buköppningar *rys*.

Skönt att det gått bra såhär långt!
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Etienne skrev:
Billigt blev det inte. Slutnota inkl distriktarens besök innan vi åkte in samt mediciner ca 75 000:-. Själva räkningen från strömsholm gick på 68 000 (varav själva op 13 000 då den utfördes dagtid en vardag). Försäkringen tog 50 000.

Grattis att det gick så bra! Jag är förundrad över hur dyrt det har blivit. Min lilla häst var inne på Ulltuna i 5-6 dagar 1997 med dygnetruntvård, sondmatning etc. Allt som allt gick räkningen på ca 21.000 kr inkl operation, avlivning, obduktion etc.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Vad kul att du fått hem hästen, måste kännas skönt! :)

Kom bara att tänka på, men det vet du säkert att kolik kan utlösas av stress, och att det är bäst att ta hand om sånna hästars magar med mag-bakterier :d
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Montéryttare skrev:
Vad kul att du fått hem hästen, måste kännas skönt! :)

Kom bara att tänka på, men det vet du säkert att kolik kan utlösas av stress, och att det är bäst att ta hand om sånna hästars magar med mag-bakterier :d


Jo, det är jag fullt medveten om men det konstiga är att min häst är definitivt inte den stressade typen. Han är lugn och snäll att hantera, pigg men inte het att rida, har alltid ätit bra och i stort sett aldrig diarre (utom en gång efter en penicillinbehandling) så då är det svårt att misstänka stress. Det enda jag kan misstänka är att rutinerna i stallet stressat honom. I vårt stall sköter nämligen var och en sin egen häst, dvs tar själv ut och in den i hagen vilket innebär att alla hästar inte går ut samtidigt på morgonen och det vet jag att han inte gillat. Just på morgonen har han tidvis varit orolig om hästar gått ut innan honom. Alla hästar går iofs ut mellan 8 och 9 så så stor skillnad är det inte men jag har märkt att just morgonhöet kunde förbli oätet.

Nu ska jag hur som helst flytta efter sommaren eftersom vi köpt hus. Detta kan ju givetvis bli en stressfaktor för honom men om det är något som jag ska vara noga med nu så är det rutinerna. Att alla hästar har samma rutiner och att det är många fodringar. Jag måste ändå hitta ett stall med högre servicenivå än nu då vi ska ha barn.

För övrigt kan jag berätta att han nu varit hemma ca 10 dagar, bajsar som en hel elefant och är väldigt pigg :) . Han går upp i vikt och jag har nu börjat smyga in lite mat i krubban (lusern och linfrö). Jag hade order om att höja höet väldigt försiktigt så vi har höjt med 0,5 kg per dag men nu får han i stort sett fri tillgång. Jag får inte i honom mer än 8-9 kg. Det är så klart lite tradigt att stå i box men jag betar honom 30 min 2 ggr per dag plus promenader vid hand så han börjar vänja sig.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Visst är det helt fantastiskt hur dyrt det är! Jag kan inte låta bli att dra paralleller till människo-vård. Om det är så dyrt så har man det ändå rätt bra i sverige...

På måndag kommer svaret på den biopsi de tog under operationen så jag hoppas att den kan ge lite svar på hur allt började.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Etienne skrev:
Jo, det är jag fullt medveten om men det konstiga är att min häst är definitivt inte den stressade typen. Han är lugn och snäll att hantera, pigg men inte het att rida, har alltid ätit bra och i stort sett aldrig diarre (utom en gång efter en penicillinbehandling) så då är det svårt att misstänka stress. Det enda jag kan misstänka är att rutinerna i stallet stressat honom. I vårt stall sköter nämligen var och en sin egen häst, dvs tar själv ut och in den i hagen vilket innebär att alla hästar inte går ut samtidigt på morgonen och det vet jag att han inte gillat. Just på morgonen har han tidvis varit orolig om hästar gått ut innan honom. Alla hästar går iofs ut mellan 8 och 9 så så stor skillnad är det inte men jag har märkt att just morgonhöet kunde förbli oätet.

Nu ska jag hur som helst flytta efter sommaren eftersom vi köpt hus. Detta kan ju givetvis bli en stressfaktor för honom men om det är något som jag ska vara noga med nu så är det rutinerna. Att alla hästar har samma rutiner och att det är många fodringar. Jag måste ändå hitta ett stall med högre servicenivå än nu då vi ska ha barn.

För övrigt kan jag berätta att han nu varit hemma ca 10 dagar, bajsar som en hel elefant och är väldigt pigg :) . Han går upp i vikt och jag har nu börjat smyga in lite mat i krubban (lusern och linfrö). Jag hade order om att höja höet väldigt försiktigt så vi har höjt med 0,5 kg per dag men nu får han i stort sett fri tillgång. Jag får inte i honom mer än 8-9 kg. Det är så klart lite tradigt att stå i box men jag betar honom 30 min 2 ggr per dag plus promenader vid hand så han börjar vänja sig.

Åhhvad härligt att det går framåt! :)

Hästen jag var medryttare på var en landslags häst, hade rest jorden runt... Men så tog tarm-bakterirna sluto ägaren missade på nåt sätt... så när jag var ute o red kom en vanlig SL buss, och jag märkte att nåt hände..asså inget särskilt, men hon ryckte till o det stämde inte till 100% efter det.. på kvällen kom koliken. Vet. sa att det förmodl vad bussen vi mötte som utlöste det och så var inte magen iform o så blev det som det blev... är jätte klurigt det dära, men hoppas att ni kan få lugn o roo slippa koloik i framtiden! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 417
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 061
Senast: Docka
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 074
Senast: Siggan
·
Övr. Katt Min kisse kastrerades och öronmärktes i början av förra året. Jag upptäckte nu i år att tatueringen i örat inte syns alls. så jag ringde...
Svar
7
· Visningar
1 364
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp