Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Har pratat med vet nu. Han har varit pigg under dagen och har fått beta lite. Klarar hans mage det (det är det absolut mildaste för magen) ska han få prova lite hö imorgon. De hade även fått ut en del avföring vid rektalundersökningen idag vilket tyder på att han har/har haft en förstoppning som legat väldigt långt fram. Han har ju i stort sett inte ätit alls sen i fredags kväll. Det har då inte gått att känna vid rektalisering. Han dricker ännu lite dåligt, ville inte ha betforvatten så nu har de äppeljuice i vattnet. Han som älskar betfor... Fast det tar kanske lite tid innan matlust och törst kommer igång igen.

Frågade även om kostnaderna. Dygnsavgiften är 550 kr + behandlingar. Kom sen på att det kanske inte är inkl moms och i så fall stämmer ju hannacecilias uppgift bra. Jag är lite lugnare nu. Om han inte behöver opereras så klarar det sig nog med försäkringstaket. Vet sa att de första dagarna är dyrast pga han skrevs in under storhelg och sen togs ju alla prover under de första dagarna (träckprov, tandraspning, bukvätska, blodprover). Han kommer iaf inte hem förrän tidigast efter helgen.

Håll nu tummarna för att magen klarade lite gräs!
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Det adderas på av småkostnaderna. Mind am stod 4 dygn på klinik för en sårskada, ingen direkt kvalificerad vård. Kom in akut dagtid. Räkningen slutade på 9700 kr. Men tittar man så ser man att det är små saker som adderas.

Här har du min faktura, så ser man hur olika småposter snabbt blir stora belopp:

ALLA SUMMOR UTAN MOMS!

Klinikavgift akut dagtid 1400 kr
Direktreglering & faktureringsavgift 100 kr
Rörelsekontroll 300 kr
Digital röntgen, 4 bilder 800 kr
Uppstallning inkl foder & skötsel, 4 dygn a 290 kr = 1160 kr
Milakanyl 2 st a 270 = 540 kr
Geepenil 2.25 dos a 183 kr = 411,75
Domesedan 2 innj a 150 kr = 300 kr
Tetanusvaccin 61 kr
Enkelt bandage 4 st a 80 kr = 320 kr
Alsolsprit 4 flaskor a 31,20 kr = 124,80 kr
Fucidinkompress 0,4 frp a 165 kr = 66 kr
Injektion i.v 9 st a 80 kr = 720 kr
Sårbehandlinge nkel 4 st a 150 kr = 600 kr
Fucidinkompress 0,5 frp a 165 kr = 82,50 kr
Metacam 1 frp 448,50 kr
Hippotrim 3 sprutor a 117 kr = 351 kr

MOMS 1941,39 kr

TOTAL SUMMA. 9707 kronor

Mest på hela räkningen gillar jag: 'Din del att betala: 100 kr' :love:

Men tittar man på min räkning ser man att bara t ex injektionerna (dvs arbete, inte medicinen) i permanentkanylen gick på 720 kr under de där fyra dagarna. Och det krävs inte många poster i den storleksordningen för att få en hög räkning. Och du kom in på helgjour, sist jag kom in på kväll/natt/helgjour så gick bara jouravgiften på 3000 kr, och sen berättade djursjukvårdaren att allt kostar 50% mer än på dagtid, och då sticker det ju snabbt.

Jag håller tummarna din häst fortsätter tillfriskna utan komplikationer =)
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Var beredd på att du nog får betala raspningen och munundersökningen utöver självrisken för försäkringen täcker inte det. Så var det för mig då jag var i samma sits som du. Försäkringarna täcker inga som helst undersökningar i mun förutom vid tandfraktur och rotspetsabscess. Helt sjukt tycker jag men det är ju likadant för oss människor. Känns snopet när man är säker på att bara betala 2000:-. Hoppas allt blir bra med honom.
/Cats
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Cats skrev:
Var beredd på att du nog får betala raspningen och munundersökningen utöver självrisken för försäkringen täcker inte det. Så var det för mig då jag var i samma sits som du. Försäkringarna täcker inga som helst undersökningar i mun förutom vid tandfraktur och rotspetsabscess. Helt sjukt tycker jag men det är ju likadant för oss människor. Känns snopet när man är säker på att bara betala 2000:-. Hoppas allt blir bra med honom.
/Cats


De täcks inte nej, så de får man betala ur egen ficka, om den som skadereglerar inte sitter och sover när de faxar tillbaka hur mkt de ska betala ;) De har lyckats betala både en vaccination och en ID-kontroll åt mig en gång, antagligen för de slökollade.

Däremot 'upptäckte' de tandraspningen och vaccinationen på valackens milslånga faktura i samband med hasledsoperationen..
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Jag misstänkte att tandraspningen inte skulle täckas av försäkringen men det kvittar just nu. Klarar han sig hade jag också tänkt be dem vaccinera honom eftersom det ändå ska göras i sommar.

Pratade nyss med veterinären och han har inte haft ont inatt men har dock bara bajsat en liten klutt och dricker dåligt (3 l det senaste dygnet). Han ville inte ha betforvatten så nu testar de äppeljuice. Hoppas att det funkar för han är iaf väldigt förtjust i mer... Om jag druckit ur en äppelmer när han varit i närheten brukar han vara väääldigt intresserad och kan inte förstå att något som luktar så gott inte går att äta. Om man häller lite i handflatan lapar han glatt :crazy:

De ska prova att ultraljuda idag men det är osäkert om de kan se något. Han är ju en rejäl kille så det beror helt på hur han ser ut inuti. Jag ska ringa dem igen i em och höra om de hittat något och vad som händer i helgen om han inte visar framsteg.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Alexandra_W skrev:
Men tittar man på min räkning ser man att bara t ex injektionerna (dvs arbete, inte medicinen) i permanentkanylen gick på 720 kr under de där fyra dagarna. Och det krävs inte många poster i den storleksordningen för att få en hög räkning. Och du kom in på helgjour, sist jag kom in på kväll/natt/helgjour så gick bara jouravgiften på 3000 kr, och sen berättade djursjukvårdaren att allt kostar 50% mer än på dagtid, och då sticker det ju snabbt.

Jag håller tummarna din häst fortsätter tillfriskna utan komplikationer =)

Jag misstänkte att intag på pingstdagen (räknas det som storhelg precis som tex midsommardagen?) skulle vara dyrt och så var det. Han har ju dessutom haft 2 nattliga kolikanfall som krävt medicinering. Dock har han ju haft några lugna nätter nu så det borde inte ha dragit iväg lika mycket från ons-fre. Låt honom nu bara ha en lugn helg.

Egentligen hade jag inte varit fullt lika bekymrad för ekonomin om jag vetat att han inte skulle behöva öppnas men så länge han inte blir bra så... Aaaarghhh :eek:

Giv mig styrka, denna ovisshet!
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Folksam ändrade för ett tag sedan att om man har dubell veterinärvård så har man inget tak i försäkringen. Försäkringen blir dock dubbel så dyr men det kan det ju vara värt. Hoppas att det går att ändra sedan för efter att ha läst det här så måste jag säga att det käns väldigt skönt att inte ha något tak i försäkringen.

Sen när det gäller tandvården så fick jag det betalt eftersom det kunde vara en orsak till problemet och alltså ingick i själva behandlingen. Kan ju ha varit ett undantag ioförsig (stavas det stå?)

Hoppas att det ordnar sig

Tora
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Hm, han har tydligen magsår ovanpå alltihop. Vet kunde inte svara på om han har haft det innan eftersom hästar tydligen kan utveckla det väldigt snabbt. Dock kom jag osökt att tänka på att han för några veckor sedan inte åt ordentligt, framför allt då kraftfodret. Efter att ha sänkt på kraftfodret och ökat mängden betfor samt blött allt ordentligt började han äta igen. Jag funderar på om det kan ha med saken att göra.

Hon ville ge magsårsmedicinen någon dag att verka för ibland kan det vara stor skillnad när de får den så att han kommer igång med drickandet. Han har fått beta mer idag och de ska prova med mat lite försiktigt så nu håller jag tummarna allt vad jag kan. Hon tyckte heller inte att han verkat särskilt hängig, han hade tex protesterat våldsamt när de skulle göra gastroskopin. Det är ju dels ett tecken på att han mår bättre men jag tolkar även det som att han har ont i magen.

Jag fick lov att ringa stallpersonalen under helgen vilket är skönt för det är ju en evighet till måndag i det här fallet. Hon sade även att buköppning är absolut sista utvägen, i synnerhet när hästen är så pass pigg som han faktiskt är.

Nu måste jag genast söka i forumet om magsår! Han har ju tappat lite i vikt under våren men det kan ju även bero på att han ridits mer. Foderstaten är noggrannt uträknad på analyserat foder så det borde inte bero på det.

Tack än en gång för alla uppmuntrande tillrop och håll tummarna för att han kommer igång i magen under helgen.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Ang försäkringar så from 1 maj har Agria höjt taket till 130 000 kr i sin utökade vetvård. Men det gäller ju bara för de som har årsförfallo från 1 maj och framåt i år, vi andra får vänta ett år till för att få det. Å andra sidan får vi ett år till med den lägre självrisken, den är nämligen höjd den med, till 2000 kr.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Tänkte bara berätta att han inte är bättre, han har haft nya kolikanfall igår och inatt. Han fixar inte att äta så jag kan bara föreställa mig hur han ser ut nu efter 10 dagar utan mat. De är nu 4 vet som konfererat och de står som frågetecken så han opereras just precis nu så jag sitter som på nålar. De skulle nämligen ringa om de behöver mitt "ställningstagande" under operationen vilket låter lagom positivt... Har jag inte hört ngt i em när telefontiden börjar ska jag ringa upp och höra hur det gått. Jag hoppas så innerligt att de hittar NÅNTING så att han kan bli bättre.

Jag kan ju säga att det varit många tårar idag, framför allt för att han lider. Jag vill inte att han ska lida mer.

Vet kostnaderna var idag uppe i 38 000 och då är han ännu inte opererad. Op skulle gå på 12-15 000 (vardag och dagtid, tack och lov) så vi kommer själva att behöva betala eftervård samt mediciner hemma om allt går bra. Hoppas på att det inte blir komplikationer för då skulle han kunna komma hem 5-7 dagar efter op.

Jag sitter och försöker göra en hemtenta under tiden. Det går sådär lagom bra...
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Usch vilket elände. Jag lider med dig och din häst och håller verkligen tummarna för att du snart ska få ett positivt besked. Att inte veta vad som felas med ens älskling är hemskt.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

För några år sedan hade vi en häst som genomgick bukoperation, det tillstötte lite komplikationer och hästen fick stå kvar på Ultuna i flera veckor. Där räckte inte veterinärvården som var 50.000. Min pappa fick betala en hel del extra....

Hoppas iaf att din häst blir bättre! (Vår häst lever än idag och är numera fölsto)
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Hur gick operationen?

Håller tummarna för att det ska gå bra.

Ryttarsmurfen.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Ja fy vad det kan dra iväg på en klinik ! :eek: . När jag åkte in på ett djursjukhus med min gammelhund...som jag efter några timmar fick avliva så blev slutsumman 9694:-. Visserligen var separatkremering samt en urna inräknat i denna summa, men detta var ju en struntsumma ( 660:- ). Bara narkosen på henne kostade: 1825:-. Dom var tvungen söva för att öppna henne och kolla vad som var fel...Bara öppna och sy igen henne kostade 2677:-. OBS ingen operation, bara öppna, kolla och sy igen......Hutlösa priser säger jag :(. F-bolaget ersatte 5739:-....men trots detta skulle ju jag punga ut med 3955:-...Och klart det kändes i plånboken..och rejält....Ibland kan man undra VAD som egentligen kostar. Urinprovet på min vovve gick på 384:- !!!! Inte illa säger jag..:(
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Jag lider verkligen med dig. Det är så hemsk att se djuren vara sjuka och lida. Idag (!) för exakt 8 år sen förlorade vi vår vita sagohäst. 5 dagar tidigare hade han fått koliksymptom. En veterinär kom ut och sa att han var förstoppad och att vi måste åka till Ulltuna genast. Min sambo kastade sig hem från jobbet och vi åkte iväg de 12 milen till Uppsala. Det var förstoppning. Efter två dygns behandling med laxermedel, dropp, smärtstillande, kramplösande etc beslutades om bukoperation av grovtarmen. Personalen trodde att operationen lyckats, men han blev inte bättre utan avlivades akut under natten ca 3 dagar senare.

Så här skrev veterinären i sitt utlåtande "Hans lugna och fina temprament och förmåga att uthärda smärta gjorde dock troligen att det var lätt att förbise symptomen". Av denna tråkiga händelse har jag lärt mig två saker. Dels skulle jag nog aldrig medgiva en buköppning igen. Under de 5 dygnen han stod inne åkte vi nästan dagligen 24 mil tur o retur för att hälsa på honom. Vår levnadsglada kaxiga lilla häst stod helt utmärglad ensam i en box. han var bara skinn och ben. Slangar överallt, den långa vita manen var tispig och kladdig av blod. Tårarna bara rinner när jag tänker på det. OM han hade klarat sig hade han varit tvungen att stå ensam i en sjukhage i flera månader. Det är inte värdigt en häst som är uppfödd på stora ytor på Island och som gått i stora hagar och flockar större delen av dygnet i hela sitt liv. Dels har jag lärt mig att ringa veterinären vid minsta symptom till kolik.

Kostnadsmässigt tror jag att vi fick betala 7-8.000 kr ur egen ficka. På den tiden var ju maxbeloppet bara 20.000 kr.

För en månad sen hittade jag en annan av mina hästar döende i hagen med kraftiga koliksymptom. Honom köpte vi samtidigt (och av samma säljare) som den vita sagohästen. Ringde veterinären omgående, men trodde inte han skulle hinna fram. Jag bad hästen kämpa och försöka resa sig och till slut fick jag upp honom. Denna häst har betytt enormt mycket för mig och han har aldrig tidigare varit sjuk. Ändå fattade jag ett beslut. Jag var beredd att släppa taget om honom om enda utvägen var operation. Tack och lov repade han sig dag för dag. :)

För ett år sen förlorade vi vår katt som vi fick samtidigt som den vita sagohästen. Han hade aldrig varit sjuk tidigare. Det var problem med njurarna. Även hans sista dagar på ett djursjukhus med slangar och dropp var ett ovärdigt slut. Jag önskade att jag släppt taget om honom direkt han blev sjuk. Men jag visste inte hur illa det var.

När nästa katt blev sjuk och jag misstänkte njurproblem fattade jag återigen beslutet att finns det minsta risk att katten får lida vill jag att han somnar in direkt. Det var dock inte så illa utan han klarade sig. :)

Detta var inte mening att få dig att få dåligt samvete, men har man en gång varit med om att ens djur fått lida och fått ett ovärdigt slut är det lättare att omvärdera framtida beslut. Hoppas verkligen att han klarar sig.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Jag har varit med om buköppning jag med på min förra häst och jag är oxå osäker om jag skulle göra det igen. Beror nog på "utgångsmaterialet". Min förra häst var 19 år och när vet undersökte henne hade hon blåsljud på hjärtat. Det uppkom antagligen i samband med koliken, men jag vet inte säkert. Hon öppnades iaf och klarade sig. Men hon åkte på bukhinneinflammation efteråt och hostade väldigt mycket. Skinn och ben blev hon och jag glömmer aldrig hur hon såg ut när hon stod där i sin box på Strömsholm. Hon repade sig dock och var hemma igen efter 13 dagar. Efter ytterligare någon månad så kom en bulle på hennes sår som visade sig vara ett bråck. Det var väldigt stort och krävde operation igen om hon skulle kunna leva som en häst igen. Efter lite fundering då så beslutade jag mig för att låta henne somna in, kändes inte rätt att låta henne gå igenom samma pärs igen. Saknar henne väldigt, men jag vet att hon inte behöver lida mer nu.

En vecka efter att jag köpt min nya häst fick hon kolik! Det var riktigt skrämmande, just med tanke på hur det gick med min förra. Distriktsvet var ute och gav lite medicin och efter en natt med promenader var hon bra igen. Ringer även jag vet så fort jag misstänker kolik, vågar inte chansa eftersom varje stund är dyrbar om det skulle behövas operation osv.

Hoppas att det gått bra för trådstartarens häst!

/ Maris
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Glömde, för min häst gick det på 53000 med operation på natten lör/söndag samt sedan 13 dagars vård. Har nu min nya häst försäkrad i folksam där vetvården är obegränsad. Känns som en bra trygghet dagen då det händer något!

/ Maris
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Lite nyfiken, hur gick det för din häst i går?
Hoppas verkligen att operationen gick bra.

Min lilla islänning som är snart 3 år "låg inne" på Strömsholm i 13 nätter och dagar. Vi kom akut för att han haltade och hade svullet knä med feber. Han blev inlagd och dom spolade hans knä varannan dag i ca en vecka samtidigt som han fick 2 olika preparat i penecellin.
Efter en vecka fick han magsår. Han började gnissla tänder vilket vet sa var vanligt om dom har fått magsår. Så han fick magsårsmedecin också.
Efter 8 dagar ville dom operera honom i knäet. Det var infekterat i (vad hette det nu igen) hmm var tvungen att hämta papprerna. Det hette senskida, bursa. Det är någon sorts slemsäck som finns framför knäet tydligen.
När dom opererade upptäckte dom blodavlagring i slemsäcken. Det var det som gjorde att han aldrig blev av med infektionen. Tydligen hade han blivit sparkad på knäet. Först trodde dom att han hade fått in en sticka som sedan hade försvunnit ut. Men hade orsakat infektionen.
Nåja, han fick lite feber efter operationen så han fick stå kvar några dagar till.
När vi hämtade honom 13 dagar senare så kostade allt 32899 :-
Men vi har ju Folksam så vi betalade bara 2000:- + 50:- för direktreglering.
Men han fick kolik 3 ggr inom ca 3 veckor.
Nu har han varit hemma i 5 veckor och har inga symptom.
Men jag var ju jätteorolig att han skulle få några men av det.
Men en sådan lätt skada kostar så mycket. Det är otroligt.
Nu har jag också höjt vetvård till obegränsat. Fast det dom skrev med förhållning med hans knä om det kommer tillbaka. Men det är nog ingen risk OM han inte råkar bli sparkad igen på samma sätt förstås. Men vi såg aldrig att han hade blivit sparkad konstigt nog. Han var nästan blockhalt på kvällen vid insläppet och svullen som sjutton.
Detta kostade mig bara 564 :- mer per år eftersom han är islänning. Mitt halvblod skulle kosta det dubbla.
Lycka till!
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Hej alla,
skriver lite kort idag bara. Han är nu opererad och hade onormala förändringar i tunntarmen samt att de hittade träck långt fram i grovtarmen som var packat och som inte kommit ut. Han har bajsat små kluttar då och då sen han kom in men tydligen hade allt inte kommit ut. Han hade ärrvävnad som var gammal i tunntarmen samt att det fanns indikationer på att tunntarmen legat i kläm. Hur det uppkommit är svårt att säga, han har aldrig haft kolik eller magkänningar under de 3,5 år som jag haft honom och så vitt jag vet inte heller hos tidigare ägare (som ägde honom 7 år). Ärrvävnaden kan tex bero på gammalt maskangrepp men han hade ingen mask nu och han är, såvitt jag vet, avmaskad enligt normalt schema även innan jag köpte honom. Jag ska ringa förra ägaren imorgon och fråga lite då jag vet närmare status på hur han mår.

Eftersom han tidvis var riktigt pigg känns det ändå bra att vi har gett honom chansen att komma igen och sen är jag glad att de faktiskt hittade något som kan ge en förklaring. Nu är det bara att hoppas att han får igång sin mage. Vet hade tyckt att han var väldigt pigg imorse med tanke på den omfattande operationen men jag vågar inte ropa hej än. Jag ska ringa dem imorgon bitti och hälsa på honom på em så att jag själv får se hur han verkar. Jag vill liksom se honom i ögonen själv. Jag var förvånad över hur tydligt man kunde se hans smärta när han hade som ondast hemma. Det var otäckt att se. Bereder mig på att han kan se ut som ett riktigt spjälstaket...

Tar han sig inte efter detta får han somna in för jag kan inte bara låta honom tyna bort, han har ju inte kunnat äta men då vet jag att jag gjort allt som står i min makt för att hjälpa honom. :(

Jag kan meddela att dyrt blir det. Från fre fm till tis morgon steg det från 21 350 till 38 000 pga kolikanfall både mån dag och natten till tis. Nu har det slagit i taket på 50 000 så den vård han får nu betalar vi ur egen ficka.

Jag skulle inte låta honom gå igenom samma sak igen men eftersom han varit pigg vissa dagar och visat matlust har det varit otroligt jobbigt just att inte veta vad som felas, han hade liksom inte gett upp.

När han kommer hem väntar en lång konvalescens men tack och lov har vi en suverän sjukbox i anslutning till övriga hästars hagar så jag hoppas att det kommer att gå bra. Då får han vara ute och se sina kompisar och sen har han en bra gräshage och ett lugnt ponnysto att gå med tills han är stark nog att få komma ut på bete.

Hm, det blev visst långt och svamligt iaf :crazy: men håll tummarna för honom!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 417
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 061
Senast: Docka
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 074
Senast: Siggan
·
Övr. Katt Min kisse kastrerades och öronmärktes i början av förra året. Jag upptäckte nu i år att tatueringen i örat inte syns alls. så jag ringde...
Svar
7
· Visningar
1 364
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp