Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Åhhhh...hoppas det går bra nu för Er!! Viken sits du har hamnat i ...gravid, plugga o så ekonomin på det...*ja håller verkl tummarna för att det ska gå bra med allt*

Ska baraberätta en grej...Min häst va oförklarigt halt för ca 2 månader sen, 2 veckor innan hade Agria ringt min mamma som står på försk o frågat om vi ville höja max vetvårdsförsäkringen det sisat året tills hon fyller 15 upp till 100 000...det blev en ganska dyr årspremie men det kunde de ju va värt nu sista året....Som sagt 2 veckor nare så blri hästen halt(tur i oturen) men nu får vi ut allt på försäkringen..varenda krona förutom självrisken förstås på 1800...det va ju lite tur eller hur?
Nu vart de ju ingen dyr historia men ändå....
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Jag håller tummarna på att allt går vägen nu verkligen.
Skriv och tala om hur hästen mådde i kväll när du kommer hem från han.
Lycka till!
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Idag var jag och hälsade på honom och han såg faktiskt inte så hemsk ut som jag väntat mig. Han har naturligtvis gått ner massor och blivit väldigt knotig och kantig men man ser åtminstone inte revbenen ännu. Han var väldigt glad över att bli kliad och borstad och verkade faktiskt vara väldigt hungrig och uttråkad. Jag fick ta ut honom och beta lite och han hade så brått till gräset att jag knappt kunde hålla honom. Jag vågade bara stanna ute 7-8 minuter för han betade helt hysteriskt och sen fick jag nästan släpa in honom. Han ville inte alls in.

Matlusten verkar ha återkommit för han letade hela tiden efter mat i krubban och på golvet. De betade honom en liten stund igår också och han hade bajsat en klutt under natten. Idag skulle han få prova med hela 0,5 kg hö. Han har inte haft feber och såret såg väldigt torrt och fint ut om än stort (ca 30 cm). Man undrar hur sjutton de fått ut alla tarmar och sen fått in dem igen.

Mentalt verkade han faktiskt ok, han var pigg och vaken när vi gick ut och ville gärna putta upp boxdörren och sticka ut huvudet. Enligt stallpersonalen har han varit väldigt snäll att hantera vilket alltid värmer en mattes hjärta :crazy: . Nu gäller det bara att magen kommer igång igen som den ska. Jag vågar inte riktigt ropa hej ännu. Jag är supernervös varje morgon när jag ska ringa vet. Tänk om han får ett anfall nu, då vet jag inte vad jag gör...

Nu som har hästar som bukopererats, vet ni hur lång tid det tar innan man anser att magen "är igång igen"? Om han klarar helgen utan anfall så blir jag överlycklig!!!
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Åh vad SKÖNT att höra att han verkar pigg! Har tänkt på er. Håller tummarna att magen kommer igång och att det inte blir bråck eller komplikationer med såret.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Tack förresten för alla uppmuntrande kommentarer, det har värmt!!! :smirk:

Ja, bara magen vill funka så tror jag att han reder ut det. Du om nån vet hur det är, man är ju helt förstörd när djuren är sjuka.

Jag återkommer med hur det går.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

... och jag är också en av dem som fortsätter hålla tummarna.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Jag körde in min unghäst på pingstdagen förra året till Strömsholm på grund av en spark vänster fram. Dom tog ett par plåtar, släckte några leder och gav henne medicin. Hon blev kvar över natten pga tävlingarna och det inte fanns nån vet som kunde göra nån grundligare undersökning på henne då. Vet ringde mig förbryllad dan efter och sa att hon var ren. Så det var bara att åka och hämta hästen. 6500:- fick jag betala för besväret :cry: . Men det var ju ingen fara iaf så det var ju skönt. lite sur bara. Men vad gör man inte för kärleken ;) . Hoppas verkligen att det löser sig för dig och din häst. Och lycka till med bebben :)
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Pratade med vet nu på morgonen. Han fick ju 0,5 kg hö igår samt betade lite och har bajsat lite försiktigt inatt. Ännu inga nya symptom. Idag ska han få prova 1 kg hö samt mer gräs.

Vet höll med mig i min bedömning av hans vakenhet. Innan op stod han ganska mkt med huvudet i hörnet och var inte så intresserad av vad som hände utanför.

Åh, tänk om min ögonsten kan få komma hem snart!!!! Om helgen går bra vågar jag hoppas. Jag kommer ju knappt ut när jag inte har någon häst att ta hand om (pluggar just nu inför terminens 3 sista tentor)...
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Oh vad kul för er att det gick bra. Det kommer nog att gå vägen ska du se. Han kan ju inte bajsa så mycket när han inte äter mycket heller.
Håller iaf tummarna fortfarande.
Räknar med att du uppdaterar.
Vad är det för en sort häst förresten?
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

gejsa skrev:
Oh vad kul för er att det gick bra. Det kommer nog att gå vägen ska du se. Han kan ju inte bajsa så mycket när han inte äter mycket heller.
Håller iaf tummarna fortfarande.
Räknar med att du uppdaterar.
Vad är det för en sort häst förresten?

Den tanken har slagit mig också. Sen måste det ju dra i såret när man ska bajsa så det är kanske inte så skönt...

Det är en valack efter Jopal 635 med irländsk mamma. En rejäl hunter-typ. Jag ska lägga upp en bild på honom i sin krafts dagar. Han såg helskum ut nu. Han har alltid haft mycket massa och hals, lite hingstkaraktär. Nu har han massor av hals och ingen rumpa, ser jättekonstigt ut...
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Håller tummarna att din pålle återhämtar sig och att du snart får hem honom!

/Lizzie

Etienne skrev:
Den tanken har slagit mig också. Sen måste det ju dra i såret när man ska bajsa så det är kanske inte så skönt...

Det är en valack efter Jopal 635 med irländsk mamma. En rejäl hunter-typ. Jag ska lägga upp en bild på honom i sin krafts dagar. Han såg helskum ut nu. Han har alltid haft mycket massa och hals, lite hingstkaraktär. Nu har han massor av hals och ingen rumpa, ser jättekonstigt ut...
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Tänkte bara berätta att pållen har mått bra i helgen och ska idag få 3 kg hö :bump:

Dock hade de inte mockat än så hon visste inte hur mkt han bajsat (svårt att se när de står på papper) och de ska kolla infektionsbilden idag genom att ta blodprover. Om han inte har ngn infektion på g och har bajsat bra kan han få komma hem om någon dag!!!

Nu måste jag hålla mig tills kl 16 idag då jag kan ringa igen och höra hur proverna gått osv men hoppas hoppas hoppas hoppas hoppas....

Sen är det bara att fixa med nytt strö (tror inte att han får stå på halm i början), köpa hem bättre hö och lusern (pga stallets egna hö har urusla näringsvärden, 11g protein/kg och kraftfoder lär det inte bli tal om ännu). Uj vad sambon ska få släpa höbalar. Själv är jag ju höggravid så jag slipper :devil:

Håll tummarna kl 16 idag!
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Hej!
Vad kul att det ser ut att gå åt rätt håll. Jag har följt denna tråd med spänning och tänkt på er utan att skriva något tidigare, och jag är övertygad om att det är många som gör detsamma. Vi råkade själv ut för något liknande med min dotters ponny, men vi hadde tur för det släppte (förstoppning) efter ca. 4 dygn.
Mvh. Camilla
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Vad fin han ser ut din lilla häst.
Håller tummarna att du har fått glada besked.
Hoppas att du får hämta hem honom snart.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Har också följt tråden...

Hållar tummarna för att han får komma hem snart!

Hälsningar Norrland
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Hur gick det när du ringde? Här hålls tummarna hårt för din häst!
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

*Lånar knapp*

Hur har det gått?

Norrland
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Hej alla!

Gissa vem som nu står i stallet? :bump:
Han är äntligen hemma, smal men jättepigg. Jag fick hämta honom igår em och han var såå glad över att få åka hem. Han stegade in i transporten med elefantkliv och jag hängde efter i grimskaftet som en vante (och jag väger nu 90 pannor med 3 v kvar till förlossning :D )

Han har strikta order om både det ena och det andra och han måste stå i boxvila i 5 v :eek: . Stackarn, men han ska promeneras varje dag samt betas (dvs betestiden ska inte räknas in i promenadtiden). Igår kväll var det han som var ute och gick med mig ;)

Han var lite stirrig de första timmarna hemma i boxen men var klart lugnare på kvällen och njöööt av att bli borstad.

Billigt blev det inte. Slutnota inkl distriktarens besök innan vi åkte in samt mediciner ca 75 000:-. Själva räkningen från strömsholm gick på 68 000 (varav själva op 13 000 då den utfördes dagtid en vardag). Försäkringen tog 50 000. Sen måste jag ta ut vet för att ta stygn samt kolla såret innan vi börjar släppa i vanlig hage om några veckor.

Nu hoppas jag på en bra konvalescens utan komplikationer. NU har han varit så pigg så det känns bra men en sak vet jag. Skulle han ha minsta kolikkänning i framtiden så blir det vet ögonaböj. Skulle han bli riktigt dålig och inte svarar på behandling skulle jag låta honom somna in. Nu har vi gett honom den här chansen och förhoppningsvis kommer han att ha ett antal år framför sig där han kan fungera normalt. Dock så vet jag nu hur han ser ut inuti så nu gäller det bara att se till att han mår bra. Han hade förtjockningar och sammanväxningar i tunntarmen och tunntarmen hade legat i kläm. Inte ett regelrätt tarmvred men inte långt därifrån...

De tog en biopsi vid op så jag ska ringa efter helgen och höra om den visade något.

Jag ska ta foto på honom och lägga in nu när han kommit hem. Han har trots allt klarat det bra. Alla muskler är borta men han är ingalunda ett skelett. Vet tyckte också att det gått väldigt bra då många hästar rasar något fruktansvärt i vikt.
 
Sv: Hästen på klinik (kolik) - hur kan kostnaden dra iväg så?? Panik... (Långt)

Jätteroligt att du har fått hem hästen, stort grattis :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 417
Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 061
Senast: Docka
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 074
Senast: Siggan
·
Övr. Katt Min kisse kastrerades och öronmärktes i början av förra året. Jag upptäckte nu i år att tatueringen i örat inte syns alls. så jag ringde...
Svar
7
· Visningar
1 364
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp