hur lång tid tar det innan ridbanan "sätter" sig?

F

fnorr

Vår sprillans nya ridbana känns alldeles för lös, den ska sätta sig(sägs det) men hur lång tid tar det? Den är ganska påkostad och ska var bra, kan absolut inte typ vänta ett år på ngt underlag som ska sätta sig....till det priset ska den funka direkt.....ngn som har några erfarenheter....ja de kommer och kollar på måndag....men jag är rätt sur(liksom vädret)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur lång tid tar det innan ridbanan "sätter" sig?

Vädret är ju extremt just nu - det kanske påverkar ridbanan negativt?

Det är den "klassiska" ridbanan....men mkt väl dränerad(funkar utmärkt kan man ju konstatera i detta väder) sedan på duken ett lager av grövre grus, överst knådbar sand med bergkross, detta översta lager är 15 cm

15 cm är mkt, om stenmjölsdelen är för liten sätter det sig aldrig.
Prova att vattna.
PL

Huga det lät inget kul.....ngn annan som har ngn åsikt

Jag har hört att (håller på o lägger en egen bana också nämligen) att man ska lägga på toppskiktet lite i taget. För om man lägger på allt på en gång så blir det, som du säger för mycket av det goda.

Detär råd som vi fått, och ska prova. Vet inte om det stämmer än dock.

Lycka till! (tror också vädret gör det extremt mycket djupare än vanligt)

Har ni lagt in 15 cm sand direkt? Det låter som att det kan bli djupt, ja...

Hur ser sanden ut, är det runda korn eller kantiga korn? Storleksfördelning? Kantiga korn (som stenmjöl, och delvis en del sandsorter) packar sig lättare, är det bara runda korn (som natursand) finns det risk att det aldrig sätter sig...

Det vi hörde flest säga när vi skulle göra ridbana, det var att det största misstaget de gjort var att lägga in för mkt sand på en gång. Vi valde stenmjöl och väntade tills det satt sig (tog några veckor, men vi är inte så många som rider på det) sedan bara lite sand på toppen.

Sladda mycket och ofta är mitt tips. Om det inte sätter sig så finns det risk att du får köra ut en hel del sand och göra om... :crazy:

Fick höra samma som AnnA_ . Det är lättare att lägga på lite mera i efterhand än att ha för mycket från början var min devis när jag gjorde. Plan blev ridbar från dag Ett.

Det går att skrapa bort det översta lagret. Det gjorde grannen när dom byggde ridbana som också blev aldeles för djup... Det handlar nog även lite om hur ofta och mycket man rider i dom hur snabbt dom sätter sig. Som flera har sagt innan, hellre för lite först och lägga på mer sen.

Vi anlitade en firma för att göra banan, han som är ansvarig har redan gjort en hel del ridbanor. Jag talade om för honom att jag absolut INTE ville rida på grus, INTE ha pölar, INTE för lös.

De har gjort så här:

Dränerat, fiberduk, 10 cm 0-50 bergkross och ovanpå detta 15 cm stenmjöl med knådbar sand, som delvis var blandad innan den lades ut, och därför således lades på i ett "ryck".

Sitter och väntar på att han ska komma och kolla...rappot följer....men sur är man, den har kostat väldigt mkt....och så kan man INTE RIDA!!!!!!!!!!

Men jag tycker det låter som att det borde sätta sej relativt fort om det är stenmjöl blandat i de där 15cm-lagret. Borde nog inte vara så farligt.

Ängel! Tack(en annan orolig)

Jaha nu har de varit här och dom tyckte att det såg ut precis som det skulle med såpass nytt material, tyckte också att det var bra att det regnat vilket skulle påskynda processen.....de kommer och harvar runt lite imorgon...............man avvaktar väl lite då.

Man kan komma med stenmjöl och harva ner men de tyckte de inte va ett bra alt i långa loppet............tycker jag ska ha tålamod i typ 14 dar och den blir väl precis ridklar då när min häst åker till sin tävlingsryttare igen.

Hur kan man skynda på packningen? Om man packar med maskin anser ridbanebyggarana att det blir för hårt, rida vill jag inte, harva stup i kvarten kanske?

Hur kan man skynda på packningen? Om man packar med maskin anser ridbanebyggarana att det blir för hårt, rida vill jag inte, harva stup i kvarten kanske?

Inte harva, du ska välta! När man vältar så packar man bara och rör inte runt i underlaget alls.

Har firman dokumenterad erfarenhet av just ridbanor? Har de några referenser som du kan ringa och kolla med hur nöjda de blivit?

För jag tycker också det låter som de lagt på alldeles för mycket på topplagret direkt. Jag har också fått lära mig att endast lägga på ca hälften av tänkt toppmaterial och sedan lägga på mer efter hand om det behövs. Är banan för djup från början är det nästan omöjligt att få den att sätta sig tyvärr :crazy:

Skall dock inte säga tvärsäkert eftersom jag inte vet hur det fungerar när de blandat stenmjöl ocj grus, det kanske sätter sig lite bättre än om man lägger dem var för sig. Men jag är rädd för att ni kommer få ta bort en del och "börja om" igen.

Och som Susanne säger, harva för guds skull inte, då sätter det sig aldrig. Sladda med galler på sin höjd, men försök få tag på en vält.

Välta! Förklara, snälla. Och vad använder man för "mojäng" då? En vält förstås men hur ser den typ ut?

Ja de har gjort en hel del ridbanor....annars hade jag aldrig tagit dom....hade också kontakt med kufiska typer som kladdade lite på ett papper och hummade lite men som aldrig ens gick ut och kollade på marken och som sa att "det är väl ungefär som en fotbollsplan va".

Han tror att det kommer att bli för hårt om man välter vad jag fattat som

Inte harva, då luckrar man ju upp det mer! Välta och sedan harva VÄLDIGT ytligt kanske kan funka. Annars sladda med galler, vattna, sladda mera, ...

tycker jag ska ha tålamod i typ 14 dar och den blir väl precis ridklar då när min häst åker till sin tävlingsryttare igen.

14 dagar låter inte så mycket när det gäller att anlägga ridbana, mer än så kan du nog tyvärr få räkna med... Och banan sätter sig inte av sig själv, man måste rida, sladda eller påverka den på något annat sätt. Annars kan det nog ta hur lång tid som helst.

De säger att de inte vill välta för då kan de få ner för mkt 0 i dräneringen som då blir för tät.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar