Hur lång tid tar det innan man har betesmark när man har luntat?

M

MaLu

Vet inte vart jag ska lägga den här frågan men provar väl här.

Just det; Hur lång tid tar det innan det har växt till sig ordentligt om man luntar på en äng? Alltså när kan man släppa djur där igen?

malu

Bränner, eldar för att få bättre gräs. Jag vet inte om man brukar göra det på beten.

malu

Då förstår jag, har aldrig hört uttrycket förut, norrländskt?
Hur lång tid det tar innan gräset växer beror ju på tillgång på vatten och värme, ett par veckor kanske. Om det är för mycket sot i botten på det nya gräset äter inte hästarna så gärna, men efter lite regn brukar det spolas ner i marken.

Hehe, nej inte det minsta norrlänskt tror jag. Jag sitter nere på västkusten i alla fall :D

Går det så fort som på två veckor? Jag trodde att det tog längre tid... Jaja, jag har inte tänkt göra det just nu ändå, har ju inte eget stall och betesmark. Men jag funderade lite på det när jag såg tovorna i vår hage.

malu

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025