PonnyMajsan
Trådstartare
Hur lång tid tar det för pälsen att växa ut om den är klippt? Har ingen aning om vart tråden ska ligga men jag chansar här
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är väldigt individuellt det där, vissa hästar behöver ju klippas ofta, vissa bara en gång per vinter, vissa får inte särskilt mycket päls alls.Hur lång tid tar det för pälsen att växa ut om den är klippt? Har ingen aning om vart tråden ska ligga men jag chansar här
Går tyvärr inte att svara på det är väldigt individuellt . Vissa hästar växer det inte ut på alls om man klipper dem efter att själva pällssättningen i princip är klar dvs den de har naturligt utifrån ljus rent biologiskt . Andra sätter päls hela tiden ändå .Hur lång tid tar det för pälsen att växa ut om den är klippt? Har ingen aning om vart tråden ska ligga men jag chansar här
Jag är inte så händig med klippmaskinen så klippningen blev inte så bra som jag hade hoppats. Pälsen har börjat växa ut lite nu som tur är men det syns ju att den är klipptGår tyvärr inte att svara på det är väldigt individuellt . Vissa hästar växer det inte ut på alls om man klipper dem efter att själva pällssättningen i princip är klar dvs den de har naturligt utifrån ljus rent biologiskt . Andra sätter päls hela tiden ändå .
Lite nyfiken på vad som föranleder din fråga ?
Ingen som vet?Växer pälsen ut fortare om man ger dem B-vitamin eller foderjäst?
Jag har hört att pälsen växer långsammare när det börjar bli varmare, stämmer det?
Min hästs päls växer knappt heller Pratade med en i stallet och hon sa bara att pälsen kommer tillbaka till sommaren iaf. Jag klippte henne i början av December. Tror inte jag vågar klippa henne nästa vinter då hon ser ut som en stor alpacka av klippningen denna vinter.Klippte min tidigt i år och efter en månad fick jag klippa igen (syntes knappt att han varit klippt)
Nu växer det inget alls och hans päls ser faktiskt riktigt tråkig ut.
Min slutsats är att han är är en sån som blir klar med pälsättningen och sen blir det inget mer.
Nästa år får jag välja tidpunkt med större noggrannhet!
Nej den växer inte ut fortare om du ger B-vitamin /foderjäst.Ingen som vet?
Så det är bara och vänta på att pälsen växer ut? Finns det inget man kan göra?Nej den växer inte ut fortare om du ger B-vitamin .
När sätts sommarpälsen då? Är första vintern jag har häst så jag är ganska dålig på sånt härNej den växer inte ut fortare om du ger B-vitamin /foderjäst.
Pälsen växer inte långsammare för att det blir varmare om vi pratar ny pälssättning.
Det är individuellt hur de sätter päls , beror helt på individ, vissa börjar sätta i februari vissa inte förrän runt april/maj .När sätts sommarpälsen då? Är första vintern jag har häst så jag är ganska dålig på sånt här
Om man råkar klappa henne på halsen i fel riktning brukar hon bli lite sur så jag vet inte om det sticks eller så Hon är klippt på halsen, bringan och bogen och det ser inte ut att växa någonting. Sen ser klippningen hemsk ut, hon har väldigt håriga ben så det ser inte alls bra utDet är individuellt hur de sätter päls , beror helt på individ, vissa börjar sätta i februari vissa inte förrän runt april/maj .
Frågar igen då jag inte riktigt fattar din stress är det estetiskt det ser fel ut eller är det ngt med klippningen som stör din häst som blivit ?
Låt bli att klappa i fel riktning eller borsta i fel riktning om den tydligen är känslig . Nej det är inte skönt med klippt stubb att bli klappad i fel riktning av håren om de är känsliga . Kanske du klippt lite för kort -saxen kan anpassas hur "djupt" den klipper i millimetrar .Om man råkar klappa henne på halsen i fel riktning brukar hon bli lite sur så jag vet inte om det sticks eller så Hon är klippt på halsen, bringan och bogen och det ser inte ut att växa någonting. Sen ser klippningen hemsk ut, hon har väldigt håriga ben så det ser inte alls bra ut