Hur lång tid tar det för pälsen att växa ut?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hur lång tid tar det för pälsen att växa ut om den är klippt? Har ingen aning om vart tråden ska ligga men jag chansar här;)

Hur lång tid tar det för pälsen att växa ut om den är klippt? Har ingen aning om vart tråden ska ligga men jag chansar här;)
Det är väldigt individuellt det där, vissa hästar behöver ju klippas ofta, vissa bara en gång per vinter, vissa får inte särskilt mycket päls alls.

Min ena är klippt för en månad sedan (SWB) och det har inte vuxit alls. Det verkar inte som att det kommer göra det heller, jag hade önskat att det vuxit ut lite i alla fall. Shettisen är klippt i samma veve och har en lagom päls nu så hon inte fryser men inte heller svettas ihjäl vid motion.

Min ponnys päls växer fort, ca 2 cm i månaden, men han har ca 8 cm päls så det tar sin tid:angel: Fast på sommaren växer pälsen ca 1 cm i månaden och är lite kortare:)

Hej!

Min hade sett oklippt ut efter 6 veckor om jag inte bara halvklippt henne. Sjukt långhårig! (och jag vet att det är 6 veckor eftersom vi klippte för 6 veckor sen när vi konstaterade att hon var typ lika pälsig igen)

/Lavinia, med en arab...

Går tyvärr inte att svara på det är väldigt individuellt . Vissa hästar växer det inte ut på alls om man klipper dem efter att själva pällssättningen i princip är klar dvs den de har naturligt utifrån ljus rent biologiskt . Andra sätter päls hela tiden ändå .

Lite nyfiken på vad som föranleder din fråga ?

Går tyvärr inte att svara på det är väldigt individuellt . Vissa hästar växer det inte ut på alls om man klipper dem efter att själva pällssättningen i princip är klar dvs den de har naturligt utifrån ljus rent biologiskt . Andra sätter päls hela tiden ändå .

Lite nyfiken på vad som föranleder din fråga ?
Jag är inte så händig med klippmaskinen så klippningen blev inte så bra som jag hade hoppats. Pälsen har börjat växa ut lite nu som tur är men det syns ju att den är klippt:)

Klippte min tidigt i år och efter en månad fick jag klippa igen (syntes knappt att han varit klippt)
Nu växer det inget alls och hans päls ser faktiskt riktigt tråkig ut.
Min slutsats är att han är är en sån som blir klar med pälsättningen och sen blir det inget mer.
Nästa år får jag välja tidpunkt med större noggrannhet!

Växer pälsen ut fortare om man ger dem B-vitamin eller foderjäst?
Jag har hört att pälsen växer långsammare när det börjar bli varmare, stämmer det? :)

Klippte min tidigt i år och efter en månad fick jag klippa igen (syntes knappt att han varit klippt)
Nu växer det inget alls och hans päls ser faktiskt riktigt tråkig ut.
Min slutsats är att han är är en sån som blir klar med pälsättningen och sen blir det inget mer.
Nästa år får jag välja tidpunkt med större noggrannhet!
Min hästs päls växer knappt heller :( Pratade med en i stallet och hon sa bara att pälsen kommer tillbaka till sommaren iaf. Jag klippte henne i början av December. Tror inte jag vågar klippa henne nästa vinter då hon ser ut som en stor alpacka av klippningen denna vinter.:D

Senast ändrad:
När sätts sommarpälsen då? Är första vintern jag har häst så jag är ganska dålig på sånt här ;)
Det är individuellt hur de sätter päls , beror helt på individ, vissa börjar sätta i februari vissa inte förrän runt april/maj .

Frågar igen då jag inte riktigt fattar din stress :( är det estetiskt det ser fel ut eller är det ngt med klippningen som stör din häst som blivit ?

Det är individuellt hur de sätter päls , beror helt på individ, vissa börjar sätta i februari vissa inte förrän runt april/maj .

Frågar igen då jag inte riktigt fattar din stress :( är det estetiskt det ser fel ut eller är det ngt med klippningen som stör din häst som blivit ?
Om man råkar klappa henne på halsen i fel riktning brukar hon bli lite sur så jag vet inte om det sticks eller så :( Hon är klippt på halsen, bringan och bogen och det ser inte ut att växa någonting. Sen ser klippningen hemsk ut, hon har väldigt håriga ben så det ser inte alls bra ut:crazy:

Om man råkar klappa henne på halsen i fel riktning brukar hon bli lite sur så jag vet inte om det sticks eller så :( Hon är klippt på halsen, bringan och bogen och det ser inte ut att växa någonting. Sen ser klippningen hemsk ut, hon har väldigt håriga ben så det ser inte alls bra ut:crazy:
Låt bli att klappa i fel riktning eller borsta i fel riktning om den tydligen är känslig . Nej det är inte skönt med klippt stubb att bli klappad i fel riktning av håren om de är känsliga . Kanske du klippt lite för kort -saxen kan anpassas hur "djupt" den klipper i millimetrar .
Bortsett från det så om problemet är estetiskt såpass kan du ju klippa benen ? Men om du inte tävlar så känns det helt orelevant även om det inte blev snyggt, det viktiga är ju att hästen inte har problem såsom skav av utrustning pga det klippta osv .

Be ngn som är van att klippa nästa år om du behöver klippa ?
Ditt problem är ju hur som övergående eftersom ny päls kommer växa ut förr eller senare ;)

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka