Hur lång tid tar det att få ett nytt pass?.

Sv: Hur lång tid tar det att få ett nytt pass?.

Det är en oldenburger jag har,men full stam.Hua vad snurrigt de blev,jag ska inte avla på hästen,bara ha henne till träning och tävling,i år fick hon ett föl med Warsteiner,hur blir det med hans papper?.

Är det en tysk oldenburgare (borde då ha tyskt pass) eller en dansk oldenborgare (borde vara troligast med tanke på danskt pass)?
Dessa två skall inte blandas ihop är två helt olika stamböcker/rasstandard och som sagt helt olika i hur ASVH ser på dem.
Är klurigt när de har så lika namn men dragit så olika i sin avel.

Vi har en kwpn import holland med hollänskt pass.

Fick ta ut en id kontrollant som signalamentbeskrev henne & kollade hennes chip.
Skickade in allt till ASVH tillsammans med holländska passet, fick tillbaka det väldigt snabbt tror det tog 2 veckor.
Samma pass fast med ett klistermärke i, ägarbyte & hon är inskriven i det svenska registret nu & finns med i blup.

Ringde ASVH när jag kollade upp henne för att se om avkommerna fick gröna papper. Hon köptes som avel & lätt promenadhäst.

Är det en tysk oldenburgare (borde då ha tyskt pass) eller en dansk oldenborgare (borde vara troligast med tanke på danskt pass)?
Dessa två skall inte blandas ihop är två helt olika stamböcker/rasstandard och som sagt helt olika i hur ASVH ser på dem.
Är klurigt när de har så lika namn men dragit så olika i sin avel.

Kikade i köpeavtalet,det står oldenburger med u,det jag vet är att hennes pappa Enzo kommer från Tyskland,mamman finns i Danmark.Har förstått att min häst måste reg hos asvh så hennes avkomma får gröna papper (e Warsteiner,född i år),meningen var att det skulle tas flera föl på henne,så det är nog av den anledningen förra ägaren redan skickat in hennes pass.Och jag har hela tiden trott att hon måste få/ha ett svenskt pass nu.Jag skickar in idhand,får se vad som händer ;)

Jajjamän, det gjorde jag!
Hon ser jättefin ut. :)

Jo,jag är så nöjd med henne,nu börjar bebismagen försvinna :D.Om en månad ska sonen flytta hem till matte,har "bara" tagit hand om honom sen han var 2 v,men det har inte bara varit "bara",kul men mkt jobb.

Googlade lite på din hästs stam, kände inte igen den.
Både pappan Enzo och morfar Pele Lilla Evagard tycks vara en danska OldenbOrger, dvs stoet är förmodligen inte registrerbart i ASVH med gröna papper. Men du får höra med dem så vet du säkert!

:confused: vad kan detta då innebära?,jag är inte så haj på detta som du kanske förstått,då får väl inte hennes avkomma gröna papper heller?,mailade asvh för ett tag sedan,då bad de om idhandling & kopia på köpeavtal,men nämnde inget om att hon inte skulle få gröna papper,en dum fråga-vad innebär att INTE ha gröna papper på sitt STO?....

Sussie

moderatorn informerar
att några inlägg är bortplockade pga länk, svar på inlägg med länk (som blir goddag yxskaft då) och citat av inlägg med länk

Heter ditt sto Santa Höjbo ?! Om så är fallet så är hon 100% dansk oldenborgare,vilket borde betyda stor,svart eller svartbrun (är dk reg.svart) och ganska tung i typen,heste-data är min vän :banana::banana:

Det är egentligen inte så "farligt" att inte få gröna papper, det innebär lite begränsningar i deltagande i unghästtävlingar (men inte så mycket faktiskt, det beror på vilket register hon hamnar i) och att eventuella avkommor inte kan bli godkända hingstar eftersom inte heller de får gröna papper.
Du kan titta mer på ASVH:s hemsida om du vill veta mer om hur hon blir registrerad, där står allt om färgerna på papperena.

Var du glad åt din häst precis som den är, gröna papper eller inte! :)

Heter ditt sto Santa Höjbo ?! Om så är fallet så är hon 100% dansk oldenborgare,vilket borde betyda stor,svart eller svartbrun (är dk reg.svart) och ganska tung i typen,heste-data är min vän :banana::banana:

Japp,det heter hon,hon är svart,ca 158 hög,inte så tung i typen,som ett hbl.
Ska kika där,tack för tipset.
Vad är det för skillnad på oldenbUrgare och oldenbOrgare?.

Sussie

Det är egentligen inte så "farligt" att inte få gröna papper, det innebär lite begränsningar i deltagande i unghästtävlingar (men inte så mycket faktiskt, det beror på vilket register hon hamnar i) och att eventuella avkommor inte kan bli godkända hingstar eftersom inte heller de får gröna papper.
Du kan titta mer på ASVH:s hemsida om du vill veta mer om hur hon blir registrerad, där står allt om färgerna på papperena.

Var du glad åt din häst precis som den är, gröna papper eller inte! :)

Absolut,jag ska ju inte avla eller så på henne,har ett hblsto med gröna papper och bra stam isf ;)

Ha de gott!!

Nu tänker jag göra det lätt för mig så får någon annan rätta mig om jag förenklar för mycket.
DK oldenborgare var från början en körhäst och tysk oldenburgare är ett "hbl" men andra ord avlad som ridhäst.

Nu tänker jag göra det lätt för mig så får någon annan rätta mig om jag förenklar för mycket.
DK oldenborgare var från början en körhäst och tysk oldenburgare är ett "hbl" men andra ord avlad som ridhäst.

Jo,de har jag också för mej,oldenborgare är alltså danska hästar och oldenburgare tyska?,man lär sig ngt nytt varje dag :angel:
Var in på heste-data,men kom inte långt,står det ngt mera om min häst?.

Danskarna avlar på hästar som ska se ut som gamla tiders Oldenburgare dvs vagnshästar. De har inget gemensamt numera med det tyska oldenburger förbundet.
Danskarna har två typer
1.Renavlad Oldenborger
picture.aspx

2.Förädlad Oldenborger (korsad med engelskt fullblod)

Rasföreningens hemsida http://danskoldenborgavl.dk/

Det är skillnad på dansk oldenbOrgare och danskfödd/tyskreggad OldenbUrgare

Har nu kikat på min hästs brännmärkning,hon har en boll med en krona ovanpå,så hon är en oldenborgare och ingen oldenburgare.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
781
Senast: Elo
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 251
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31