Hur lång tid tar det att få ett nytt pass?.

T

tya

Min häst har nu ett danskt pass,är en oldenburger.Ska skicka in alla papper i det närmaste för att få ett svenskt pass utfärdat,hur lång tid kan det ta,ngn som vet på ett ungefär?.

Önskar alla en god fortsättning :)

Sv: Hur lång tid tar det att få ett nytt pass?.

Du får inget nytt pass,bara en klisterlapp med svensk reg.nr,så om det inte är ett sto som ska gå i avel finns det ingen anledning att kasta ut 500kr på en klisterlapp

Dessutom så behöver inte stoet ens reggas i Sverige så länge hon inte ska stamboksföras.

Vad gäller tävling så behöver man endast regga i aSVH om hästen ska gå 3års test, 4 års kvalité eller årgångschampionaten.

När jag har tilläggsreggat mina xx-or har jag fått tillbaka passet inom 10-14dagar.

Dessutom så behöver inte stoet ens reggas i Sverige så länge hon inte ska stamboksföras.

Vad gäller tävling så behöver man endast regga i aSVH om hästen ska gå 3års test, 4 års kvalité eller årgångschampionaten.

När jag har tilläggsreggat mina xx-or har jag fått tillbaka passet inom 10-14dagar.

Stoet måste vara stambokfört i sitt hemland om hon skall få regga avkommer i ASVH utan att vara reggad där, så riktigt så enkelt är det inte.

För TS del finns inte möjligheten med treårs och kvalitet iom att danska oldenborgare inte är gdk av asvh = ger grå papper och är därmed inte startberättigade där. Öppna championaten är det enda man kan starta med en sådan och därmed behöva tilläggsregga för i ASVH.

Är du säker på det? Med stamboksföringen menar jag?

Kompisen har en import som så vitt jag vet ej har avkommer i sitt hemland = kan ej vara stamboksförd. Stoets stamboksfördes först vid 3 e "svenska" fölet, första två är reggad på gröna papper utan problem.

Det där med danska oldenburgare, är inte det individprovat - dvs beroende av vilken stam individen har?
Om stammen är godkänd av ASVH så blir det gröna papper även om föreningen inte per automatik är godkänd?

Jag har nämligen själv precis köpt en dansk häst registrerad i tyska O S, vilket väl inte heller per automatik är godkänt av ASVH, men jag har pratat med dem och stammen min häst har är godkänd och kommer att ge gröna papper (jag vill registrera in hästen just för unghästtävlingarna).

Det är skillnad på dansk oldenbOrgare och danskfödd/tyskreggad OldenbUrgare

Men hon skrev med U...?

Jag har verkligen noll koll, men fick intrycket av ASVH att de egentligen inte alls bryr sig om vilket förbund hästen är registrerad i så länge stammen i deras ögon är "godkänd".
Vissa förbund är per atuomatik ok, andra kollar de närmare på stammen.

Det där med danska oldenburgare, är inte det individprovat - dvs beroende av vilken stam individen har?
Om stammen är godkänd av ASVH så blir det gröna papper även om föreningen inte per automatik är godkänd?

Jag har nämligen själv precis köpt en dansk häst registrerad i tyska O S, vilket väl inte heller per automatik är godkänt av ASVH, men jag har pratat med dem och stammen min häst har är godkänd och kommer att ge gröna papper (jag vill registrera in hästen just för unghästtävlingarna).

Jo tyska Oldenburgare är en godkänd stambok hos asvh, men det är inte den danska oldenborgaren. Många tror att det är "samma" men det är det inte.

Att jag utgår ifrån att det är en oldenborgare det handlar om även om TS har skrivit oldenburgare är just för att hon säger att hon har ett danskt pass, något en oldenburgare inte har utan de har just tyskt som din har.

Är du säker på det? Med stamboksföringen menar jag?

Kompisen har en import som så vitt jag vet ej har avkommer i sitt hemland = kan ej vara stamboksförd. Stoets stamboksfördes först vid 3 e "svenska" fölet, första två är reggad på gröna papper utan problem.

Det var så i alla fall 2006 har faktiskt inte kollat sedan då mitt sto som inte är reggat här är stambokförd i danmark.
Dock är det inget som säger att din vänninas sto inte är stambokförd för att hon inte har haft föl, i de flesta andra länder stambokförs stona INNAN de får avkomma, i danmark tex är det krav på att stoet skall vara kårad/stambokförd innan hon sätts i avel för att kunna regga avkomman i stamboken. De måste också uppnå en viss kåringsgrad annars får de inte regga sina avkommer i stamboken utan är stoet för dåligt så åker även avkomman ut i registerna.

Åh, det här är spännande att få lite fakta omkring - du får gärna berätta mer!

Stoet måste alltså vara kårat och ha godkänd poäng för att få föras in i stamboken. Men hon måste bli kårad inom det förbund som man vill stambokföra, det är inte accepterat att kåra inom t ex Hannoveraner med poäng för att komma in i huvudstamboken och sedan stambokföra i DV?

Jag tycker att det är ett virrvarr i DK med alla olika förbund som verkar, men det är säkert ett bra system om man bara förstår...

Hästen jag köpt är nämligen registrerad i O S, men bara kårad i Hannoveraner som 3-åring (införd i huvudstamboken där). Hennes föl som såldes innan jag köpte stoet är under registrering, men troligtvis i LU som jag tror. Det är "slaskregistret" typ vårat SH som jag förstår?
Men fölet borde vara registrerbart i Hannoveraner om jag förstår allt rätt?

Ursäkta trådkapningen, men detta är så intressant...:bow:

LU är INTE ett slaskregister,det betyder bara att hästen får blått pass pga att föräldrarna inte är kårade/stambokförda i samma stambok,tex mamma oldenburger,pappa hannoveraner icke kårad i oldenburg = blått pass

LU är INTE ett slaskregister,det betyder bara att hästen får blått pass pga att föräldrarna inte är kårade/stambokförda i samma stambok,tex mamma oldenburger,pappa hannoveraner icke kårad i oldenburg = blått pass

Håller faktiskt inte med dig utan tycker nog att man kan jämföra LU med vårt SH. Allt går att regga i LU tex okänd stam.
LU kan ju enkelt förklaras med att allt reggas där som inte är fullvärdigt att reggas i någon stambok.
Att det sedan kan vara en häst med fullt godkända föräldrar är ju för att danmark har så många avelsförbund av "halvblodstyp" som inte automatiskt godkänner de andra förbundens hingstar. I deras ögon är det då korsningsavel och de hamnar i LU.
De hamnar ju även i LU om mamman inte är framvisad och godkänd för avel i sin stambok iom att de har detta krav för att selektera stona (kanske något att ta efter för sverige....). I de fall där det enbart handlar om att hästen fått LU reggning för att stoet inte är visat (om det handlar om DV som jag kan bäst) så får man faktiskt trots allt gröna papper i ASVH, så de frånser att detta krav inte uppfyllts i hemlandet.

Åh, det här är spännande att få lite fakta omkring - du får gärna berätta mer!

Stoet måste alltså vara kårat och ha godkänd poäng för att få föras in i stamboken. Men hon måste bli kårad inom det förbund som man vill stambokföra, det är inte accepterat att kåra inom t ex Hannoveraner med poäng för att komma in i huvudstamboken och sedan stambokföra i DV?

Jag tycker att det är ett virrvarr i DK med alla olika förbund som verkar, men det är säkert ett bra system om man bara förstår...

Hästen jag köpt är nämligen registrerad i O S, men bara kårad i Hannoveraner som 3-åring (införd i huvudstamboken där). Hennes föl som såldes innan jag köpte stoet är under registrering, men troligtvis i LU som jag tror. Det är "slaskregistret" typ vårat SH som jag förstår?
Men fölet borde vara registrerbart i Hannoveraner om jag förstår allt rätt?

Ursäkta trådkapningen, men detta är så intressant...:bow:

Ja hästen måste vara visad/kårad i det förbund man vill regga i, alla har sin rasstandard och det är efter den de skall bedömmas om de är lämpliga för avel i det förbundet.

Om fölet skall vara registreringsbart i Hannoveraner så måste ju även pappan till fölet vara godkänd där.

Både sto och hingst måste vara kårade/godkända i samma förbund, sedan kan stona precis som hingstarna vara kårade/godkända i flera förbund, dock måste de visas fram för vart och ett för att bli det och alltså inget som sker automatiskt.
Tex min hingst mamma är huvudstambokssto i både DV och holstein och har avkommer reggade i båda beroende på hingstval. Ger ju lite friare händer i hingstvalet att ha mer än ett förbunds hingstar att välja på och inte behöva sitta och ansöka om godkännande på importhingst (även om danmark (DV) är mkt billigare med den biten än ASVH).

Tack så mycket för svaret, då var jag inte helt ute och cyklade!

Vet du förresten om Solos Landtinus är godkänd/kårad i Hannover också?

Troligtvis inte då hans pappa är en holsteiner o mamma en oldenburger

Googlade lite (kunde ju ha gjort det innan jag postade frågan här - latmask...)
och han blev tydligen godkänt i Hanoveraner Verband 2006. :)

Du får inget nytt pass,bara en klisterlapp med svensk reg.nr,så om det inte är ett sto som ska gå i avel finns det ingen anledning att kasta ut 500kr på en klisterlapp

De danska passet är redan inskickat till asvh av förra ägaren,jag skall endast kompletera detta med id-handling och en kopia på vårat köpeavtal.Jag trodde att man var tvungen att skaffa ett svenskt pass,eftersom det är inskickat redan bör jag väl "lyda order" och skicka in de andra papprena,el kan jag be om att få tillb hennes danska pass tro?.

Men hon skrev med U...?

Jag har verkligen noll koll, men fick intrycket av ASVH att de egentligen inte alls bryr sig om vilket förbund hästen är registrerad i så länge stammen i deras ögon är "godkänd".
Vissa förbund är per atuomatik ok, andra kollar de närmare på stammen.

Det är en oldenburger jag har,men full stam.Hua vad snurrigt de blev,jag ska inte avla på hästen,bara ha henne till träning och tävling,i år fick hon ett föl med Warsteiner,hur blir det med hans papper?.

Och bara för att jag är så himla nyfiken, vad har hästen för stam - vill du berätta? :)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
781
Senast: Elo
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 251
Senast: Red_Chili
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31