Hur lång tid ska vi beräkna?

lis

Trådstartare
Jag är inte hemma i det här med hopptävling:crazy: Tösen ska starta sin första lokala tävling på söndag. Hon ska starta i avd B och hon är nr 14 i avd b och det är i dagsläget 26 startande i avd A. Och jag antar att avd A har prisutdelning efter avd B eller har jag fel? Ungefär hur lång tid tar det ungefär innan det är hennes tur att starta?

Sv: Hur lång tid ska vi beräkna?

Det brukar ta mellan 1,5 - 2 minuter per ekipage, prisutdelningen är ibland före Avd A, ibland efter avd B, det är lite olika beroende på om det är ponnyer eller inte. Om det är stora hästar så är prisutdelningen oftast före avd B och man har ibland en kort bangång samtidigs som det är prisutdelning. Avd B går lite fortare än avd A eftersom det inte är någon omhoppning. Vi brukar räkna med 1,5 minuter per ekipage, dvs 40 ekipage i timmen för storhästtävingar, ibland kan det gå ännu fortare om det är en tävlingsplats där domare och funktionärer ser till så att den som ska starta är inne på banan redan så att tiden mellan starterna blir så kort som möjligt.
Om det är första tävlingen så råder jag er att vara i god tid så att tösen hinner titta på några ryttare före innan det är dags att ta ut hästen och rida fram.
Hoppas att du blev lite klokare av detta!

Jag brukar räkna 2 min/ekipage i Avd. A om det är grund+omh. annars 1,5 om det bara är en Clear Round o sen 1,5 min/ekipage i Avd. B, räknar ingen extratid för prisutdelningar o bangång för de brukar jämna ut sig med strykningar o dyl. Brukar komma i lagom god tid då!

I ert fall blir det 26 x 2 = 52 min
Avd. B brukar ha sin bangång när Avd. A har sin prisutdelning så ni måste juh vara där tills dess!

Lycka till!:)

Eftersom det är hennes första tävling hade jag sett till att vara där ca 10 min innan första start i avd A. Då kan hon gå banan ordentligt redan då. Hon kan se på banskissen om det ev är någon ändring till avd B. Sen tar ni en kopp kaffe och ser ca 15 avd A rida. Ni ser ju då hur fort det går och kan beräkna när ni ska lasta ut. Det är bra att se hur andra rider banan hon ska in på eftersom hon är orutinerad. Ni måste ju ha lastat ut och ev börjat rida fram (det beror på hur lång framridning hon vill ha) innan det är bangång för avd B. Har hon gått banan innan behöver hon bara en snabb bangång då du håller hennes häst.

Tack för bra svar! Nu känner jag mej lite lugnare...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 922
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 972
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur