Hur lång tid ska man ge....

J

Jezz

.... pållen att vänja sej vid barfotagång?
Har tagit av dojjorna på alla pållarna nu på vintern (för första gången)... dom andra två funkar bra, men den ena killen är riktigt öm fortfarande.
Är nog 1 månad sen jag tog av dom... men jag känner att jag nog behöver sätta på skorna igen på denna herre??
Det tar väl ett tag innan dom vänjer sej men inte sååå lång tid väl?

Sv: Hur lång tid ska man ge....

min ponny har varit barfota sedan augusti förra året och han ömmar fortfarande på grus å hårda vägar... han har haft fång, hans hovar har inte växt till sin rätta form än så det tar nog minst ett halvår till... man får nog räkna med minst ett år innan hoven klarar alla underlag. ;)

Min har haft av sina skor lite mer än en månad.
Det tar 1år för att ny hov att växer ut så du får som
sagt vänte lite till.
Men vill han inte gå så är det bäst att du sätter på han skorna.
Min funkar bra på gräs o regniga grusvägar o jag låter det gå till efter sommaren. Har det inte blivit bättre så åker skorna på.

Ja, inte brukar det gå över på enbart 1 månad inte...sedan undrar jag varför du drar av skorna under den värsta tiden på året ? Oftast brukar man lägga en barfotagång i samband med betet, så marken är mjuk och hästen får en smidig övergång...

Jag kan svara för min del, då vi har haft 5dagar med frusit o
vi bara har regn o då är alla grusvägar mjuka + att där jag står
har jag breda gräskanter som jag kan rida på.

Jag drog också skorna nu inför vintern och den ena har inga problem men den andra visste jag inte så jag tog det säkra före det osäkra och införskaffade Boaboots till honom.
Nu har han boots fram i hagen när det är hårt och mår hur bra som helst.

Ti_Ti

Det kan ta upp till ett år innan ömheten försvinner om den någonsin gör det, det tar ca ett år för en ny hov att växa ut som är anpassad för barfotagående. Att dra av skorna på vintern är väl inte det bästa heller men i skåne har ni väl knappt haft det fruset i marken ens?

Då kommer jag och lägger in en fråga.

Min kille har gått barfota enligt förra ägaren sedan i augusti/september på grund av att han bara gick och latade sig. Tänkte testa att låta honom gå barfota när jag nu köpt honom och så sakta sak sätta igånghonom.

Kan jag då räkna med att han kan ömma fram till sommaren i alla fall? KOmmer rida mycket i skogen och det är skapligt mjukt där nu trots att det är vinter.

Vissa hästar ömmar, andra gör det inte. Det är väldigt inviduellt. Du får se hur din häst fungerar, mjuka underlag brukar gå fint.

En månad är lite för kort tid för att avgöra, ja.
Ömmar han mycket kan det ju vara idé att sätta på boots någon tid varje dag för att avlasta. Då kan du gärna, om han är bekväm med bootsen, ta ut honom på promenader med bootsen på varje dag så han får röra på sig. Gärna lååååånga promenader :)
Rörelse främjar hovmekanismen som främjar blodgenomströmningen som främjar tillväxten. Så ju mer han rör på sig ju snabbare går det att få honom bekväm!
Förstår du paradoxen? Han måste vara bekväm för att vilja röra på sig och han måste röra på sig för att bli bekväm.
Det är där bootsen kommer in, för att bryta cirkeln och hjälpa till på traven.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 882
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om någon för 1,5 år sen sagt att jag idag skulle bo i lägenhet och trivas hade jag skrattat dom rakt upp i ansiktet. Jag som aldrig i...
Svar
0
· Visningar
331
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Som många här vet har jag haft flera år där jag mått väldigt dåligt, ett år när jag nästan var mer på psyk än jag var hemma. Har gjort...
2
Svar
28
· Visningar
2 593
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31