Hur lång tid innan?

lillamy73

Trådstartare
Vet inte riktigt vart jag skulle posta tråden?

Det kommer att komma en ny kastrerad 4 årig Valack hit. Han kastrerades för ca tre veckor sedan.

Hur lång tid tror ni att han behöver att gå ensam innan man kan släppa ihop honom med mina ston. Som för den delen är riktiga brunst märrar?

Vad tror ni om chans att bli en betäckande valack om han redan betäckt ston när han var hingst?

Tacksam för svar

Sv: Hur lång tid innan?

Det är svårt att svara på eftersom vissa valacker aldrig kommer kunna gå med ston. Min valack kastrerades för 3 år sedan och han försöker fortfarande uppvakta damerna så honom hade jag inte släppt in till några ston.
Men jag hade iaf väntat några veckor och försökt att släppa ihop dom när stona inte brunstar för fullt :)

Det är nog dåliga odds på att den här skall kunna gå ihop med stona. Det handlar ju inte bara om att/ifall han vill klättra på dem, utan han riskerar även att bli illa sparkad om inte stona är med på noterna. Rent allmänt sett så bör man inte blanda ston och valacker för det blir lätt bråk. En kille som har betäckt tror jag att det blir svårt att få helt avtrubbad om man har honom ihop med stona. Se på alla valacker som trots allt aldrig har fått betäcka och som ändå skall upp och klättra så fort de får chansen när de är i hagen. Dessutom får stona lätt ont i ryggen om de har någon som hänger på dem dagarna i ände när de är brunstiga.

Min valack kastrerades som 4 åring, han var inte spec hingstig och hade ej heller betäckt, han kunde vara riktigt elak på andra hästar som gick förbi hans hage t ex som hingst men inget annat. Han släpptes ihop med ett sto bara några få månader 1-2 efter kastration, det gick bra, de blev väldigt fästa vid varandra, i början betäckte han märren men slutade med det. Kom jag in i hagen blev han väldigt bestämd mot märren och visade att "Det här är min matte, låt henne vara" typ.

När jag tog hem hästen till mig släppte jag ihop honom med mitt russto, det gick bra, han är den som bestämmer men han betäcker inte stoet, de är riktigt bra kompisar. I december flyttade vi till ett nytt stall där mina 2 djur fick sällskap av en till valack, fortfarande är det min som bestämmer. För en månad sedan kom det hem ytterligare en häst till stallet, ett sto, vi släppte ihop dom allihopa.

Den nya märren är en riktigt pissmärr, i början gick de bra ihop men sedan började märrn tokbrunsta och teasa min valack som givetvis blev nyfiken och till slut började han ju även hoppa på henne så vi fick ju ta isär dom då märrn först teasade min valack, han hoppa på oh sen blev hon grinig och började slå åt honom och de fortsatte så. Min valack kunde ju även koppla bort henne och inte bry sig, men då var märrn framme och teasade honom igen.

Min valack började även mota bort den andre valacken från stona då han ansåg att det var hans ston.

Min gamla ponny kastrerades som 5-åring och hade betäckt en del innan (godkänd), han gick med ston hos oss utan några hingstiga tendenser alls. Men han hade ju varit på ett ställe innan oss så jag vet inte hur lång tid det tog innan han började gå med någon.

Annars är det ju -som alltid- individuellt...

Skulle inte släppa ihop en sådan med ston alls. Valacker ska helst gå med valacker eftersom det är betydligt vanligare än många tror att även tidigt kastrerade valacker klättar och har sig på ston när de brunstar. Har den varit hingst så länge och dessutom betäckt kommer den förmodligen fortsätta, det handlar inte enbart om testiklar, beteendet sitter i huvudet och det finns alltid lite testosteron i kroppen som tillverkas i binjurarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 985
Senast: mars
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 933
Senast: jemeni
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 648
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka