Hur lång tid innan hästen är "renad"?

Seabaz

Trådstartare
Min ponny har visat sig överkänslig mot vissa fodersorter. Jag gav honom havre, betfor och rapsolja för ett par månader sedan och insåg först efter ett par dagar att det nog var fodret han reagerade på och kliade sig.

Tog bort det och återgick till enbart lucern, mineraler och linfröolja och hästen slutade klia och päls och svans växte ut.

För tre dagar sedan fick han 2-3 nävar Hippo Grow Alfa Müsli som krubbskrammel/godis efter att vi varit ute och tränat lite. Har en provpåse av det för sådana här ändamål, tänkte jag då...

Dagen efter hade han kliat sig och så även igår och idag såg det inget kul ut alls. Han kliar sönder sig runt analöppningen....

Tror ni det är reaktion på müslin för tre dagar sedan eller kan det vara något annat? Linfröoljan?

Hur lång tid tar det innan något har gått genom och är "ute ur systemet" sas?

Sv: Hur lång tid innan hästen är "renad"?

Är du säker på att det är på grund av fodret? Det kan inte vara så att han har mask? Springmask är inte så vanligt, men kan förekomma, och honorna söker sig mot hästens analöppning och lägger där sina ägg, vilket resulterar i klåda för hästen.

Han är nollad på träckprov i augusti när han flyttade till det stallet han står i idag. syns sådana på träckprov? kan dom "komma och gå"?

När han fick klåda första gången när jag märkte det och tog bort havren och betforn tog det ca 1 vecka innan han slutade klia sig. Men då hade han ätit det i 4-5 dagar också...

Det är därför jag är osäker nu, han fick bara ett par nävar müsli och har kliat sig i 2 dagar... Får se hur det ser ut i morgon.

Kan det ha med hösilaget att göra? Jag är öppen för alla förslag och idéer

Min ena häst är också överkänslig mot.. ja, typ det mesta.. Han får utslag/knölar på kroppen när han äter något han inte tål. Som du säger så kan det räcka med typ 1-2 nävar av något, sedan kommer knölarna efter några dagar. Vad gäller min häst brukar det börja klinga av efter en vecka efter man slutat med det som gett reaktionen. Men om han hunnit få mkt utslag/knölar så tar det längre tid innan allt försvinner.

Det kan vara toksvårt att lista ut exakt vad de reagerar mot. Kan ju vara hösilaget också. Om jag vore du skulle jag inte ge något annat än hösilage en period och om blir han bra då så skulle jag introducera ett fodermedel i taget o se hur han reagerar. På min fungerar "rena" fodermedel bäst, han klarar inte av någon typ av musli eller pellets.

Nu känner jag mig lite lugnare då av att höra att det finns fler überkänsliga.

Idag först såg jag skillnad mot det bättre och det verkar inte som att pålle har kliat sig något mer nu....

Det håller nog i sig så länge han inte får i sig ett enda gram kraftfoder...

Jag har funderat på om det kan bero på någon brist också men i nuläget känns det som att det har med fodret att göra....

Första utslagen kom när han fick: Hel havre, strimlad betfor och majsolja i 3-4 dagar i rad innan jag fatta att klådan kom från fodret och tog bort det.

Och nästa utslag kom när han fick: Hippo Grow Alfa müsli (2 nävar, en dag)

Likheter mellan dessa foder?

I mellan äter han Krafft lucern och Kraft mineraler den blå hinken och kallpressad linfröolja, detta reagerar han inte på

Alltså, jag har hållit på i många år och försökt lista ut vad min reagerar mot och har fortfarande inte hittat någon logik i det hela.. Har också mixtrat med diverse tillskott för jag har också varit inne på att han skulle ha brist på något, men det har alltid slutat med att han blir värre.

Nu funkar han på hö, helhavre och betfor och jag har äntligen hittat ett mineralfoder som han tål (hurra!). Det jag har märkt är att när han börjat reagera på något så blir han extra känslig för allt. I perioder han varit full med utslag/knölar (när jag varit dum och provat något "olämpligt") har han även kunnat reagera på havre, även fast jag tagit bort det han först reagerat på. Krävs då en period av "avgiftning" och sedan fungerar det bra med havre igen.

Det du har gett som hästen reagerat på innehåller stärkelse, så troligen är det just det. Betfor bör du kunna ge, men undvik havre, majs, korn.

Tack, då har jag någonting att gå på.

Om jag vill ge ponnyn mer energi, vad kan jag börja kolla efter då? Det är en unghäst som blir 4 i år. Han växer nog inte så mycket mer, känns rätt klar i kroppen men det är ju annat som behöver lite extra energi när han ska fälla pälsen och sedan är det meningen att han i år ska börja arbetas framför vagn...

Iofs det kanske räcker att ge honom mer hösilage förstås... Man är ju så insnöad på att alla hästar som arbetas måste ha kraftfoder men så är det väl såklart inte :p

Betfor. Mina får bara bra hösilage, linfröolja och betfor. Det är krut i dem ändå ;-) (Kvarnbyfoders lucernpellets om så behövs)

Jaa jag har tänkt att jag skulle prova den men den är så svår att få tag på för mig.

Så även om kvarnbyfoders skulle vara bättre så fungerar ju ponnyn på kraffts än så länge så det är det som avgör. Jag har inte så jag kan förvara flera säckar heller utan att det riskerar bli dåligt. Hade jag kunnat det hade jag nog köpt kvarnbyfoder

Ja, jag bor ju bra (i Skåne) och kan välja en del. Har ju Granngården som granne i princip men köper ingen hästmat där, de har melass o allt möjligt i allting tycker jag. Köper Kvarnbys på väg till hästarna så det är ingen omväg. Det är bara jag som är så petig, det med soja, sojaolja, melass. Vill inte sponsra sånt.

Min överkänsliga dam reagerar om hon bara får i sig någon näve av fel foder. Hon är också mycket känsligare om hon äter linfrö i någon form.

kl

jag har ett äldre sto som inte tål stärkelse så bra. Ett par nävar hel havre går bra, men inte krossad, och absolut inte korn, kraffts pellets i någon form osv. Det kan ta upp till en vecka innan hon är helt bra i magen igen om hon har fått för mycket havre eller om hon har kommit åt att äta t.ex. krafft. Några dagar är nog lite för kort tid för hela systemet att återhämta sig.

Min överkänsliga dam reagerar om hon bara får i sig någon näve av fel foder. Hon är också mycket känsligare om hon äter linfrö i någon form.

Intressant att höra då många förespråkar i alla fall linfröolja till hästar som har problem med systemet?

Jag har funderat på linfröoljan jag ger också men den får han inte klåda av... Men om det sätter ned immunförsvaret det vet jag ju inte?

Sedan jag skrev sist att det verkade ha avstannat gäller fortfarande men det är inte helt borta. Han kliar bort allt hår i rumpan så det blir helt kalt och så spricker huden. Jag smörjer och smörjer men jag har inte möjlighet att göra det flera gånger om dagen tyvärr

Hur vet du att det är linfrö som gör henne känsligare. På vilket sätt då?

till TS, linfrö och linfröolja är inte samma sak.

nej det har jag koll på men fjordtokan skrev linfrö i någon form så jag antar att oljan också räknades in där... fast det kanske var fel av mig :)

Nej han kliar fortfarande :(
Nu har jag tagit bort oljan också, nu får han förutom hösilage enbart krafft lucern ½ liter (när det är torrt)....

Funderar på att klippa "byxorna" (insidan av baklåren) på honom ifall han kliar för att han är varm? Halvklippte hästen för 1 vecka sedan men han har monsterpäls utan dess like så möjligt jag måste klippa mer.

Går otäckad på lösdrift och vi har haft 0- -3 grader i över en vecka men nu ska det bli kallare så idag och igår har det varit -5 - -7 typ... Beräknas bli ner till -14 i veckan... Men det är ju bara enstaka dagar det är så kallt.

Dom har ej fri tillgång på grovfoder

Jag sliter mitt hår nu!

Så jobbigt. Kör med bara grovfoder och lucern så länge och se hur det blir. Kan du tvätta rent kring svansroten och själva svansen med blå Lactacyd eller bara äppelcidervinäger/ljummet vatten (1/2 mot 1) och så avvakta ur det blir? Har aldrig hört någon bieffekt av linfröolja (jag köper från Gunnarshög, inget annat märke).

Jag hade en diskussion med en veterinär och det BEHÖVER inte vara maten när jag spekulerade mina teorier mot hästens besvär. Det kan vara omgivningen, yttre allergener istället för maten, just allergi mot mat är ovanligt hos hästar. (För de som undrar så var det knottens intensitet som ökade/minskade besvären och inte maten som jag trodde påverkade då det var höst o hästarna kalasade på äppelträden).

Hästar kan vara allergiska mot katter, ankor, höns you name it.... Det kan vara svårt reda ut så det gäller vara ordningssam och är man säker på att det är något med maten så har man en grund med en fast mat hästen mår bra av och sedan fyller på med en sak i taget och har den en längre tid o så utesluter man.....

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 869
Senast: Tunnelapa
·
Träning Har ridit en häst nu i ett år (oerfaren kompis äger honom). Han är 5 och hon har haft honom sen han var 3. Han blev skickad på...
2
Svar
26
· Visningar
2 946
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar