Hur lång tid innan graviditet?

LillMumlan

Trådstartare
Jag och min kille har sedan årsskiftet skippat preventivmedel. Mestadels pga att jag mådde kasst och var konstant sur och grinig när jag åt p-piller och mini-piller (dom två varianterna jag testat).
Vi var båda två väldigt trötta på att pröva nya saker och bli besvikna, och använda kondom var (och är) ingen av oss så sugen på! Och eftersom vi har ett stadigt förhålland, bor ihop och har fast inkomst båda två så kände vi att ja, ja, händer det så händer det!

Nu då efter ca 6 månader så har ännu ingenting hänt på graviditetsfronten... Det är inte förrän nu som jag börjat fundera på det här. Kanske är det så att vi inte kan få barn, hemska tanke! :eek: Eller tar det kanske bara lite tid...
Jag har även struma, en underfunktion i sköldkörteln, har funderingar på om det kan ha med det att göra. Detta är dock ingenting som jag någonsin fått förklarat för mig av någon läkare, bara läst i någon diffus text någon gång...

Som sagt så har vi inte haft inställningen att vi ska försöka skaffa barn. Men båda är överrens om att "händer det så händer det" och vi skulle båda bli väldigt glada!

Någon som har någonting klokt att säga till en funderare som jag. :grin:

Sv: Hur lång tid innan graviditet?

Jag har ingen aning om såntdär förutom att det verkar som att det ibland tar tid och ibland går det på första försöket.

Men det jag funderar på med ditt inlägg är om ni försöker bli gravida eller om ni försöker att inte bli gravida. Finns ju de som har sex utan skydd just på grund av att de inte trivs med p-medel men att de använder säkra perioder och att killen inte kommer i tjejen. Då kan ju en olycka lätt hända.
Är det den sortens olycka ni väntar på eller har ni sex hela vägen?

"Men båda är överrens om att "händer det så händer det" och vi skulle båda bli väldigt glada!"

Vi har inte använt oss av "säkra perioder-metoden". Som sagt så har vi inte varit såpass noga att vi räknat dagar för att kunna pricka in ägglossningen eller så. Men vi är båda överrens om att ett barn skulle vara mer än välkommet!
Därav min tendens till oro eftersom ingenting ännu inte har hänt...

Kan lika gärna vara så att ni inte har träffat rätt bara.

Men är du orolig kan ju ett besök hos Gyn vara steg ett. :)

Jo, lil-sis, det har du ju faktiskt helt rätt i! :)
Jag tror nog att jag bara blivit lite nojjig...! Men som sagt, man säger väl att dom flesta får barn inom ett år efter att dom börjat försöka, så jag har ju ett helt halvår på mig!

Man brukar väl säga att det kan ta upp till ett år efter det att man slutat med p-piller som kroppen är helt redo att bli gravid. Sen så gäller det ju att pricka rätt i ägglossningen också.

Men som sagt, att det inte händer ngt på upp till ett år är ingen orsak till panik :)

Ah, du hann precis före där själv :p

Ett ev besök på gyn kan ju också vara bra för att släppa loss lite oro som kan störa också. Kroppen är ju ganska känslig för stress :-)

(Bara för att jag är stammis hos min gyn fast av motsatta orsaken eller vad man ska säga :D )

Ett år brukar man vänta innan man gör en fertilitetsutredning, så innan dess ska man inte behöva oroa sig. Men ta ett snack med en bm om du är orolig.

Jag är inte ett dugg orolig eftersom jag inte tänkt att bli gravid (alls).

Men jag antar att svaret var till TS...

Så tänkte jag oxå, å blev ännu mer orolig eftersom vi var så unga dessutom! Det tog 8 månader efter jag sluta med p-piller att få till Rasmus, med bebis i magen slarva vi med kondom en gång :o

Det kan ta ännu längre tid att bli gravid än 6 månader. Jag tror inte du behöver oroa dig. Man måste ju pricka in rätt dag och det är faktiskt inte heller så himla lätt. Har man lite oregelbunden mens kan det vara värt att göra ägglossningstest.
Jag har förstått att det verkligen är ett litet mirakel att bli gravid, för att man ska pricka rätt en enda dag i månaden.

Har det inte hänt nåt om ytterligare 6 månader utan att ni har räknat ut tid för ägglossning så prova ett sånt test.

Skönt att det inte bara är jag som har den känslan.
Och liksom du så tänker jag också att "ja, men vi är ju så unga, så det borde ju gå lätt!"...!

Jo, det är ju sant. Och eftersom vi inte gått in hundra procent för att skaffa barn, utan mer sett det som ett lyckligt "om det händer" så har vi inte tänkt så mycket på tex. ägglossningstest.
Men precis som du säger, det kan ju faktiskt ta mer än sex månader. Så vi får väl helt enkelt avvakta en tid till!

Fick frågan från pojkvännen senast igår, "När ska du ha mens?". Och trotts att han försöker verka som om han tar det med en axelryckning så är det så tydligt på honom att han bara väntar på den månaden som mensen uteblir...!

Passar på att säga tack till alla som svarat!
Känns lite bättre att bara få det bekräftat från andra att det inte går på en dag! :)

Jo, det är ju sant. Och eftersom vi inte gått in hundra procent för att skaffa barn, utan mer sett det som ett lyckligt "om det händer" så har vi inte tänkt så mycket på tex. ägglossningstest.
Men precis som du säger, det kan ju faktiskt ta mer än sex månader. Så vi får väl helt enkelt avvakta en tid till!

Fick frågan från pojkvännen senast igår, "När ska du ha mens?". Och trotts att han försöker verka som om han tar det med en axelryckning så är det så tydligt på honom att han bara väntar på den månaden som mensen uteblir...!

Hoppas det går fort då! Det verkar som om han har funderat endel på det här och kanske vill ni det mer än "händer det så händer det". Ni kanske ska prova ett ägglossningstest redan nu :idea:

Lycka till!

Jo, det är sant!
Sitter och läser på lite om ÄL-tester nu, det kan nog kanske vara en idé trotts allt! :)

Man brukar säga att medel ligger på 7 månader, vilket betyder att det är lika vanligt att bli gravid första månaden man försöker som det är att bli gravid den 14:e månaden man försöker. Så ta det bara lugnt.

Här hemma har vi försökt (har prickat in äl osv.) i 8 månader (är inne på typ 10:e försöket...). Söka eventuell hjälp kommer vi göra först i januari nästa år...

Vi körde med ägglossningstest för min mens var så oregelbunden, det hade nog tagit en evighet annars. Blev gravid båda gångerna vi använde ägglossningstest första gången slutade dock med missfall. Andra gången testade jag i 3 veckor innan min ägglossning kom så, utan test hade jag missat den.

Nu efter att jag har fått barn är min mens jätteregelbunden och cykeln är mycket kortare också:)

6 månader säger ju ingenting, ligger ni en gång i veckan eller en gång om dagen? Beroende på det så ger det ju helt olika sannolikhet för att bli gravid inom ett halvår. Och hur ofta ni än ligger så tar det ju dels tid för kroppen att ställa om sig från p-piller plus att allt ska klaffa och på ett halvår har du ju bara 6 ägglossningar (om du ens har ägglosnningar varje månad, behöver ju inte vara så framförallt inte eftersom du precis slutat med p-piller).

Jag och min kille har försökt i ett helt år och det kändes helt hopplöst varje månad när mensen kom.

Men igår började jag att märka att jag mådde fruktansvärt dåligt och började tänka efter. När skulle min mens igentligen komma? Kom fram till att jag var en vecka sen. Brukar aldrig hända, har alltid varit regelbunden. Men så idag tyckte jag att det var lika bra att köpa ett test för att få veta. Och det var possitivt. Gissa om vi är glada.

Så mitt tips till dig är att bara fortsätt att försöka. Ibland tar det bara lite tid innan det händer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka