HUr lång tid har det tagit...

S

sante

att utbila hästen inom AR?
Hur länge har ni hållt på?
HUr mycket kan hästen?
Har ni haft skador på hästen under utbildningen?
Har ni tränat målmedvetet eller sporadiskt?

Nyfiken!

Sv: HUr lång tid har det tagit...

att utbila hästen inom AR?håller fortfarande på...
Hur länge har ni hållt på?sedan jag fick hästen dvs. drygt två år
HUr mycket kan hästen?oj.. öppna, sluta, förvänd sluta, diagonalsluta i skritt och trav, ordentlig galopp eller vad man ska säga, förvänd galopp... hoppa! kunde han knappt innan, då han knappt orkade galoppera.
Har ni haft skador på hästen under utbildningen?nej, inga skador relaterade till ridning iaf. Småhältor pga dåliga hovar och en halsinfektion.
Har ni tränat målmedvetet eller sporadiskt?tränar målmedvetet i perioder :D

Sv: HUr lång tid har det tagit...

Oj!
Intressanta frågor, men jag är ju knappast den med intressantast svar känns det som...
Jag har hållit på med AR i ett år på Ironia (med en mer eller mindre total paus på ett år nu pga dräktighet och vinterlathet) och ridit Tubbe mindre sporadiskt i ett halvår, då naturligtvis med AR tänk.
Hur mycket kan hästarna? Börja lyssna på vikthjälperna såpass att tyglarna knappt behövs annat än lätt lätt... Ironia kunde öppna och sluta i skritt innan pausen, sökningen började komma riktigt fint i skritten. Tubbe börjar komma dit också, men vägen är längre å ena sidan eftersom han varit skadad sedan förut och vi egentligen fortfarande håller på att rehabilitera. Å andra sidan har han lättare för sökningen ibland, är smidigare och har lättare att trampa under sig.
Förutom Tubbes skada har inget stört (förutom mattes idoga arbetande för brödfödan).
Målmedvetet var det nog i somras med Ironia, men med Tubbe har jag inga andra mål än att han skall bli bra. Piaff tar vi något annat år ;)
I år tränar vi lydnad och lyhördhet samt förtroende. (Första sommaren som ridhäst!)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
583
Senast: tara
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 433
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar